کد خبر : 20280
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸

هزینه کردن برای فرهنگ ترافیکی به نوعی صرفه جویی است

هزینه کردن برای فرهنگ ترافیکی به نوعی صرفه جویی است

استاندار گیلان با بیان اینکه هزینه کردن برای اقدامات ایمنی و فرهنگی در حوزه ترافیک به نوعی صرفه جویی است، افزود: عوامل اثرگذار در سوانح رانندگی تنها مربوط به جاده و صحنه تصادف نیست.

به گزارش گیلانستان، دکتر مصطفی سالاری در یادمان قربانیان سوانح و تصادفات رانندگی که در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد، با اشاره به کاهش تلفات جاده ای در سنوات اخیر در سطح کشور و استان، اظهار کرد: خوشبختانه کاهش درصد تلفات ناشی از سوانح رانندگی در گیلان بیشتر از میانگین کشوری است.

استاندار گیلان، با اشاره به کاهش 31 درصدی تلفات در کشور از سال 85 تا 90، افزود: این میزان برای استان گیلان 38 درصد بوده است لذا نیازمند بررسی شاخص ها هستیم تا عوامل موثر بر روند کاهشی تلفات ناشی از تصادفات شناسایی و آنها را تقویت کنیم.

وی تعداد خودروها، وضعیت جاده ها، رفع نقاط حادثه خیر، آموزش و فرهنگ سازی ترافیک، استفاده از کمربند ایمنی و… را از جمله عوامل موثر بر کاهش تلفات دانست و یادآور شد: تلفات ناشی از تصادفات در سطح کشور از سال 90 تا 95 کاهش 20 درصدی و در استان گیلان کاهش 21.5 درصدی داشته است.

نماینده عالی دولت در گیلان، با اشاره به آمار 10 برابری مجروحین نسبت به تلفات سوانح جاده ای، گفت: بسیاری از افراد که دچار نقص عضو و قطع نخاع می شوند، در واقع از چرخه زندگی خارج می شوند که برای خود و خانواده هایشان دردناک است.

سالاری، با بیان اینکه هزینه کردن برای اقدامات ایمنی و فرهنگی در حوزه ترافیک به نوعی صرفه جویی است، افزود: عوامل اثرگذار در سوانح رانندگی تنها مربوط به جاده و صحنه تصادف نیست، بلکه میزان تولید خودرو، ظرفیت جاده ها، وضعیت خودروها به لحاظ ایمنی، میزان آموزش و فرهنگ سازی ترافیکی کاربران جاده و… از دیگر عوامل مهم است. گاهی با علائم راهنمایی و رانندگی می توان آمار تلفات را کاهش داد و حتما نیازمند تعریض جاده ها و اصلاح هندسی نیستیم. چه بسا آسفالت راه های روستایی  بدون در نظر گرفتن شیب جاده ها موجب افزایش سوانح رانندگی شود.

وی آمار تلفات غیر سرنشین اعم از راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده در دنیا و کشور را 50 درصد دانست و خاطرنشان کرد: این آمار در گیلان بیش از 60 درصد است که برای ما پیام دارد. راه های دسترسی مناطق روستایی گیلان به آزادراه هنوز تعریف نشده است.

استاندار گیلان، فرهنگ سازی ترافیکی را نیازمند همت جمعی از مدرسه و خانواده دانست و اضافه کرد: خوشبختانه بحث استفاده از کمربند ایمنی نهادینه شده است لذا در مقررات باید الزاماتی را پیش بینی کنیم که رعایت قانون با عدم رعایت قانون فرق کند.

سالاری با اشاره به شناسایی  120 نقطه حادثه خیز گیلان توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: با توجه به امکانات محدود مالی، ابتدا باید نقاط اولویت دار را مشخص و نسبت به آشکارسازی و تکمیل علائم اقدام کنیم. اولویت بندی نقاط حادثه خیز نیز از طریق بررسی میزان تصادفات صورت می گیرد.

وی بر لزوم تحلیل چرایی آمار بالای تلفات موتورسواران و عابرین پیاده در استان گیلان تاکید کرد و متذکر شد: باید آمار دقیق تصادفات مربوط به موتورسوان، عابران پیاده، خودروهای سبک و خودروهای سنگین استخراج و آسیب شناسی شود. قطعا اصلاح تمام نقاط حادثه خیز طی یک سال ممکن نیست و باید استمرار داشته باشد، اما باید اشکال کار را بشناسیم و توان خودمان را بر رفع آن متمرکز کنیم. قطعا برای نجات جان انسان ها آحاد جامعه در کنار مسئولان نقش دارند./ ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار