کد خبر : 69874
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 شهریور 1400- 09: 17

یک متخصص تغذیه تشریح کرد؛

نقش آنتی اکسیدان ها در دوران کرونا/ میوه های رنگی بخورید

نقش آنتی اکسیدان ها در دوران کرونا/ میوه های رنگی بخورید

یک متخصص تغذیه، دریافت مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را یکی از مهمترین شاخص های کمک کننده به تقویت سیستم ایمنی دانست و گفت: میوه ها و سبزی جات غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبر هستند و لذا مصرف آنان به ارتقای سلامت منجر می شود.

به گزارش گیلانستان، دکتر مرجان مهدوی روشن با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم درگیر بیماری کرونا هستیم، اظهار کرد: این ویروس نشان داد فعلا قصد پایانی ندارد و هر چند ماه دچار پیک می شویم و لذا باید برای حفظ سلامتی برنامه ریزی بلندمدت داشته باشیم.

وی یکی از مهمترین شاخص های ارتقای سلامتی به ویژه در ایام شیوع کرونا را تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و افزود: نمی توانیم ادعا کنیم که یک ماده غذایی خاص به جلوگیری از کرونا کمک می کند، زیرا عامل ابتلا به این بیماری ویروس است، اما می توانیم با تغذیه صحیح سیستم ایمنی بدن را قوی کنیم تا شانس ابتلا به بیماری کمتر شود و یا افراد مبتلا شده سریع تر و راحت تر روند بهبودی را طی کنند.

این متخصص تغذیه، با تاکید بر لزوم اصلاح سبک غذایی، تصریح کرد: اصلاح سبک غذایی باید تبدیل به عادت حداقل در طول یک سال شود؛ نه یک ماه و دو ماه و لذا باید مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و پروتئین ها را که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند، وارد سبک غذایی خودمان کنیم.

مهدوی روشن، دریافت مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را یکی از مهمترین شاخص های کمک کننده به تقویت سیستم ایمنی دانست و گفت: میوه ها و سبزی جات غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین و فیبر هستند و لذا مصرف آنان به ارتقای سلامت منجر می شود و باید در طول روز اقدام به مصرف آنان کنیم.

وی با بیان اینکه میوه های رنگی به ویژه رنگ های قرمز، نارنجی و بنفش سرشار از آنتی اکسیدان هستند، بیان کرد: تمام میوه ها و سبزی جات حاوی آنتی اکسیدان هستند، اما گوجه فرنگی، هندوانه، هویچ، کلم بنفش، فلفل دلمه های رنگی و… محتوای آنتی اکسیدان بالاتری دارند.

این متخصص تغذیه، مواد غذایی را تقویت کننده سیستم ایمنی دانست و اضافه کرد: مصرف زیاد یک ماده غذایی خاص هیچگونه کمکی به پیشگیری قطعی یا درمان قطعی کرونا و سایر بیماری ها نمی کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در ایام شیوع کرونا با این باور غلط مواجه هستیم که افراد بر روی یک ماده غذایی خاص تمرکز و آن را زیاد مصرف می کنند تا کرونا نگیرند؛ این در حالی است که همه میوه ها و سبزی جات محتوای یکسانی دارند و به یک اندازه برای بدن مفید هستند.

مهدوی روشن، از مردم خواست حتما در طول روز سالاد و سبزی خوردن مصرف کنند و متذکر شد: شست وشوی مناسب و ضد عفونی کردن میوه ها و سبزی جات را فراموش نکنید، زیرا مصرف غذای آلوده خودش سیستم ایمنی را ضعیف می کند. بهتر است پوست میوه ها را بگیرید و از محلول مخصوص ضد عفونی کننده برای سبزی جات استفاده کنید.

وی با تاکید بر لزوم مصرف میوه و آبمیوه های طبیعی در طول روز، عنوان کرد: افراد مبتلا به دیابت در مصرف آبمیوه افراط نکنند و ترجیحا میوه بخورند؛ نه آبمیوه، زیرا افزایش قند خون سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

این متخصص تغذیه، عود کردن بیماری های جانبی را موجب ضعف سیستم ایمنی دانست و ادامه داد: برخی افراد از ترس کرونا در مصرف یک ماده غذایی افراط می کنند که تشدید بیماری جانبی را به دنبال دارد.

وی یکی دیگر از باورهای غلط کرونایی را پرخوری با هدف تقویت سیستم ایمنی دانست و اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد فکر می کنند در ایام شیوع کرونا نباید وزن کم کنند و لذا افزایش وزن و چاقی پیدا می کنند؛ این در حالی است که هرچقدر میزان توده چربی بدن بیشتر باشد، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود و شانس مرگ و میر کرونایی در افراد چاق بالاتر است.

مهدوی روشن، بر داشتن وزن مناسب و متعادل تاکید کرد و گفت: حتما در مصرف مواد غذایی اعتدال داشته باشید و در خوردن میوه و سبزی نیز افراط نکنید، زیرا افزایش وزن، قند خون و چربی خون و کبد چرب ایجاد می کند.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن بدن ما از آب تشکیل می شود، اظهار کرد: مصرف مایعات در طول روز خیلی مهم است و باید تعادل مایعات در بدن حفظ شود و آب جزو بهترین مایعات برای مصرف روزانه است؛ همچنین می توانیم از انواع نوشیدنی ها و چای ها و آبمیوه های طبیعی و شیر کم چرب و… در طول روز استفاه کنیم.

وی با تاکید بر مصرف هشت تا ۱۰ لیوان مایعات در طول روز، یادآور شد: افرادی که دارای نارسایی های قلبی و کلیوی هستند حتما در مصرف مایعات با پزشک مشورت کنند.

مهدوی روشن، با اشاره به اهمیت مصرف پروتئین در ایام شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: پروتئین با تقویت سیستم ایمنی هم در پیشگیری از کرونا، هم در دوران ابتلا و هم در دوران پس از بهبودی و نقاهت نقش دارد و لذا حبوبات از جمله نخود و ماش و لوبیا و عدس در دسترس ترین منبع تامین پروتئین بدن هستند. همچنین مصرف سویا، سفیده تخم مرغ و گوشت مرغ و ماهی نیز توصیه می شود، اما مصرف زیاد گوشت قرمز ضعف سیستم ایمنی را به دنبال دارد.

وی ماست و پنیر و شیر کم چرب را نیز از بهترین منابع پروتئین دانست و افزود: حتما لبنیات کم چرب مصرف کنید، زیرا چربی زیاد مانع جذب کلسیم می شود و اثرات مضر بر سلامتی دارد.

این متخصص تغذیه، همچنین بر مصرف مکمل «دی» به ویژه در ایام کرونا تاکید کرد و گفت: ویتامین دی در منابع غذایی خیلی کم وجود دارد و لذا مصرف خودسرانه این ویتامین توصیه نمی شود، زیرا مسمومیت ایجاد می کند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار