کد خبر : 79680
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳

هشدار مجدد دفتر شورای نگهبان در گیلان؛

نمایندگان با دخالت در انتصابات به ما اثبات می‌کنند التزام عملی به ولایت فقیه ندارند

نمایندگان با دخالت در انتصابات به ما اثبات می‌کنند التزام عملی به ولایت فقیه ندارند

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان گفت: رهبری بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات تأکید کردند پس آنان‌ باید تبعیت کنند وگرنه اثبات می‌کنند که بر ولایت فقیه التزام عملی ندارند.

به گزارش گیلانستان، احمد قنبریان در جمع خبرنگاران با اشاره به فلسفه ذاتی تشکیل شورای نگهبان اظهار داشت: همه نظام‌های سیاسی برای اینکه از قوانین اساسی خود صیانت کنند نیازمند نهادی ناظر برای حفاظت از قانون اساسی هستند‌.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان گفت: این نهاد نظارتی در برخی از کشورها نشئت گرفته از قوه قضاییه بوده و در برخی کشورها این وظیفه را مجلس سنا و یا شورای قانون اساسی برعهده دارد از این رو همه کشور وجود این نهاد را پذیرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۳ اصل در همه کشورها در مورد انتخابات پذیرفته شده است تصریح کرد: اینکه نامزدهای انتخاباتی باید شرایطی داشته و اکثریت آرا را داشته باشند و دستگاهی باید فرآیند انتخابات را نظارت کرده و بر اعمال سلیقه‌ای جلوگیری کند، در همه کشورها مورد قبول است.

قنبریان با بیان اینکه نظارت بر انتخابات و اجرای قانون اساسی در ایران برعهده شورای نگهبان است اما دستگاه نظارتی ایران با سایر کشورها فرق دارد گفت: در ایران این نهاد مستقل بوده و زیرمجموعه قوه‌ای نیست، مزیت دیگر شورای نگهبان نظارت پیشگیری‌کننده آن است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان با بیان اینکه شورای نگهبان بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان یک سند بالادستی مورد توجه قرار می‌دهد افزود: در بیانیه گام دوم عمده محورهای مورد تأکید رهبری توجه به جوانان و بازخوانی دستاوردهای انقلاب است.

وی با بیان اینکه از شورای نگهبان بیانیه گام دوم را در اقدامات مدنظر دارد از این رو جوان‌سازی نیروها یکی از دستورالعمل‌های شورای نگهبان است ابراز داشت: همچنین بهره‌مندی از نظرات خبرگان حوزوی و دانشگاهی نیز در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد.

قنبریان درباره انتقادهای موجود از داوری شورای نگهبان گیلان مبنی بر گرایش شورا به یک جناح با بیان اینکه این انتقاد صحیح نیست افزود: در برخی از انتخابات اکثریت نامزدها را جناح مقابل تشکیل می‌دهد و در رد یا تأیید صلاحیت‌ها نامزدهای هر دو جناح تأیید و یا رد صلاحیت می‌شوند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان در مورد فعالیت دفترهای شورای نگهبان در سراسر استان گفت: در سطح استان شبکه نظارتی وسیعی وجود دارد که از جمله وظایف آنان آشنایی با دستورالعمل‌ها و به‌روز بودن نسبت به موضوعات مختلف جامعه است.

وی با بیان اینکه این شبکه‌ها با برگزاری کلاس‌های آموزشی خود را به‌روز می‌کنند افزود: وظایف دیگر این دفاتر بررسی عملکرد نمایندگان و اشخاص سیاسی است لذا دفاتر شورای نگهبان وظایف مستمر دارند و در ایام انتخابات محصول عملکرد دفاتر طی ماه‌ها به منصه ظهور گذاشته می‌شود.

قنبریان در مورد دخالت برخی از نمایندگان استان در انتصابات گفت: طبق ماده ۲۸ قانون انتخابات نمایندگان باید به ولایت فقیه اعتقاد و التزام عملی داشته باشند اگر رهبری بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات تأکید کردند آنان‌ باید تبعیت کنند وگرنه اثبات می‌کنند که بر ولایت فقیه التزام عملی ندارند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان استان گیلان تصریح کرد: اگر نمایندگان در گفتار به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشند اما این امر در عملکرد آنان مشهود نباشد این موضوع در بررسی صلاحیت آنان‌ توسط شورای نگهبان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی درباره استفاده شورای نگهبان از ظرفیت فضای مجازی در اقدامات و اطلاع‌رسانی‌های خود با اشاره به اینکه از ظرفیت فضای مجازی در شورای نگهبان به خوبی استفاده نشده است اظهار داشت: طراحی یک شبکه کابردی در فضای مجازی در برنامه شورای نگهبان است.

قنبریان با بیان اینکه شورای نگهبان در سایت خود نظرات و اخبار مربوطه را به‌روز رسانی می‌کند خاطرنشان کرد: با این حال مسلماً بستر فضای مجازی وسیع‌تر بوده و باید در برنامه ۵ ساله سوم شورای نگهبان از فضای مجازی به میزان بیشتری بهره‌گیری کند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات ‌شورای نگهبان گیلان درباره نظارت شورا بر نفوذ در ادارات با اشاره به اینکه نفوذ یکی از تکنیک‌های مقابله‌ای است ابراز داشت: اینکه نفود در چه عرصه، سطح و جایگاهی رخ داده باشد اهمیت آن نیز متفاوت است‌.

وی با بیان اینکه نفوذ بسیار مهم و خطرناک نفود جریانی است گفت: در این نفود جریان نفوذی به دنبال تأثیر بر مدیران و تأثیر بر تصمیمات آنان‌ است که خروجی آن تصمیمات غیرواقعی است لذا خاستگاه این نفود دولت و مجلس و نهادهای مهم و تاثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها است.

قنبریان با بیان اینکه از این رو توجه به اهمیت نفود در دولت و مجلس شورای اسلامی حائز اهمیت بسیاری است عنوان کرد: عامل نفودی به ارزش‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باور ندارد و یا اگر ادعا می‌کند که باور دارد، رفتار و سخن و عمل او مخالف این ارزش‌ها است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی برای شورای نگهبان ۱۳ وظیفه تعریف شده تصریح کرد: وظیفه نخست و بسیار مهم تفسیر قانون اساسی، وظیفه دوم نظارت بر مصوبات، قراردادها و پیمان‌نامه ایران با سایر کشورها و وظیفه سوم نظارت بر انتخابات است.

قنبریان با بیان اینکه هدف از نظارت پیشگیری از انحراف و یا پیگیری و اصلاح آن است گفت: نظارت استصوابی به معنی نظارت اثربخش است که جنبه پیشگیری و اصلاحی داشته باشد؛ در قانون اساسی نطارت شورای نگهبان استصوابی بوده و شورا باید بررسی، پیشگیری و پیگیری کند.

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار