کد خبر : 26329
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

ناتوانی استاندار گیلان و ستاد مدیریت بحران در حل مشکلات مناطق حادثه دیده اشکورات رودسر

ناتوانی استاندار گیلان و ستاد مدیریت بحران در حل مشکلات مناطق حادثه دیده اشکورات رودسر

آن چیزی که جای تاسف دارد اقدام دیر به هنگام مدیریت بحران و نهادهای امدادی استان در محل حادثه بود و همین امر موجب اعتراض مردم و همچنین خسارات بیشتری شد.

به گزارش گیلانستان، 26خرداد بود که حوالی ساعت پنج عصر رگبار شدیدی در منطقه اشکورات رودسر موجب وقوع سیلاب و رانش زمین شد و خسارت های سنگینی را برجای گذاشت.
این سیلاب ابتدا چهار خانه روستایی که در بستر رودخانه قرار داشتند را با خود برد و پس از آن به زمین های کشاورزی، حیوانات محلی و خودرو های گردشگران هم رحم نکرد و در پی آن مرگ چهار نفر را در پی داشت.
پس از چند ساعت از حادثه پیش آمده بالاخره مسولین دست بکار شدند تا بحران به وجود آمده را مدیریت کنند! اما نتیجه چیزی نشد جز خسارت 20میلیارد تومانی ،از بین رفتن راه های روستایی، خانه ها و زمین های مردم و از همه مهمتر از بین رفتن جان ۴ انسان.

آن چیزی که جای تاسف دارد اقدام دیر به هنگام مدیریت بحران و نهادهای امدادی استان در محل حادثه بود و همین امر موجب اعتراض مردم و همچنین خسارات بیشتری شد.

سوال اینجاست دقیقا کارکرد ستاد بحران استانداری گیلان چه میباشد!؟ چرا اتاق بحران باید فقط در روزهای بحران تشکیل و فعال شود؟

بهتر نیست با درس گرفتن از بحران هایی این چنینی که بارها در گیلان شاهد آن بودیم و با توجه به اینکه در زمان حاضر فناوری های پیشرفته فرصت های پیشگیری و مقابله با این گونه حوادث را فراهم کرده است چنین حوادثی به درستی مدیریت شود. این درحالی است که به دلیل نبود انسجام کاری و ضعف در برنامه های راهبردی اغلب برای کاهش خسارات و تلفات اندک در چنین بحران هایی فقط به موضوع امداد و نجات پرداخته می شود که در جایگاه خود لازم و قابل اهمیت است اما کافی نیست و باید این امور از سوی ستاد بحران و استاندار گیلان تقویت شود.

آنچه مسلم است؛ این تهدیدها را می توان با بهره گیری از تجربه های گذشته به فرصت تبدیل کرد و با برنامه ریزی مناسب و اجرای درست آن خسارات بلایای طبیعی را به حداقل رساند به طوری که با بازخوانی و برطرف کردن نقاط ضعف در مدیریت بحران و کنترل حوادث ناشی از آن می توان این بحران ها را مدیریت کرد.

سیلاب روز جمعه رودسر ،برنامه های مغفول مانده مدیریت بحران و کاستی ها را به مسئولان و استاندار گیلان گوشزد کرد تا شاید درس هایی از طبیعت بگیرند و بتوانند در روبرو شدن با سایر بلایای طبیعی ساز و کار آن را به درستی بکار ببندند.

امید است استاندار غیر بومی و کارآموز گیلان، با  کسب تجربه از سیلاب روز جمعه، در آینده بتواند حوادث و بحران های این چنینی را به درستی مدیریت نماید.

منبع: رویداد گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار