کد خبر : 66831
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 خرداد 1400- 44: 12

یادداشت/ نقی هدایتی:

مسکن مهر رشت در گرداب مشکلات!

مسکن مهر رشت در گرداب مشکلات!

بدیهی است که یک شهر با این حجم جمعیت نیازمند زیرساخت‌های اساسی و برنامه ریزی های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی است.

به گزارش گیلانستان، نقی هدایتی در یادداشتی نوشت: درباره ماهیت مسکن مهر ، داوری نمی کنم و رویکرد این یادداشت مختصر هم قضاوت در باره آن نیست اما می توانم بگویم مسکن مهر رشت یکی از بزرگ ترین پروژه های ملی در راستای فراهم کردن مسکن برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه بوده است .
مسکن مهر در محدوده شهرداری منطقه ۵ قراردارد . مساحت کل سایت مسکن مهر رشت ۴۰۰ هکتار و در ۱۳ هزار واحد و ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که به ‌نوبه خود در کشور کم‌نظیر است . این شهرک در کنار خدماتی که می تواند به ۱۴شهرک مسکونی اطراف و جمعیت بیش از ۶۰ هزار نفره پیرامونی خود ارائه دهد ، با تکمیل زیر ساخت ها و سرمایه گذاری های متنوع در زمینه های خدماتی ، تفریحی و رفاهی، قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب های اقتصادی شهر رشت را دارد.
مسکن مهر رشت متأسفانه با مشکلاتی از جمله عمران و آبادی، سود دوران مشارکت، ارزش‌افزوده، زیرساخت‌ها، مالکیت فضاها و بناها، دسترسی و راه، فضای عمومی و فضای سبز ، آب، فاضلاب، آسفالت ، روشنایی معابر، ترافیک و… مواجه است . بیش تر ساکنان مسکن مهر صرفا به دلایل مالی در آن ساکن شده اند و رضایت ساکنین آن بسیار ضعیف می باشد.
رسیدگی به مشکلات مسکن مهر رشت تنها به عهده شهرداری رشت نیست و البته شهرداری در حدود امکانات و مقدورات خود به این منطقه توجه کرده است اما استانداری ، اداره کل مسکن و شهرسازی ، تعاون ، محیط زیست ، منابع طبیعی شرکت توزیع برق، مخابرات، گاز، ثبت و اسناد آموزش وپرورش هم مسئولیت هایی دارند که ضرورت دارد به مسئولیت های خود در باره مسکن مهر رشت عمل کنند.
جمعیت مسکن مهر رشت به عنوان یک شهرک اقماری از جمعیت بسیاری از شهرهای استان بیشتر است و بدیهی است که یک شهر با این حجم جمعیت نیازمند زیرساخت‌های اساسی و برنامه ریزی های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی است و بایستی به این موضوعات توجه شود و به ویژه شورای ششم در این خصوص ماموریت ویژه ای دارد . طبق بررسی های انجام شده ، مشکلات مسکن مهر رشت به شرح زیر است :
۱- ضعیف بودن زیرساخت های مرود نیاز شهرک
۲- تراکم شدید جمعیتی و مهاجر پذیری بالای منطقه
۳- نداشتن اسفالت و ضعف روشنایی معابر
۴- فراوانی اقشار اجتماعی ضعیف
۵- عدم احساس تعلق به محل سکونت
۶- نداشتن سند مالکیت
۷- عدم توجه مسئولین به خواسته های اهالی
۸- کمبود عناصر هویت بخش در شهرک
۹- وجود بسترهای مساعد برای ایجاد آسیب های اجتماعی
۱۰- کمبود زیرساخت های فرهنگی و ورزشی برای گذران اوقات فراغت به ویژه برای جوانان
۱۱- ناکافی بودن معابر و افزایش تردد خودروها و ایجاد مشکلات ترافیکی برای ساکنین منطقه
۱۲- استقرار نامناسب برخی فعالیت ها
۱۳- عدم وجود فضاهای جمعی مناسب برای تعامل اجتماعی ساکنان
۱۴- بالا بودن نرخ رشد جمعیت در منطقه
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار