کد خبر : 71947
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 آبان 1400- 24: 7

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ماسوله:

ماسوله به عنوان «شهر کامل» ایران انتخاب شد

ماسوله به عنوان «شهر کامل» ایران انتخاب شد

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ماسوله گفت: از سوی نشریه بین المللی تخصصی A۲ شهر تاریخی ماسوله در کنار شوشتر و یزد به عنوان «شهر کامل» ایران انتخاب شد.

به گزارش گیلانستان، محمد سنایی با اشاره به انتخاب ماسوله به عنوان شهر کامل، اظهار کرد: نخستین رویداد انتخاب شهر کامل ایران توسط نشریه بین‌المللی تخصصی A۲ با حضور چهره‌های ملی و بین‌المللی حوزه معماری و شهرسازی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران برگزار شد.

وی افزود: علاوه بر شهر ماسوله شهرهای شوشتر و یزد نیز عنوان «شهر کامل» ایران انتخاب و معرفی شدند.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ماسوله اضافه کرد: نشریه A۲ مفهوم پیشگامانه شهر کامل یا «پاراگون سیتی» را در قالب «شورای تعامل شهری» یا «مرکز مطالعات توسعه شهری و زندگی متعادل» معرفی می‌کند که هدف از آن برداشتن گام‌های عملی برای تحقق محیط مطلوب برای ساکنان در سراسر جهان است.

سنایی افزود: مطابق با تعریف ارائه شده، شهر کامل، شهری مدرن است که در آن گذشته و خاطرات شهر با سرزندگی و انرژی جریان حال آن پیوند خورده و در چنین شهری معماری، فضای عمومی، پایداری، عدالت اجتماعی در کنار سایر ابعاد و ویژگی‌های زندگی شهری دست به دست یکدیگر داده و فضایی را خلق می‌کنند که به تمامی مشکلات و مسائل شهر و ساکنان آن پاسخ دهد.

وی با اشاره به معیارهای ارزیابی شهرهای کامل، گفت: برخورداری از ایمنی و امنیت شهری، پشتیبانی و بهره‌بروی از سلامت جسمانی و روانی ساکنان، فرهنگ و خلاقیت، مؤلفه‌های توسعه پایدار، عدالت جنسیتی، بنگاه‌های خرد اقتصادی، حفاظت و احیای میراث شهری، انطباق‌پذیری شهری از مهم‌ترین مؤلفه‌های ارزیابی در قالب گونه‌بندی‌های اکو موزه، شهر موزه، شهر سبز، چند فرهنگی، تفریحی و گردشگری. قابل دسته‌بندی و تعریف است.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار