کد خبر : 69724
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400- 21: 17

موازی‌کاری بین دستگاه‌های متولی آسیب‌های اجتماعی/ طلاق مهمترین آسیب اجتماعی گیلان است

موازی‌کاری بین دستگاه‌های متولی آسیب‌های اجتماعی/ طلاق مهمترین آسیب اجتماعی گیلان است

طلاق مهم‌ترین آسیب اجتماعی در گیلان است اما ظاهرا شاهد بروز یک نوع موازی‌کاری بین دستگاه‌های متولی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستیم که مطمئنا تبعات منفی را در بحث شناسایی و ریشه‌کنی به موقع این آسیب‌ها به همراه خواهد داشت.

به گزارش گیلانستان، بر اساس آمارها طلاق مهم‌ترین آسیب اجتماعی در گیلان محسوب می‌شود و انتظار می‌رود برای جلوگیری از افزایش آمار آن اقدامات مقتضی انجام شود اما ظاهرا شاهد بروز یک نوع موازی‌کاری بین دستگاه‌های متولی در حوزه آسیب‌های اجتماعی هستیم که مطمئنا تبعات منفی را در بحث شناسایی و ریشه‌کنی به موقع  این آسیب‌ها به همراه خواهد داشت.

آسیب اجتماعی یا مسئله اجتماعی به رفتارهای نا به‌هنجار و مغایر با قانون که جرم هم زیرمجموعه آن قرار می‌گیرد و در واقع وضعیت، شرایط و موقعیت‌هایی که برای جامعه اختلال ایجاد می‌کند، گفته می‌شود. قاعدتا مسئله اجتماعی آن چیزی می‌شود که از نظر بخش قابل توجهی از مردم بر اساس معیارها و هنجارهای پذیرفته شده آن‌ها، غیرقابل قبول است و این عمدتا جنبه ذهنی مسائل اجتماعی است.

از جنبه دیگر این موضوع اختلال در نظم اجتماعی در گذران زندگی اجتماعی را ایجاد می‌کند و دشواری‌هایی چه از حیث روانی و چه از حیث اجتماعی برای افراد را فراهم می‌سازد.

اعتیاد‌، خودکشی و کودکان کار از انواع آسیب‌های اجتماعی هستند که سرچشمه آن‌ها خود جامعه است، از سویی انسان برای رسیدن به نیازها و خواسته‌های اصلی خود نهاد خانواده و نهاد جامعه، نهاد آموزش و پرورش، نهاد رسانه، مذهب و گروه همسالان را دارد.

بدیهی است هر کدام از این نهادها کارکردهای اساسی خودشان را بر عهده دارند تا آن نیازهای اساسی و بنیادین انسان را در جامعه تامین کنند، اگر آسیب شناسی درستی انجام در مورد خاستگاه آسیب‌های اجتماعی انجام شود طبیعتا به خود جامعه بر می‌گردیم و این موضوع را می‌توان با نگاه عمیق به جامعه درک کرد.

از جنبه اجتماعی اگر آسیب‌های اجتماعی رسیدگی نشود سبب افزایش جرم و جنایت می‌شود که انظباط اجتماعی را به خطر می‌اندازد از جنبه سیاسی هم اگر رسیدگی لازم صورت نگیرد کشور به دام بیگانگان خواهد افتاد و سبب می‌شود فرهنگ بیگانه در کشور شکل گرفته و به دین و مذهب مردم لطمه وارد شود.

* کودکان کار از سایر استان‌ها وارد گیلان می‌شوند

«سیامک حیدری» در همین راستا و با بیان اینکه حدودا ۴۲ دستگاه، نهاد و سازمان مختلف فرهنگی و اجتماعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی رسالت دارند تصریح کرد: بسیاری از وظایفی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی است با هم تداخل و همپوشانی داشته و مطمئنا یکسری موازی‌کاری‌هایی هم در این ارتباط وجود دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان بهزیستی را سازمان مهم متولی امور آسیب‌های اجتماعی خواند و اضافه کرد: تعدد دستگاه‌های مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی زمینه را برای موازی‌کاری فراهم کرده که این به ساختار کلان کشور بر می‌گردد و در بحث آسیب‌ها بسیاری از وظایف و اهداف با هم همپوشانی دارد.

وی با بیان اینکه مرکز رصد آسیب‌های اجتماعی فعالیت خود را در چند سال اخیر آغاز کرده است یادآور شد: تمام حوزه اجتماعی و فرهنگی باید با یک مرکزیت هماهنگ برنامه‌ریزی در سطح استان و در سطح کشور باشد که مرکزیت هماهنگی‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر عهده وزارت کشور و در نهایت به سازمان امور اجتماعی ختم می‌شود.

حیدری از فعالیت کارگروه، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده در استان گیلان سخن گفت و با تاکید بر اینکه چندین کارگروه مختلف در این کارگروه تجمیع شده‌اند ابراز داشت: مسئولیت هماهنگی بین تمام دستگاه‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعال هستند بر عهده اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان کودکار کار و کودکان خیابانی را از جمله موضوعاتی که توسط این نهاد مورد توجه واقع شده است، خواند و یادآور شد: تعداد این کودکان در گیلان کم است و جزو اولویت‌های استان نیست اما بسیاری از همین کودکان کار اصلا گیلانی نیستند و از سایر استان‌ها و به شکل فصلی در گیلان حضور پیدا می‌کنند.

* رشت و لنگرود شهرستان‌هایی با بیشترین میزان حاشیه‌نشینی 

«حسین نحوی‌نژاد» نیز بحث مفاسد اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی با توجه به شعارهای انقلاب اسلامی و تحقق عدالت را بسیار مهم خواند و با بیان اینکه به دلیل تاکیدات مقام معظم رهبری برنامه ششم توسعه برنامه‌ای اجتماعی محور است عنوان کرد:‌ در ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه دستگاه‌های مختلفی در امر آسیب‌های اجتماعی مشخص شده‌ است.

مدیرکل بهزیستی گیلان مسئله اساسی در مورد آسیب‌های اجتماعی را انعکاس نحوه برخورد با آن در رسانه‌ها دانست و با بیان اینکه لازمه این کار پاسخگویی دستگاه‌های متولی است افزود: در رابطه با پنج آسیب شایع در گیلان یعنی طلاق، مفاسد اجتماعی، کودکان کار، خودکشی و اعتیاد هم معتقدم این‌ها آسیب‌هایی هستند که با هم ارتباط دارند.

وی با تاکید بر اینکه حاشیه‌نشینی زمینه‌ساز طلاق و کودکان کار ناشی از ضعف اقتصادی، آموزشی و فرهنگی است تصریح کرد: گیلان در رابطه با اعتیاد نسبت به استان‌های همجوار خود و در کل کشور جایگاه نگران کننده‌ای ندارد اما با توجه به شاخص‌هایی که ستاد مبارزه با مواد مخدر تعیین می‌کند یعنی دسترسی در مواد در این مورد شاخص گیلان مطلوب نیست.

نحوی‌نژاد وضعیت گیلان را در مورد مفاسد اجتماعی به نسبت کل کشور برشمرد و با بیان اینکه استان از این حیث در رده‌های آخر قرار گرفته است اضافه کرد: در بحث طلاق هم که وضعیت گیلان در مورد آن نگران کننده است سامانه‌ای تشکیل شده تا وقتی زوجین برای طلاق مراجعه می‌کنند، توسط دستگاه قضا به بهزیستی استان معرفی می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه در سال ۹۸ حدودا ۱۱ درصد از افراد متقاضی طلاق توافقی در استان با هم سازش و مصالحه کردند اظهار داشت: در سال گذشته این آمار به کاهش ۳۰ درصدی رسید یعنی ۳۰ درصد از افرادی که می‌خواستند از هم جدا شوند با یکدیگر سازش کردند.

وی از عدم همکاری مناسب سایر دستگاه‌های متولی حوزه آسیب‌های اجتماعی انتقاد کرد و با اشاره به اینکه بهزیستی در این مورد تنها است و حتی اعتبارات خوبی هم به پروژه‌های این حوزه اختصاص داده نمی‌شود گفت: در حال حاضر اقدامات درمانی، تامینی و بازتوانی در مورد معتادان به ویژه معتادان متجاهر توسط بهزیستی گیلان انجام می‌شود.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال حتی یک ریال اعتبار به بهزیستی گیلان اختصاص داده نشده است ابراز داشت: با وجود تمام این مشکلات، بهزیستی گیلان فعالیت خود را تعطیل نکرده و به رسالت خود در بخش‌های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی عمل می‌کند، اما معتقدیم این نوع نگاه به بهزیستی باید عوض شود.

وی سپردن وظیفه کمیته خودکشی به بهزیستی استان گیلان توسط استانداری را هم مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: تنها نهاد و مرکز قانونی برای ارائه آمار دقیق طلاق‌های توافقی ثبت‌احوال و تنها نهاد برای ارائه آمار خودکشی‌ها سازمان پزشکی قانونی است.

مدیرکل بهزیستی گیلان رشت و لنگرود را شهرستان‌هایی که با بیشترین میزان حاشیه‌نشینی مواجه‌اند اعلام کرد و با بیان اینکه پایگاه خدمات اجتماعی در این مناطق ایجاد شده است افزود: بهزیستی حدود ۶۰ هزار خانوار را تحت پوشش دارد از طرفی برای ایجاد شغل، مهارت و بحث‌های درمانی و بهداشتی باید سایر سازمان‌ها به بهزیستی کمک کنند.

طبق آمارها و گزارشات سازمان‌های مرتبط و ذیربط در حال حاضر در استان گیلان پنج آسیب طلاق، مفاسد اجتماعی، کودکان کار، خودکشی و اعتیاد در صدر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

آسیب‌های اجتماعی تبعات زیادی را برای هر کدام از ما در بر دارد و می‌تواند موجب ناامنی و برهم خوردن آرامش در سطح جامعه شود، بنابراین امیدواریم با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست سازمان‌ها شاهد حل مشکلات اجتماعی مردم باشیم تا به موجب آن آرامش به زندگی و جامعه برگردد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار