کد خبر : 69612
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

مساجد علل ماندگاری فرهنگ اسلامی/ مسجد کانون جهاد اکبر است

مساجد علل ماندگاری فرهنگ اسلامی/ مسجد کانون جهاد اکبر است

مسجد یادآور بندگی و و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است و از نقش های اجتماعی و سیاسی آن می‌توان به کارکرد مساجد از پرورش نیروهای متعهد نام برد.

به گزارش گیلانستان، نوشین کریمی؛ در فرهنگ دینى نام «مسجد» یادآور بندگى و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است. «مسجد» یعنى جایگاه سجده، و سجده اوج عبادت و بندگى انسان براى خداست؛ «السجود منتهى العباده من بنی آدم.»

از نقش‏ هاى اجتماعى و سیاسى مسجد، می‌توان کارکرد مسجد را در پرورش نیروهاى متعهدى دانست که حکومت اسلامى به آن‏ها نیاز دارد، زیرا مسجد بار هدایت فکرى و تربیتى نیروهاى جامعه را بر دوش دارد و در سایه تجمع و انسجامى که مؤمنان در مسجد مى‏‌یابند، مى‌‏توان بهترین تشکل مردمى را براى مبارزه با منکرات و مفاسد اجتماعى پى‏‌ریزى کرد.

با توجه به مطالب ذکر شده، حضور مردم در مساجد نسبت‏ به دوران انقلاب (۱۳۵۶ – ۱۳۵۷ ) و سال‏هاى ابتدایى پس از پیروزى انقلاب (۱۳۵۸ – ۱۳۶۰) کمی کمرنگ شده است که می‌طلبد مسئولین امر بیشتر به این مقوله مهم توجه داشته باشند.

حجت الاسلام «محمد محمدیان» با تسلیت ایام حزن و ماتم ماه محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به بهانه گرامیداشت هفته مسجد اظهار کرد: مسجد مهمترین مرکز و محل عبادت و نیایش به خصوص نماز است.

امام جمعه سنگر با استناد به قرآن کریم که خداوند متعال در آن می‌فرماید:« نماز چهار اثر مهم در فرد و جامعه می گذارد»، گفت: اول اینکه مسجد مصونیت بخشی دارد، دوم اینکه طهارت در وجود انسان ایجاد می‌کند، مسئله بعدی اینکه یک اعتدال فکری و روحی برای انسان به وجود می‌آورد و در آخر ایجاد آرامش روحی و روانی برای انسان به همراه خواهد داشت.

وی مسجد را کانون جهاد اکبر دانست و تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین فلسفه‌های وجودی مساجد بعد تربیت انسانی و تزکیه نفس انسان است.

* نگاه رهبر نسبت به مسجد نگاه والایی است

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه شاید این روایت از پیامبر اسلام ناظر به جهاد اصغر نباشد و اشاره‌اش به بعد جهاد نفسی مسجد باشد که فرمودند:«نشستن مومن در مسجد خودش به مانند این است که انسان در حال نبرد با دشمن است» ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز نگاهشان نسبت به مسجد نگاه والایی است.

وی گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند:«اگر مسجد کیفیت شایسته خودش را در انقلاب ما پیدا کند بسیاری از این هزینه‌های مادی و معنوی که بر دوش جامعه و مردم و مسئولان نظام است برداشته خواهد شد». با این همه نگاه متفاوت در حوزه‌های فرهنگی، رهبر معظم انقلاب نگاهی که به مسجد دارند یک نگاه «تمدنی» است.

* نگاه تمدن محور با محوریت مسجد

وی اضافه کرد: وقتی پیام‌های مقام معظم رهبری را در اجلاس‌های مختلف نماز مشاهده می‌کنیم، می‌بینیم که ایشان یک نگاه تمدن محور با محوریت مسجد را مد نظر دارند.

حجت الاسلام محمدیان اظهار کرد: نمونه بارز نگاه رهبری در خصوص هویت مسجد این است که می‌فرماید:«مسجد از پر مغزترین ابتکارات اسلام است» و از مسجد تعبیر مرکز مردم‌نهاد الهی می‌کنند که مظهر پیوستن دنیا و آخرت و پیوند سه ضلع انسان، اجتماع و وحی است.

وی در ادامه بیان کرد: شاید به جرات بتوان گفت که مسجد معجزه دوم پیامبر عظیم الشأن اسلام است. ظهور آسیب‌های اجتماعی در جامعه اسلامی ما متاسفانه وقتی شدت پیدا کرد که نقش و کارکرد مساجد کمرنگ شد.

*دهه ۵۰-۶۰ دو دهه پربار و پر رنگ برای مساجد بود

حجت الاسلام محمدیان اذعان کرد: مساجد از ماهیت اثربخشی اجتماعی که در جامعه داشتند بعد از دهه ۵۰ و ۶۰ که دو دهه پربار و پررنگ و مهم از لحاظ جایگاهی برای مساجد بود کم کم دورتر  شد و می‌بینیم که مشکلات اجتماعی و آسیب‌های فرهنگی ما نیز بیشتر شده است.
وی با تاکید بر اینکه هر چقدر مسجد را محور قرار بدهیم موفق‌تر خواهیم بود همانگونه که پیامبر(ص) اولین بنای جامعه اسلامی را که تاسیس کردند «مسجد» بود، ادامه داد: ما هم هر چه بیشتر دوباره به آغوش مسجد برگردیم و مسجد را محور کارهایمان قرار بدهیم مطمئناً آسیب‌های اجتماعی و مشکلات به مراتب کمتر خواهند شد.حجت الاسلام محمدیان همچنین در ادامه ابراز امیدواری کرد؛ مسجد به آن جایگاه حقیقی خود در جامعه ما برگردد و نگاه مسئولان و مردم به مسجد، مسجدی در طراز نظام اسلامی و مدنظر خداوند باشد.

«مجید محمدپور» نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بر ویژگی‌های منحصر به فرد مساجد اشاره کرد و افزود: مساجد در قالب پایگاه‌های ارتباطی مهم به هیچ‌وجه نباید در دنیای امروز فراموش شوند.
این استاد علوم ارتباطات ماندگاری فرهنگ اسلامی را به لحاظ پویایی و تحرک مساجد به عنوان کانون‌های سازماندهی، حرکت‌های اجتماعی و توده‌ای مردم دانست و گفت: مسجد همواره پایگاه نهضت‌ها، جهاد و محل آموزش افراد جامعه و محلی برای رسیدگی به امور شهری و… بوده است.

* مساجد از مشروعیت بالایی در جامعه ایران برخوردار هستند

وی با اشاره به اینکه مسجد با قدمتی ۱۴۰۰ ساله، حامل پیام اسلامی و مروج اعتقادات جامعه است، خاطر نشان کرد: بی‌شک مساجد از مشروعیت بالایی در جامعه ایران برخوردار هستند.
محمدپور بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد در سراسر ایران موقعیتی سازنده و جایگاهی مقدس پیدا کردند و جذابیت و مرکزیت سیاسی و عبادی خود را باز یافتند.

* مسجد نقش سرنوشت سازی در ایجاد وحدت و یکپارچگی طبقات گوناگون ملت داشت

وی تصریح کرد: با این تحول عمیق که خود بازگشتی به دوران شکوهمند صدر اسلام و سیره پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنان (ع) بود، مسجد نقش سرنوشت سازی در ایجاد وحدت و یکپارچگی طبقات گوناگون ملت و همدلی نیروهای انقلابی در مسیر اهداف و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی ایفا کرد.

* مساجد یک مدل ارتباطی و رسانه‌ای سنتی در جوامع اسلامی هستند

محمدپور اضافه کرد: اهمیت اسلام و فرهنگ آن و توجه عام به نقش رسانه‌های امروزی و مساجد به عنوان مدل ارتباطی و رسانه‌ای سنتی در جوامع اسلامی، نباید نادیده گرفته شود.
وی افزود: از این رو در عصری که عصر ارتباطات و اطلاع‌رسانی نام گرفته، نباید مرعوب تحولات شد و از کار فرهنگی تبلیغی و ارتباطی عظیمی که در این مقطع حساس تاریخی بر دوش مبلغان، علما، خطبا و سایر عناصر فرهنگی نهاده شده است، غفلت کنیم.
محمدپور خاطرنشان کرد: ماندگاری فرهنگ اسلامی به حفظ و افزایش روزافزون این تلاش بستگی دارد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار