کد خبر : 57276
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰

یک روانشناس:

والدین از کودکان مشورت بگیرند/ پاداش کلامی فراموش نشود

والدین از کودکان مشورت بگیرند/ پاداش کلامی فراموش نشود

یک روانشناس، با بیان اینکه کودک با صحبت کردن با والدین احساس ارزشمند بودن می کند، افزود: والدین حتی در مسائل پیش پا افتاده باید از کودکان مشورت بخواهند و نظر آنان را جویا شوند.

به گزارش گیلانستان، دکتر آرزو شیخ لی، از جمله مشکلات تک فرزندی را همراهی بیش از حد کودکان با والدین دانست و اظهار کرد: اکثر والدین در همه جا با کودک خود همراه هستند، اما این همراهی زیاد مهم نیست، بلکه مهم کیفیت رابطه والدین و کودک است که باید صمیمی و عمیق باشد.

وی از والدین خواست با کودکان وقت بگذرانند و گفت: این وقت گذرانی صرفا به معنی بردن کودک به پارک و کلاس های آموزشی و خرید و… نیست، بلکه صحبت کردن با کودک و شنیدن احساسات او نوعی وقت گذرانی محسوب می شود و کیفیت رابطه والدین و کودکان را بهبود می بخشد.

این روانشناس، با بیان اینکه کودک با صحبت کردن با والدین احساس ارزشمند بودن می کند، افزود: والدین حتی در مسائل پیش پا افتاده باید از کودکان مشورت بخواهند و نظر آنان را جویا شوند. در چنین شرایطی اعتماد به نفس و خودباوری در کودک ایجاد می شود و احساس وجود می کند. این اعتماد به نفس و خودباوری و حس ارزشمندی تاثیرات عمیقی در شکل گیری شخصیت کودک در آینده خواهد داشت.

شیخ لی، سرزنش کردن را دشمن رابطه کودک و والدین دانست و تصریح کرد: باید شنونده خوبی برای کودکان باشیم و قبل از تمام شدن جمله، حرفشان را قطع نکنیم و سریع نظر ندهیم، زیرا سرزنش گرانه سخن گفتن با کودک به مراتب انگیزه و اشتیاق او برای برقراری رابطه با والدین را تحت تاثیر قرار می دهد و به پنهان کاری روی می آورد.

وی پاداش های کلامی را مهمتر از اسباب بازی های گرانقیمت دانست و خاطرنشان کرد: کودکان وقتی همراهی والدین با خودشان را داشته باشند، در رفتار و روابط خودشان با اطرافیان بهتر عمل می کنند لذا والدین به بهانه خریدن وسائل مورد نیاز کودک، پاداش کلامی مانند «تو مایه افتخار ما هستی» و «چقدر مهربان و با سلیقه هستی» و… را فراموش نکنند.

این مشاور خانواده، همچنین از والدین خواست به کودکان خود برچسب نزنند و اضافه کرد: اگر والدین دائما به دیگران بگویند که کودکشان لج باز، عصبانی، بدغذا، بداخلاق و… است، کودک این برچسب ها را باور و این رفتارهای بد را در خودش ایجاد می کند.

وی یکی از مشکلات عمده والدین به ویژه در دوران کرونا را بروز پرخاشگری کودکان دانست و متذکر شد: کودکان چیزی نیستند که والدین می گویند، بلکه چیزی هستند که والدینشان هستند و لذا کودکان در همه حال والدین خود را نظارت می کنند و پرخاشگری کودک نتیجه نحوه برخورد والدین در مواقع بروز اشتباه است.

شیخ لی، با بیان اینکه والدین نباید در زمان سر زدن خطا از کودک بدرفتاری و بددهنی کنند، گفت: والدین با رفتارهای خود آموزش غیر مستقیم به کودکان می دهند و لذا باید به عنوان اولین و مهمترین الگوی کودکان، الگوی درست رفتاری باشیم، زیرا کودکان در حال رشد هستند و شخصیت آنان در حال شکل گیری است.

این روانشناس، توجه والدین را حق اولیه کودک دانست و خاطرنشان کرد: همه انسان ها به صورت مساوی در شبانه روز فرصت دارند و براساس اولویت های خود به امور وقت لازم را اختصاص می دهند لذا نباید به کودک بگوییم برای شنیدن حرف های او وقت نداریم؛ البته زندگی با مشکلات اقتصادی و کاری و سلامتی و… مواجه است، اما والدین وظیفه دارند از وقت گذاشتن برای کودک کم نکنند.

وی با بیان اینکه مهارت های فرزندپروری بیشترین اثر را در تربیت کودکان دارد، اظهار کرد: اگر کودکان تربیت درستی نداشته باشند، والدین به سختی می توانند آنان را مدیریت کنند، اما برخی از مهارت ها ابتدا باید در والدین ایجاد شود و اگر والدین نتوانند استرس خود را مدیریت کنند و کنترل خشم داشته باشند، ناخودآگاه کودکانی پراسترس و پرخاشگر خواهند داشت.

این مشاور خانواده، مسئولیت پذیری را یکی از مهارت های مهم فرزندپروری دانست و یادآور شد: کودکان در حال ثبت و ضبط رفتارهای والدین خود هستند و لذا والدین مسئولیت پذیر فرزندان مسئولیت پذیر تربیت می کنند و دروغ گویی کودک نتیجه دروغ گفتن های والدین است.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار