کد خبر : 90111
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷

نماینده رشت خطاب به وزیر کار: وضعیت شرکت دخانیات گیلان اسفبار است/ یکی از بزرگترین صنایع کشور در آستانه ورشکستگی

نماینده رشت خطاب به وزیر کار: وضعیت شرکت دخانیات گیلان اسفبار است/ یکی از بزرگترین صنایع کشور در آستانه ورشکستگی

.

به گزارش گیلانستان، جبار کوچکی نژاد در نامه خود به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرقوم کرده که وضعیت شرکت دخانیات گیلان در آینده پیش رو نگران‌کننده است و اقدام عاجل برای پیشگیری از آن ضرورت دارد.

 

به گفته وی، وضعیت شرکت بزرگ تولیدی دخانیات گیلان خطرناک و بسیار حائز اهمیت است و در صورت تعلل در تصمیم‌گیری سریع و تند، ورشکستگی کامل یکی از بزرگ‌ترین صنایع کشور به علت مدیریت رقم خواهد خورد و وزیر تعاون باید در مقابل نمایندگان مجلس پاسخگو باشد.

 

عضو کمیته تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات کشور در نخستین بند تذکر کتبی خود به مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرده که نامتوازن و نامتناسب بودن وضعیت منابع انسانی در دو سطح مدیریتی و نیروی کار مشهود است به طوری‌که انتصابات مدیریتی با به‌کارگیری نیروها از بیرون شرکت در سمت‌های مهم سازمانی به‌جای بهره‌مندی از مدیران باسابقه و متخصص در پست‌های کلیدی، با نگاه سیاسی بوده و استخدام و به‌کارگیری نیروی کار بدون ارزیابی و عموماً با رانت، بدون مهارت و نیاز شرکت در حوزه‌های غیرتوحیدی بوده است.

 

آن‌طور که کوچکی نژاد خطاب به وزیر تعاون دولت سیزدهم خطاب کرده، کاهش شدید تولید طی یک سال گذشته در دخانیات منجر به تعطیلی تمامی خطوط تولیدشده است و به علت نداشتن توانایی در تأمین مواد اولیه، منابع مالی و عدم تهیه قطعات ماشین‌آلات ضعیف ضعف شدید در بازرگانی شرکت به دلیل افراد غیرمتخصص نیز ایجادشده است.

 

به اذعان نماینده مردم رشت و خمام در خانه ملت، افزایش بدهی انباشت شرکت دخانیات، ضعف فراوان در تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی و بدهی سنواتی در کنار ضعف در تأمین منابع هزینه‌های جاری شرکت را زیاد و اعتبار شرکت را در بازار نزد تأمین‌کنندگان مواد اولیه کاهش داده و از سوی دیگر تعویق در پرداخت هایی نظیر تأمین اجتماعی، کارکنان و پرداخت به پیمانکاران طرف قرارداد لزوم به‌کارگیری افراد متخصص در حوزه مالی و حسابداری صنعتی را با توجه به شرایط فعلی شرکت بسیار حیاتی کرده است.

 

وی همچنین مدعی شده که وجود فساد و رانت در حوزه بازرگانی و تأمین مواد اولیه در شرکت دخانیات ایران، علاوه بر توقف فعالیت‌های تولیدی، استفاده از مواد نامرغوب و بی‌کیفیت را به دلیل اضطرار در تولید، رانت را به حوزه تأمین مواد اولیه سوق داده است!

 

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت همچنین ادعا کرده که نظریه سازمان‌های نظارتی در زمینه‌های فوق، مشهود است و پرونده‌هایی در حوزه نظارتی مفتوح بوده و لذا به‌کارگیری مدیران متخصص و متعهد در این حوزه شدیداً احساس می‌شود.

 

کوچکی نژاد ارم ساداتی همچنین مطرح کرده که علیرغم تبلیغات فراوان رسانه‌ای، برگزاری همایش‌های تلویزیونی و تبلیغات در فضاهای مجازی جهت حمایت از طرح‌های افزایش سطح کشت توتون در کشور تا کشت فرا سرزمینی که عمدتاً در حد تبلیغات بوده، بررسی‌هایش از وضعیت کشت کشاورزان و توتونکاران در سطح کشور ازجمله در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان نشان داده که گام‌های اساسی‌ای در این حوزه مشاهده نشده است.

 

نماینده مردم رشت این مبحث را هم اضافه کرده که آسیب وارد آمده در شرکت دخانیات موجبات وابستگی به واردات توتون‌های خارجی و خروج ارز از کشور را سبب شده و از سوی دیگر موجب از دست دادن اشتغال و عدم توجه به بخش کشاورزی داخلی را رقم‌زده است.

 

این نماینده مردم در خانه ملت در پایان نیز متذکر شد که مدیریت شرکت دخانیات ایران با سوء مدیریت، این شرایط بحرانی را موجب شده است و اعتقاد متخصصان و دلسوزان صنعت دخانیات کشور، ضرورت ایجاد تغییرات اساسی در این صنعت، خصوصاً در طبقه تصمیم‌گیریان است.

 

به گفته کوچکی نژاد ارم ساداتی، مجتمع دخانیات گیلان که بیشتر محصول دخانی کشور را تأمین می‌کند و بیش از دو هزار اشتغال را به همراه دارد در این فرآیند آسیب جدی در حوزه کارکنان و تولیدکنندگان را دیده و انتظار است وزیر تعاون دستور ویژه به سرپرست جدید شرکت دخانیات داده تا از فاجعه پیشرو جلوگیری و احیای صنعت دخانیات کشور که اکنون در فضای کاملاً غلط به وجود آمده، به‌دوراز سیاست زدگی تداوم پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار