کد خبر : 65051
تاریخ انتشار : شنبه 4 اردیبهشت 1400- 53: 11

معیشت مردم اسیر دیو گرانی/ گیلانی‌ها چشم انتظار تدبیر مسئولان

معیشت مردم اسیر دیو گرانی/ گیلانی‌ها چشم انتظار تدبیر مسئولان

معیشت مردم در سایه سیاه و سنگین گرانی هر روز بیش از گذشته در معرض آسیب قرار می گیرد و متاسفانه تدابیر مسئولان برای کاهش این آسیب‌ها کافی نیست.

به گزارش گیلانستان، حضور دیو هفت سر گرانی در زندگی مردم حکایت امروز و دیروز نیست. مدتهاست که ثبات قیمت مایحتاج روزانه، آرزویی دست نیافتنی شده است و برای کسی که روانه بازار می‌شود تخمین هزینه فهرست اقلام مورد نیازش قابل پیش بینی نیست.

شوک ناشی از افزایش قیمت اجناس چنان پی در پی بر پیکر نحیف معیشت مردم فرود آمده است که این روزها دیگر در بهت و سکوت آن را به جان می خرند؛ چرا که گوش شنوایی برای گلایه‌هایشان نیست و انعکاس دردهایشان اثری به دنبال نداشته است. بی تردید در ماه‌های اخیر گرانی افسار گسیخته در سایه فساد موجود در اقتصاد رنجور کشور و شیوع مهلک بیماری کرونا بیش از هر زمان دیگری معیشت مردم را با چالش روبرو کرده است.

افزایش چند باره قیمت کالاها توان خرید خانواده‌ها را محدود کرده است

بانویی که با ساک خریدش از یک فروشگاه زنجیره‌ای خارج می‌شود، اظهار می‌کند: سال گذشته همین ایام، وقتی برای خرید به این فروشگاه می‌آمدم، هزینه سبد خریدی که پر شده بود حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌شد اما حالا فقط برای همین چند قلم جنس ۲۱۵ هزار تومان پرداخته‌ام.

وی با بیان اینکه من و همسرم هر دو کارمندیم و کرونا بر دریافت حقوقمان تأثیر نداشته است، ادامه می‌دهد: همیشه به این فکر می‌کنم آنهایی که کسب و کارشان با وجود همه گیری کرونا از رونق افتاده، با این همه گرانی چه می‌کنند.

شهروند دیگری که با کمی فاصله ایستاده و به صحبت‌های ما گوش می‌داد، ماسک روی صورتش را مرتب می‌کند و می‌گوید: کالباسی که ماه پیش کیلویی ۴۲ هزار تومان می‌خریدم، دیروز کیلویی ۶۲ هزار تومان خریدم.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو مرغ از سوی متولیان حدود ۲۵ هزار تومان اعلام شده اما تا ۲۸ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. ادامه می‌دهد: پنیر تبریز حدود ۵ ماه پیش، کیلویی ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد اما حالا به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است. قطعاً با این قیمت‌ها بسیاری از مردم برای تهیه مایحتاج روزانه با سختی مواجه هستند.

این شهروند می‌افزاید: خانواده‌هایی که تا همین دو سال پیش به راحتی می‌توانستند از امکانات یک زندگی متوسط برخوردار باشند، حالا به دشواری زندگی می‌کنند و بسیاری از نیازهای خود را نادیده می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه بازار نیازمند توجه بیشتر مسئولان ذی ربط است، ادامه می‌دهد: ورود برنج تنظیم بازار بخشی از مشکل برنج را حل کرد و شاید بتوان گفت از افزایش عنان گسیخته بهای برنج جلوگیری کرد.

سایه گرانی‌ها در مناسبت‌های ملی و مذهبی

در آستانه ماه رمضان امسال از سوی سازمان صمت گیلان با توجه به آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار استان نرخ بعضی اقلام پر مصرف این ماه اعلام شد. بر این اساس قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه ممتاز ۴۳ هزار تومان، هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک ۳۸ هزار تومان و زولبیا و بامیه درجه دو هر کیلو ۳۴ هزار تومان در نظر گرفته شد.

همچنین قیمت هر کیلو آش ممتاز ۴۸ هزار تومان، درجه یک ۴۰ هزار و درجه دو نیز هر کیلو ۲۹ هزار تومان تعیین شد. گفتنی است که قیمت حلیم ممتاز هم هر کیلو ۳۷ هزار تومان، درجه یک هر کیلو ۳۲ هزار تومان و درجه دو نیز کیلویی ۲۸ هزار تومان اعلام شد.

واقعیت این است که تأثیر بار طاقت فرسای گرانی در مناسبت‌های ملی و مذهبی بیش از همیشه خاطر مردم را مکدر می‌سازد. معمولاً تعیین و اعلام نرخ اقلام پر مصرف از سوی مسئولان این حوزه رویدادی است که در چنین ایامی شاهدش هستیم اما بی تردید این مهم، نیازمند توجه بیشتر مسئولان و نظارت و کنترل بیشتر بر بازار است.

معاون اول اتاق اصناف گیلان با اشاره به فعالیت گشت‌های مشترک در مناسبت‌هایی چون ماه مبارک رمضان، نوروز و یلدا، اظهار می‌کند: قیمت گذاری برای اقلام پر مصرف ماه رمضان نظیر زولبیا، بامیه، آش و حلیم در جلساتی که در سازمان صمت برگزار می‌شود، انجام گرفته و بر اساس آن اتحادیه‌ها به اعضای زیر مجموعه خود، نرخ‌های تعیین شده را اعلام می‌کنند.

حمید انزانی پور به تشدید بازرسی‌ها در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرده و ادامه می‌دهد: اینبازرسی‌ها هر روزه انجام می‌شود البته باید توجه داشت که تعداد بازرسان محدود است و تأمین بودجه برای انجام این بازرسی‌ها نیز مشکل دیگری است که اتاق‌های اصناف با آن روبرو هستند. بازرسی‌ها هر روزه انجام می‌شود البته باید توجه داشت که تعداد بازرسان محدود است و تأمین بودجه برای انجام این بازرسی‌ها نیز مشکل دیگری است که اتاق‌های اصناف با آن روبرو هستند.

وی می‌افزاید: مقرر شده برای تأمین نیرو، یک سوم درآمد حاصل از پرونده‌هایی که در تعزیرات به اتاق اصناف ایران و سازمان صمت می‌رسد به اتاق‌های اصناف سراسر کشور پرداخت شود که متأسفانه تا کنون این کار صورت نگرفته اما با این حال اتاق اصناف با همه توان برای انجام بازرسی‌ها تلاش می‌کند.

انزایی پور در ادامه با بیان اینکه بازرسان به تعدادی نیستند که بتوان سراسر سطح شهر را هر روز مورد رصد قرار داد، اظهار می‌کند: تمام کشور با این چالش رو به است در واقع بازرسان اصناف به اتفاق بازرسان سازمان صمت به رصد بازار می‌پردازند و بخاطر پراکندگی جغرافیایی برخی از مناطق ممکن است، هفته‌ای یک یا دو بار مورد رصد قرار گیرند اما این بدان معنا نیست که که بازرسی تعطیل بوده یا بازرسان حضور نداشته باشند.

معضلی که در اجرای نرخ‌های اعلام شده وجود دارد

انزانی پور همچنین با تاکید بر اینکه کمیسیون نظارت هر شهرستانی قیمت‌های مصوب همان شهرستان را اعلام می‌کند، می‌گوید: نرخ‌های اعلام شده در مورد اقلامی که از سوی قنادی‌ها ارائه می‌شود، با توجه به پایش و بررسی اتحادیه قنادان، متأسفانه در مواردی مشاهده می‌شود که محصولاتی با کیفیت پایین‌تر با همان نرخ درجه ممتاز عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی که از بهترین مواد برای تهیه محصول خود استفاده می‌کنند تعدادشان محدود است، ادامه می‌دهد: در مواردی واحدهایی که محصول کیفیت پایینی تولید می‌کنند با همان قیمت اجناس ممتاز و درجه یک اقلام خود را عرضه می‌کنند.

معاون اول اتاق اصناف گیلان با اشاره به اینکه برای این گونه واحدهای صنفی پرونده تشکیل می‌شود اما جرایم تعیین شده با توجه به تورمی که با آن روبرو هستیم، به آن صورت بازدارنده نیست، می‌افزاید: به همین دلیل واحدهای متخلف ابایی از انجام تخلف ندارند لذا باید جرایم تعیین شده در مجلس شورای اسلامی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار