کد خبر : 59333
تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399- 33: 17

مصیبت‌های تمام نشدنی کسب‌وکارها در گیلان/ آیا تسهیلات کرونا خسارت اصناف را جبران می‌کند؟

مصیبت‌های تمام نشدنی کسب‌وکارها در گیلان/ آیا تسهیلات کرونا خسارت اصناف را جبران می‌کند؟

گرفتاری‌ها و مصائب کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در گیلان تمامی ندارد و مشخص نیست با این اوضاع اقتصادی اقداماتی مانند پرداخت تسهیلات کرونا آن هم با نرخ سود ۱۲ درصد چقدر می‌تواند از مشکلات مشاغل استان را حل می‌کند.

به گزارش گیلانستان، همزمان با استمرار شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر کشور از جمله در گیلان دچار ضرر و زیان‌های هنگفتی شدند که از این میان انگار حال و روز اصناف و حوزه گردشگری استان از همه وخیم‌تر است و مشخص نیست پرداخت تسهیلات حمایتی آن هم با نرخ سود ۱۲ درصد چقدر می‌تواند از مشکلات آنان را حل کند.

گیلان از جمله قطب‌های مهم گردشگری کشور در تمام ایام سال بوده و همیشه میزبان مسافران و گردشگران است. همه‌گیری ویروس کرونا فعالیت واحدهای گردشگری، اقامتی، تفریحی و بسیاری از کسب و کارهای صنفی استان را به مدت چندین ماه مختل کرد تا جایی که حتی به موجب فشارهای اقتصادی برخی از سرناچاری مجبور به تعدیل نیرو و یا تعطیلی فعالیت شدند.

 

*حمایت از فعالان گردشگری گیلان از طریق تسهیلات بانکی و پرداخت بیمه بیکاری

«مسعود حلاج پور» با بیان این نکته که دولت در بسته حمایتی و پیشنهادی خود دو روش را برای حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا قرار داده است عنوان کرد: در این بسته حمایتی پرداخت تسهیلات بانکی به فعالان بخش خصوصی و گردشگری تا سقف ۱۶ میلیون تومان و به ازای هر نفر در دستور کار قرار گرفت.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در مورد نرخ سود بازپرداخت این تسهیلات بانکی هم مواردی را بیان داشت و در تشریح بیشتر این موضوع تصریح کرد: سود این تسهیلات بانکی معادل ۱۲ درصد در نظر گرفته شده از طرفی باز پرداخت آن برای فعالان حوزه گردشگری بسیار دشوار است.

 

حلاج‌ پور با اشاره به اینکه در طرح دولت فعالان گردشگری آسیب‌دیده از کرونا در قالب نظام تأمین اجتماعی و پرداخت بیمه بیکاری به نیروها هم مورد حمایت قرار می‌گیرند خاطرنشان کرد: فعالان گردشگری گیلان بیشتر از این بخش استقبال کرده و آن را متناسب با شرایط خود می‌دانند هر چند که نبود مسافر و گردشگر به علت وضعیت وخیم شیوع کرونا آن‌ها را شدیداً تحت فشار قرار داده است.

 

*شیوه فعلی پرداخت تسهیلات کرونا کمکی به واحدهای صنفی نمی‌کند

«جلال‌الدین محمد شکریه» تسهیلاتی بانکی که به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شد را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: به عقیده بنده این تسهیلات و کمک‌ها باید در قالب بخش‌های دیگری مانند نظام تأمین اجتماعی از اصناف حمایت می‌کرد بنابراین شیوه فعلی، آثار و تبعات مطلوب چندانی را برای اصناف به بار نمی‌آورد.

 

رییس اتاق اصناف گیلان با اشاره به اینکه این روزها نباید از عبارت صنوف آسیب‌پذیر استفاده کنیم و شرایط فعلی تمام واحدهای صنفی را به سختی متضرر کرده است یادآور شد: در حال حاضر واحدهای صنفی با مشکلات بزرگی در زمینه تأمین اجاره‌بها و هزینه‌های جاری امرار معاش خانواده‌هایشان مواجه شده و با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق صحبت‌های اخیر مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در گفت‌وگویی، تاکنون از مجموع ۴۱۱ میلیارد تومان تسهیلات درخواست شده ۳۲۴ میلیارد تومان حدود ۷۹ درصد از مجموع تسهیلات درخواست شده به متقاضیان در استان گیلان پرداخت شده است.

 

بر اساس گزارش عباس علیزاده، گیلان رتبه نخست کشور در پرداخت تسهیلات کرونا را به خود اختصاص داده و آمارها نشان می‌دهد از این حیث از سایر استان‌ها پیشی گرفته است. وی همچنین تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای دریافت تسهیلات کرونا در گیلان را ۲۹ هزار و ۴۸۶ فقره پرونده برای ۴۴ هزار و ۲۱۴ نفر شغل در استان اعلام کرد.

 

در اینجا اگر بخواهیم با توجه به اتفاقات رخ داده و اقدامات انجام شده متولیان امر قضاوتی انجام دهیم با دیدن این آمارها و ارقام و پرداخت این میزان تسهیلات بانکی خیالمان راحت می‌شود که لااقل در چنین شرایط آشفته‌ای صاحبان مشاغل آسیب‌دیده مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفتند اما آیا واقعا می‌توان صرفاً از روی همین آمارها قضاوت دقیقی داشت.

 

بدون شک با افزایش شیوع ویروس کرونا، کاهش ورود مسافر و گردشگر و نیمه تعطیل و یا تعطیل شدن کامل بسیاری از کسب و کارها در گیلان شرایط برای صاحبان این مشاغل دشوارتر می‌شود و مشخص نیست افرادی که از تسهیلات حمایتی با نرخ سود ۱۲ درصد استفاده کرده‌اند چگونه و از چه راهی موفق به بازپرداخت بدهی خود و نهایتا ادامه فعالیتشان خواهند شد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار