کد خبر : 59546
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 آذر 1399- 54: 10

مرغ در گیلان کمیاب شد/ فراموشی محدودیت ها لابه لای صف خرید

مرغ در گیلان کمیاب شد/ فراموشی محدودیت ها لابه لای صف خرید

افزایش چندین برابری قیمت مرغ و کمیاب شدن آن در بازار عرضه گلایه های بسیاری را در استان گیلان که به نوعی قطب تولید مرغ کشور محسوب می شود به دنبال داشته است.

به گزارش گیلانستان، این روزها در کنار ویروس کرونا که تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده افزایش‌های چندین باره برخی کالاها و اقلام مورد نیاز مردم همانند شیر، مرغ، گوشت و نایاب شدن روغن نیز فشاری مضاعف بر معیشت مردم وارد کرده است.

افزایش‌های افسار گسیخته‌ای که با کمی بررسی می‌توان به این نتیجه رسیده، که ایران خود در تولید آن ظرفیت و پتانسیل‌های بسیاری دارد و قیمت این کالاها همانند برخی اقلام به افزایش و کاهش قیمت دلار ندارد. قصه پر غصه این روزهای افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم به جای رسیده که هر ساعت شاهد یک قیمت برای این کالاها هستیم و هر شهر و استان و یا هر فروشگاه و مغازه‌ای به آن قیمتی که دلخواهش است این اقلام را به فروش می‌رساند و در این میان تنها مصرف کننده متضرر می‌شود.

مسئولان نیز هنوز نمی‌دانند تعیین کننده قیمت کدام دستگاه و نظارت بر عهده کدام مجموعه است.

این روزهای که با اوج گیری دوباره کرونا ستاد ملی تصمیم به اجرای محدودیت‌های جدید گرفته و این محدودیت‌ها از اول آذر ماه نیز در سراسر کشور اجرایی شده شاهد هستیم که در برخی مناطق کمبود و یا نبود و حتی افزایش قیمت یک کالا سبب می‌شود تا مردم برای تهیه آن کالا در صف‌های طویلی که نه تنها فاصله گذاری اجتماعی بلکه هیچکدام از دستور العمل های بهداشتی اجرایی نمی‌شود منتظر بمانند.

موضوعی که طی روزهای گذشته و با افزایش قیمت مرغ و توزیع با نرخ دولتی و ایجاد صف‌های طولانی با ازدحام جمعیت در برخی شهرهای کشور به ویژه در برخی از مناطق استان گیلان شاهد آن هستیم که نگرانی را در میان مسئولان حوزه بهداشت و درمان افزایش داده است زیرا مقرر بود با اجرای محدودیت‌ها و منع تردد در سطح شهر و تعطیلی فعالیت کسب و کارها زنجیره انتقال این ویروس قطع و آمار مبتلایان و حتی فوتی‌ها ناشی از آن کاهش یابد که انتشار تصاویری از صف‌های طویل برای تهیه گوشت مرغ این تصورات را به خیالی خام تبدیل کرده است.

مشکلی به گفته مسئولان وجود ندارد

سری به بازار رشت زدیم تا از وضعیت قیمت و توزیع مرغ باخبر شویم یکی از نکات جالب این بود که هر کدام از مغازه‌ها و یا فروشگاه‌های عرضه این محصول به یک قیمت آن را به دست مصرف کننده می‌رسانند اما آنچه که در این میان مشخص است نبود نظارت‌های درست بود که زمینه را برای فروش مرغ با قیمت‌ها متفاوت فراهم کرده است. قیمت مصوب مرغ زنده در بازار کیلویی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و مرغ پر کنده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده اما آنچه در کف بازار مشاهده می‌شود چیزی غیر از این است.

یکی از شهروندان رشت که در انتظار رسیدن نوبتش برای دریافت مرغ بود با گلایه از این وضعیت، اظهار کرد: واقعاً برای استان گیلانی که به گفته مسئولانش قطب تولید مرغ کشور محسوب می‌شود دیدن این وضعیت که باید برای گرفتن یک مرغ در صف به این طولانی آن هم با وضعیت قرمز کرونایی باشیم تأسف باید خورد.

احمدی ادامه داد: هر روز مسئولان سازمان صمت و کشاورزی در مصاحبه با شبکه باران و سایر رسانه‌ها از عدم کمبود مرغ در استان داد سخن می‌گویند اما آنچه که در واقعیت وجود دارد و می‌بینیم چیز دیگری است.

وی با بیان اینکه چرا باید با این شرایط کرونایی که برای کنترل آن محدودیت تردد اعمال و کسب و کارها تعطیل می‌شود من تنها برای خرید یک مرغ آن هم به چندین برابر قیمت در چنین صفی حضور داشته باشم، گفت: اگر به گفته مسئولان مشکل تأمین مرغ نداریم پس چرا بسیاری از فروشگاه‌ها یا مرغ ندارند و یا اگر هم داشته باشند قیمت آن بالاتر از نرخ اعلامی است.

احمدی با اشاره به اینکه کرونا به اندازه کافی به معیشت و اقتصاد خانواده‌ها آسیب زده است، تأکید کرد: مسئولان باید به فکر مردم باشند و با این وضعیت اقتصادی، با گرانی اقلام مورد نیاز مردم فشار مضاعف بر اقتصاد خانوارها وارد نکنند.

از خروج خارج از روال قانونی مرغ به استان‌های دیگر جلوگیری شود

استاندار گیلان نیز در جلسه تنظیم بازار با اشاره به کمبود مرغ و مشکلاتی در توزیع و عرضه آن در بازار، افزود: وجود مشکل در زنجیره تولید تا توزیع در استانی که قطب بزرگ تولید مرغ است، جای تأسف دارد.

ارسلان زارع در ادامه این جلسه با بیان اینکه شهروندان برای دسترسی به مرغ با نرخ مصوب با وجود تولید روزانه ۴۵۰ تن به صورت میانگین نباید مشکل داشته باشند، گفت: سازمان جهاد کشاورزی بر تأمین نیاز حداقل ۲۵۰ تن مرغ استان، سازمان صمت بر نحوه توزیع و تعزیرات حکومتی بر کشتارگاه‌ها و مبادی خروجی استان نظارت جدی داشته باشند.

استاندار گیلان بر ضرورت جلوگیری از خروج خارج از روال قانونی مرغ به استان‌های دیگر تاکید و تصریح کرد: نیمی از تولید استان بر اساس مجوز، بخشی از نیاز استان‌های همجوار و مرکز کشور را تأمین می‌کند اما شایسته نیست که مردم گیلان با مشکل مواجه شوند.

مشکلی در تولید مرغ نداریم

کمبود عرضه مرغ در سطح بازار استان گیلان در حالی است که معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان در روزهای گذشته این استان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور عنوان و اظهار کرد: طی یک دوره در ماه‌های مهر و آبان هشت میلیون قطعه جوجه ریزی در ۸۴۰ مرغداری‌ها استان انجام شده است.

میر حجت اکبرنژاد با بیان اینکه با این میزان جوجه ریزی بیش از ۱۲ هزار تن گوشت مرغ در یک دوره تولید و به بازار عرضه شده است، افزود: استان گیلان در تولید مرغ مادر گوشتی رتبه اول و مرغ گوشتی رتبه پنجم استان را داشته و با تولید روزانه بیش از ۵۰۰ تن مرغ در استان گیلان تولید می‌شود.

وی مصرف روزانه استان گیلان بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ تن عنوان کرد و گفت: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار گیلان مقرر شده روزانه ۲۲۰ تن مرغ در استان توزیع شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به گلایه مرغداری‌ها در زمینه توزیع نهاده‌های دامی اشاره و بیان کرد: در دوره گذشته ۱۵ هزار تن سویا، بیش از ۲۵ هزار تن ذرت و بیش از سه هزار تن جو بین مرغداران توزیع شد.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های استان گیلان مشکلی در تولید مرغ نداریم، گفت: تلاش می‌کنیم تا با تزریق روزانه مرغ به بازار مصرف شاهد کاهش قیمت و افزایش عرضه باشیم.

خروج مرغ تولیدی گیلان به سایر استان‌ها برای مردم پذیرفتنی نیست

آرش فرزام صفت معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در حاشیه بازدید از یکی از کشتارگاه‌های مرغ استان با اشاره به کاهش تولید این محصول طی ماه‌های گذشته در سطح کشور، اظهار کرد: البته در استان گیلان با توجه به آمارهای اعلام شده در زمینه میزان جوجه ریزی تولید مرغ کاهشی نداشته اما در مجموع کاهش تولید کشور بر این استان نیز تأثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه دسترسی آسان به مرغ در بازار مطالبه و خواسته به حق مردم، گفت: کمبود مرغ در استانی که خود قطب تولید مرغ کشور است، پذیرفتنی نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان به جهش قیمت مرغ در بازار تهران اشاره کرد و گفت: در حالی که تفاوت هر کامیون مرغ در استان گیلان و تهران به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و گیلان خود را ملزم به رعایت قیمت مصوب تا سقف ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان می‌داند.

وی ادامه داد: خروج بخشی از مرغ استان به بازار تهران و برخی کمبودها در بازار گیلان با منطق اقتصادی مطابقت دارد اما به هیچ وجه موضوع برای مردم گیلان پذیرفتنی نیست و باید نیاز مردم مرتفع شود.

فرزام صفت بر لزوم شناسایی و پذیرش موانع و اشکال در شبکه تولید تا توزیع از سوی دستگاه‌های متولی در حوزه مرغ و هم افزایی برای حل آن تاکید کرد و گفت: لازم است نیاز بازار به تولید مرغ از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان تأمین و سازمان صمت نیز به امر توزیع صحیح و جلوگیری از هرگونه اقدام سودجویانه نظارت کند.

وجود خلأ در تأمین نیاز مرغ استان گیلان

و اما در باره وضعیت بازار مرغ و مشکلات موجود در زمینه عرضه این کالای اساسی مورد نیاز مردم فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صمت به میزان ۵۰۰ تنی تولید مرغ در استان اشاره و اظهار کرد: مصرف روزانه در استان گیلان ۲۲۰ تن است که کارگروه تنظیم بازار مکلف شده با نظارت سازمان جهاد کشاورزی این مقدار از نیاز استان را تأمین کند.

وی با بیان اینکه سهمیه مرغ هر شهرستان مشخص است و این سهمیه باید تأمین و به آن شهرستان ارسال شود، افزود: سازمان صمت در کشتارگاه‌ها یک ناظر برای نظارت در روند تولید مرغ مستقر کرده و سازمان کشاورزی و دامپزشکی نیز باید این اقدام را انجام می‌دهند.

دلق پوش با اشاره به اینکه در استان گیلان قیمت مرغ برای عرضه دولتی با توجه به این که تولید کننده است کمتر از سایر استان‌ها است، گفت: باید نظارت بر تولید و توزیع داشته باشیم.

وی به توزیع کمتر از ۱۶۰ تنی مرغ طی روزهای گذشته در بازار استان گیلان اشاره و آن را کمتر از نیاز ۲۲۰ تنی بازار عنوان و تأکید کرد: باید بررسی شده و علت آن مشخص شود.

رئیس سازمان صمت گیلان به دلایل کمبود مرغ در بازار استان اشاره و با بیان اینکه خلائی در تأمین کامل نیاز استان وجود دارد، تصریح کرد: بخشی از آن مربوط به عدم کنترل و بخشی دیگر مربوط به خروج مرغ از استان است که نیازمند نظارت‌های بیشتر هستیم.

آنچه که از می‌توان از همه این گفته‌ها استنباط کرد این است که هنوز در تمام زنجیره صنعت مرغ از تولید گرفته تا توزیع با خلا نظارت دقیق و درست مواجه هستیم که سبب شده در قطب تولید مرغ کشور با کمبود و یا حتی نبود و گرانی مرغ مواجه باشیم.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار