کد خبر : 60296
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آذر 1399- 10: 12

مراقب کرونا پشت ویترین خوشی های زودگذر باشیم

مراقب کرونا پشت ویترین خوشی های زودگذر باشیم

در روزهایی که کرونا همچنان یکه تازی می کند، سلامتی خود و عزیزانمان را فدای چند ساعت خوشی پشت ویترین مغازه ها و بازار شب یلدا نکنیم.

به گزارش گیلانستان، بازار رشت به عنوان یکی از مناطق مهم بازرگانی و داد و ستد، فضایی دیدنی دارد و لذا از مقاصد گردشگران به این شهر زیبا به شمار می‌رود و با فاصله کمی از پیاده راه فرهنگی میدان شهرداری قرار گرفته است.

این بازار که نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارد و مرکز داد و ستد شهر محسوب می ود، در بافتی ۲۴ هکتاری تا به امروز گسترش یافته و دارای ۱۴ کاروانسراست. دنیای رنگارنگی که انواع تولیدات کشاورزی، محصولات محلی و نوبرانه های دستچین و خوشه چین با قیمت مناسب عرضه می شود.

علاوه بر اینکه بسیاری از شهروندان برای خرید مایحتاج روزانه خود به این مرکز مراجعه می کنند، مسافران و گردشگران زیادی ترجیح می دهند بخشی از سفر خود را به بازدید از این بازار اختصاص داده و سوغاتی های خود را از بازار رشت خریده و به عنوان ره آورد سفر به شهر و دیار خود ببرند.

این روزها که کرونا همه معادلات زندگی روزمره را به هم ریخته، تاکید بر عدم حضور در اجتماعات است و لذا ترس از کرونا و الزام به رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی شهروندان باعث خلوت شدن بسیاری از مراکز شده، ولی انگار مردم وقتی به بازار رشت می رسند با دیدن زیبایی های این بازار همه این محدودیت ها را به فراموشی سپرده و کرونا را در پستوی بیخیالی زندگی روزمره به حال خود رها می کنند.

خرید مایحتاج روزانه؛ از دلایل حضور در تجمعات

آیلین ملایی، یکی از شهروندان رشتی با کلی خرید برای سوار شدن به تاکسی عجله دارد و تا می گویم خبرنگار هستم، ماسکش را روی صورتش مرتب می کند. در پاسخ به این سوال که «چرا در این شلوغی به بازار آمده؟» می گوید: نمی شود که خرید نکرد و کلا به بازار نیامد، ولی معمولا برای خرید میوه و تره بار هر چند وقت یکبار به بازار می آیم و خرید کلی انجام می دهم تا علاوه بر کم کردن تعداد دفعات حضور در بازار سایر اعضای خانواده ام مجبور به حضور در این مکان نباشند.

وی تصریح می کند: سعی دارم تا حد ممکن رعایت فاصله اجتماعی را مد نظر داشته باشم ولی بعضی مواقع مانند حالا در بازار نمی شود رفت و آمدها را کنترل کرد و مردم ناچار از حضور در بازار و خرید مایحتاج هستند.

این شهروند با بیان اینکه کرونا باعث شده تا بیشتر از سابق خرید اینترنتی انجام دهد، می افزاید: بعضی مواقع حضور در بازار و خرید کردن آن هم محصولات تازه کشاورزی و میوه و سبزی حس خوبی دارد که به نظرم در روزهای کرونایی هم نمی شود از آن گذشت.

دخل خالی یا کرونا؟ مسئله این است

شاهرخ شکری که سال هاست در راسته میوه فروشان بازار رشت مغازه دارد، در گفت وگو با ایسنا، می گوید: تنها منبع درآمدم کار در مغازه است و تا وقتی قرنطینه اعمال نشود، ترجیح می دهم صبح ها کرکره مغازه را بالا بکشم، چون شب باید نان سر سفره زن و فرزندانم ببرم.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا از ابتلا به کرونا نمی ترسد؟»، عنوان می کند: عمر دست خداست و من هم به عنوان یک شهروند تا حد ممکن دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنم ولی نمی توانم منبع کسب درآمدم را تعطیل کنم و قطعا دوست دارم دخلم همیشه پر باشد و مغازه پر از مشتری.

کرونا مردم را در برابر خود خسته و بی تفاوت کرده

کیان عالی زاده که به همراه همسر و فرزند خردسالش در حال تماشای ویترین مغازه هاست، اظهار می کند: بعد از دو هفته قرنطینه خودخواسته، امروز با همسر و فرزندم برای خرید آجیل و تنقلات شب یلدا از خانه بیرون آمدیم و تصمیم گرفتیم به بازار رشت هم سر بزنیم و خرید کنیم.

وی با اشاره به اینکه هر روز صبح تا عصر در یک شرکت مشغول به کار است، می گوید: شاید مانند قبل ترس از کرونا وجود ندارد و بر خلاف عید نوروز که مردم واقعا در خانه ها ماندند، اکنون تمایلی به برگزاری یلدا در تنهایی ندارند و ما هم می خواهیم به منزل بزرگتر فامیل برویم، زیرا پدربزرگم اصرار دارد حداقل در این شب و به رسم قدیم دور هم باشیم!

این شهروند رشتی، در پاسخ به سوال ایسنا که «آیا نگران انتقال کرونا با حضور در بازار یا دورهمی فامیلی نیستید»، با لبخند پاسخ می دهد: تا الان کرونا نگرفتیم، بعد از این هم اگر خدا بخواهد، نمی گیریم، ولی واقعا نمی شود شب یلدا را تنها در خانه ماند و یا برای خرید به بازار نیامد!

کرونا حالا حالاها قصد رفتن ندارد

پریا خانمحمدی نیز برای خرید لباس به بازار رشت آمده، برای مصاحبه پیشقدم می شود و می گوید: تقریبا چند روزی بود که نامزد کرده بودیم متاسفانه کرونا آمد و محدودیت های رفت و آمد باعث شد تا عقدمان عقب بیفتد. روزهای خیلی تلخی بود. با یک دنیا امید می خواستیم زندگیمان را آغاز کنیم ولی هر روز به اندازه هزار روز برایمان سپری می شود.

وی در پاسخ به این سوال که «نگران کرونا نیستی؟»، عنوان می کند: اوایل خیلی می ترسیدیم، واقعا بیماری ناشناخته ای بود و لذا به خاطر حفظ سلامتی خودمان و خانواده هایمان حاضر شدیم آغاز زندگی مشترکمان را عقب بیاندازیم.

خانمحمدی، با اشاره به اینکه حفظ سلامت در اولویت همه افراد است ولی روش های مراقبت نسبی است و کمتر و بیشتر هر فرد به نوبه خود به آن اهتمام دارد، می گوید: وقتی دیدیم کرونا حالا حالاها قصد رفتن ندارد، تصمیم گرفتیم با تعداد محدودی از افراد فامیل درجه یک، جشن عقد و عروسی را برگزار کنیم.

این شهروند ادامه می دهد: البته اکنون هم نگرانیم، ولی خب مانند روزهای اول ترس و هراس نداریم. چند نفر از اطرافیانمان مبتلا شدند و یا ناقل پنهان بودند، اما خدا را شکر با علایم خفیفی که داشتند بعد از مدتی بهبودی کامل پیدا کردند و امیدوارم بعد از این هم مبتلا نشویم.

با مرور صحبت های افرادی که مبتلا به کرونا شدند جملات مشترک می شنویم که «نمی دانم از کجا گرفتم؟» و «اصلا فکر نمی کردم که من هم کرونا بگیرم». کاش در این روزها که بعد از نزدیک به یک سال هنوز هم کرونا یکه می تازد و به دلیل بی مبالاتی تک تک ما، عرض اندام می کند و حتی باعث شده جای بسیاری از عزیزانمان امروز خالی باشد، سلامتی خود و عزیزانمان را فدای چند ساعت خوشی حضور در بازار زیبا و تاریخی رشت نکنیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار