کد خبر : 78452
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401- 31: 13

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان؛

عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی برای ثبت جهانی ماسوله/ فرصتی که نباید از دست برود

عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی برای ثبت جهانی ماسوله/ فرصتی که نباید از دست برود

جهانی از عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی برای ثبت جهانی ماسوله انتقاد کرد و گفت: ادارات برق، مخابرات، آموزش و پرورش از جمله دستگاههایی هستند که انتظار داریم کمک بیشتری به ما در ثبت جهانی ماسوله انجام دهند وگرنه این فرصت برای کشور از دست می‌رود.

به گزارش گیلانستان، «ولی جهانی» شامگاه سه‌شنبه (۲۷ اردیبهشت) در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: در گیلان مجموعا پنج هزار و ۲۰۰ مورد آثار تاریخی غیرمنقول شناسایی شده و فرآیند مستندسازی نزدیک چهار هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی آن انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با بیان اینکه هزار و ۲۲۰ اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است تصریح کرد: گیلان همچنین دارای ۹۵ اثر میراثی ناملموس،۳۰ اثر میراث طبیعی و ۵۰ مورد میراث منقول است که همگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

جهانی گیلان را از حیث تراکم آثار تاریخی چهارمین استان کشور ذکر کرد و یادآور شد: تمام روستاهای کوهپایه‌ای و کوهستانی گیلان دارای آثار تاریخی به ویژه از دوران ساسانی هستند به بیان دیگر در محدوده جلگه استان تنها آثار مربوط به دوره اسلامی وجود دارد.

* ارزیابان یونسکو مرداد امسال به گیلان سفر کنند.
وی آخرین اخبار از روند ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله را هم مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: پرنده میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی ماسوله تهیه و به سازمان علمی و فرهنگی یونسکو ارسال شده است و قرار است ارزیابان یونسکو مرداد امسال به گیلان سفر کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه‌ها تصریح کرد: متاسفانه دستگاهای ما پای کار نیستند از آنجا که سهمیه ایران در میراث جهانی تنها یک اثر تاریخی است و امسال گیلان به عنوان میزبان انتخاب شده و این به معنی این است که ماسوله تنها متعلق به گیلان نیست و سهمیه کل کشور است.

جهانی ادامه داد: تاکنون جلسات بسیار زیادی را برگزار کردیم تا سازه فلزی در ورودی ماسوله حتما برداشته شود زیرا در صورت ورود ارزیابان یونسکو و مشاهده آن سازه در ماسوله، مطمئنا پرونده ثبت جهانی ماسوله رد می‌شود و به قسمت بایگانی می‌رود و مشخص نیست در آینده چه سرنوشتی پیدا می‌کند.

وی از همکاری دادگستری گیلان با میراث فرهنگی برای حل این مشکلی که در ماسوله وجود دارد خبر داد و گفت: تنها دو ماه به ورود ارزیابان یونسکو به ماسوله زمان باقی مانده و باید در این مدت تمام موانع ثبت جهانی ماسوله را از میان ببریم همچنین باید نزدیک به ۶۰ تابلو بسازیم که برای آن به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که البته میراث فرهنگی این اقدامات را انجام می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اضافه کرد: دکل‌های مخابراتی سیما و منظر ماسوله را خراب کرده است و حتما باید این مشکل توسط شرکت مخابرات حل شود که البته میراث فرهنگی با دستگاه‌ها مکاتبه هم کرده اما آنها اعلام کردند برای انجام اقدامات لازم در ماسوله به اعتبار نیاز دارند و در این فرصت توانایی جذب اعتبار برای آنان وجود ندارد.

جهانی اظهار داشت: علاوه بر لزوم از بین بردن سازه فلزی ورودی ماسوله، برق، مخابرات، آموزش و پرورش از جمله دستگاههایی هستند که انتظار داریم کمک بیشتری به ما در حوزه ثبت جهانی ماسوله انجام دهند وگرنه این فرصت برای کل کشور از دست می‌رود.

* ثبت ۱۶ اثر ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی در سال ۱۴۰۰
وی با بیان اینکه هرساله تعدادی آثار در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت می‌شوند اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۶ اثر ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید، همچنین پرونده جشنواره بهارنارنج لنگرود و یا جشنواره چای و شیوه آماده‌سازی چای سنتی هم آماده شده تا برای ارزیابی کشوری ارسال شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان افزود: بیش از ۲۲۰ اثر تاریخی ثبت شده گیلان در اختیار دستگاهای دولتی است و نزدیک به ۸۰ اثر تاریخی دولتی هم در استان شناسایی شده و طبق قانون این دستگاها باید مرمت آثار تاریخی در اختیار خود را انجام دهند و یا آن را برای بازسازی به بخش خصوصی واگذار کنند.

جهانی مالکیت را از جمله مشکلاتی که در روند ثبت آثار تاریخی در گیلان وجود دارد خواند و ابراز داشت: اکثر بناهای تاریخی گیلان که مالکان خصوصی دارند به ثبت این بناها رضایت نمی‌دهند و فکر می‌کنند در صورت ثبت بنا دیگر هیچ کاری نمی‌توانند بکنند در حالی که می‌توانند انواع کاربری های فرهنگی را برای بنای خود بگیرند همچنین ما به آنها تسهیلات اعطا می‌کنیم و هزینه انرژی آنها هم به صورت فرهنگی محاسبه می‌شود.

وی گامهایی که در گیلان برای توسعه گردشگری خوراک و اساسا صنعت گردشگری برداشته شده را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: طرح گردشگری روستای حلیمه جان رودبار به صورت پایلوت در گیلان در حال اجراست و تلاش میکنیم این طرح در تمام شهرستانهای استان با کمک فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و دستگاهها اجرایی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار