کد خبر : 54681
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان:

ممنوعیتی برای برگزاری دعای عرفه در هیچ شهرستانی وجود ندارد/ رتبه دوم گیلان در انتخابات کانون مداحان با بیش از ۸۰ درصد مشارکت

ممنوعیتی برای برگزاری دعای عرفه در هیچ شهرستانی وجود ندارد/ رتبه دوم گیلان در انتخابات کانون مداحان با بیش از ۸۰ درصد مشارکت

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در برگزاری مراسم مذهبی ضرورت دارد، گفت: هیچ ممنوعیتی در شهرهای گیلان به شرط رعایت دستورالعل های بهداشتی برای برگزاری دعای عرفه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی گیلانستان؛ حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی در نشست خبری با اشاره به درپیش بودن روز عرفه، عید قربان، روز خبرنگار و همزمانی آن با عیدغدیر وتبریک این ایام اظهار کرد: خبرنگاران می توانند با رعایت تقوای فعالیت های رسانه ای موجبات رشد جامعه را فراهم کنند.

وی برلزوم پرهیز رسانه های داخلی از آسیب های رسانه های غربی که برمبنای اغواگری فعالیت می کنند تاکید کرد و افزود: یکی از وظایف اصلی رسانه ها، تبیین و روشنگری، دفاع از حق و مقابله با باطل است.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی گیلان به نقش رسانه ها درمقابله با فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: فعالیت های رسانه ها دراین زمینه، مجاهدت محسوب می شود.

مهدوی با تسلیت پیشاپیش شهادت امام باقر علیه السلام عنوان کرد: ایجاد فضای معنوی در جامعه ضرورت دارد و با توجه به پیش بینی هواشناسی در مورد بارندگی دراغلب نقاط گیلان و عدم امکان برپایی مراسم درفضای باز، دعای عرفه و نیایش به شرط رعایت دستورالعمل های بهداشتیِ ستاد مدیریت و مقابله با کرونا، در همه ی مساجد و حسینیه ها، پرشورتر برگزار می شود.

وی برضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در برگزاری مراسم مذهبی تاکیدکرد و افزود: هیچ ممنوعیتی در شهرهای گیلان به شرط رعایت دستورالعل های بهداشتی برای برگزاری دعای عرفه وجود ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: ازهمه ی مومنان می خواهیم با حضور درمحافل دعا، زمینه شکست بیماری کرونا را فراهم نمایند و از خدای متعال برای شکست این ویروس منحوس استمداد بطلند.

مهدوی با بیان اینکه مردم مومن کشور در شبهای قدر نشان دادند که در رعایت موازین و دستورالعمل های بهداشتی بسیار مراقب بوده اند، تصریح کرد: شبهای قدریکی از پرشورترین تجمعات ملت است و با ملاحظه ی عموم مومنان، افراد با بیماری زمینه ای درخانه به مناجات پرداختند و دراین شب ها با رعایت موازین بهداشتی مراسم را انجام دادند.

وی افزود: بنابراین می توان ضمن استفاده بردن از مواهب معنوی که آرام بخش درتقابل با تنش های روحی است، از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد و خلاف آن نگرانی که شبکه های معاندان و مخالفان دین و مذهب و برخی  افراد ناآگاه و منفعل، ابراز می کنند، تجمع مومنان درشب های قدر، نشان داد که مراسم مذهبی از آنجائیکه افراد شرکت کننده دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند، هیچ گونه تاثیری در روند افزایش بیماران کرونایی نداشته، و آنچیزی که زمینه را فراهم کرده، تجمع در حمل ونقل عمومی و مراسم های خانوادگی مانند عزا و عروسی و سفر بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: اگر رسانه ها نسبت به تجمعات مذهبی فضاسازی سوء تبلیغی به بهانه نگرانی ازشیوع این ویروس می کنند، باید گفت تجمع مومنان در شبهای قدر، نمونه ایست که نشان داد تجمع مذهبی عامل شیوع نبوده است.

مهدوی با اشاره به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در تجمعات اعلام کرد: با برگزاری مراسم مذهبی، زمینه ای برای بالابردن ظرفیت روانی جامعه و ارائه خدمات اجتماعی به آسیب دیدگان از کرونا فراهم و موجب شکست آن می شود.

وی با بیان اینکه در ایام نزدیک به محرم به همه ی مساجد، حسینیه ها و محافل عزاداری  دستورالعمل های بهداشتی ابلاغ می شود، افزود: برسه دستور کلی ماسک زدن همه ی شرکت کنندگان، ضدعفونی محافل و رعایت فواصل اجتماعی تاکید داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با اعلام اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ مسجد درگیلان وجود دارد که درایام ماه محرم فعالند و حدود ۳ هزار و ۲۰۰ ایستگاه صلواتی در این ایام برپا می شود، گفت: امسال بواسطه ی لزوم رعایت موازین بهداشتی با مجوز سازمان تبلغیات و علوم پزشکی این ایستگاه های صلواتی، علاوه بر شهرداری، برپا می شوند و اگر موازین بهداشتی رعایت نشود، از برپایی ایستگاه ها جلوگیری می کنیم.

مهدوی عنوان کرد: عزاداران درایستگاه های صلواتی نمی توان شربت و چای بدهند و بانیان باید ازآب میوه های بسته بندی شده استفاده کنند و حتی درمجالس عزا پهن کردن سفره و پذیرایی ممنوع است و غذای بسته بندی با رعایت و نظارت در آخر مراسم توزیع شده و شرکت کنندگان درمنزل، غذای نذری را میل می کنند.

وی افزود: مومنان در ایام محرم که با ذوق های هنری ماسک هایی با جهت های عاشورایی، توزیع می کنند، بسیار زیباست و مومنانی که در باب اطعام در محرم و روز غدیر و عید قربان با ظروف بهداشتی و رعایت موازین بهداشتی، گزارش تصویری با تلفن همراه تهیه کنند، جایزه دریافت می کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی گیلان از راه اندازی پویش «گیلانی عاشق غدیر» خبرداد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی گیلان بنا دارد، ۵۰۰ هزار تا یک میلیون وعده غذا درایام غدیر را ساماندهی و جهت دهی نماید و توزیع غذا بین مومنان و محرومان و اقشار آسیب دیده از کرونا، فراهم شود.

مهدوی با اشاره به تشکیل کانون مداحان که وظیفه نظارت و جهت دهی به مداحان توسط مداحان را برعهده دارد، تصریح کرد: انتخابات کانون مداحان با مشارکت بیش از ۸۰ درصد مداحان واجد شرایط که ۹۴۶ مداح هستند، برگزار می شود که در زمینه سطح مشارکت، مداحان گیلان رتبه ی دوم را درسطح کشور داشته اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار