کد خبر : 25954
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 خرداد 1397- 51: 17

وضعیت اسف‌بار حرم مطهر شهدای آستانه‌اشرفیه

وضعیت اسف‌بار حرم مطهر شهدای آستانه‌اشرفیه

پس از گذشت دو سال از تدفین دو شهید گمنام در شهرستان آستانه‌اشرفیه و باوجود تشکیل هیئت امنای حرممطهر شهدای گمنام، هنوز المانی برای این شهدا ساخته نشده و این حرم اسف‌بارترین وضعیت را در بین حرم شهداهای گمنام استان گیلان دارد.

به گزارش گیلانستان، بیست و سوم اسفند سال ۹۴، علی‌رغم بی‌رغبتی برخی از مسئولان آستانه‌اشرفیه، این شهرستان مذهبی شاهد تشییع و تدفین باشکوه دو شهید گمنام بود.

شهدایی ۲۰ و ۲۵ ساله که به ترتیب در عملیات‌های خیبر در جزیره مجنون و محرم در منطقه شرهانی به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.

* وضعیت اسف‌بار حرم شهدای گمنام شهرستان آستانه‌اشرفیه

باوجوداینکه آستانه‌اشرفیه، شهرستانی مذهبی و زائرپذیر است، اما حرم مطهر شهدای گمنام این شهرستان وضعیتی بسیار نامطلوب‌تر نسبت به سایر حرم‌های شهدای گمنام گیلان دارد.

تدفین شهدای گمنام در مکان‌هایی به‌جز مزارهای شهدا و امامزادگان برای فرهنگ‌سازی و ارتباط بیشتر مردم و شهدا اهمیت ویژه‌ای دارد، اما متأسفانه وضعیت نامطلوب حرم شهدای گمنام شهرستان آستانه‌اشرفیه برای مردم این شهرستان پذیرفتنی نیست‌.

در آخرین روز از هفته گرامیداشت بسیج سال ۹۵ بود که کلنگ اجرای ساخت یادمان شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه به زمین زده شد و برآورد اولیه برای اجرای طرح یادمان شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه ۱۲۰ میلیون تومان عنوان و قرار شد برای اجرای این پروژه از اعتبارات استانی، شهرستانی و کمک‌های خیرین استفاده شود.

*عدم تحقق وعده ۵۰۰ میلیونی برای ساخت یادمان شهدای گمنام از سوی استانداری گیلان

اما پس از گذشت بیش از دو سال از تدفین شهدای گمنام هنوز اقدام درخوری برای ساخت یادمان حرم مطهر شهدای گمنام انجام‌نشده و باوجود وعده‌های برخی مسئولان ساخت المان و مسقف سازی حرم مطهر شهدا از سال ۹۵ تاکنون نیمه‌کاره رهاشده است.

حجت شعبان پور، معاون عمرانی استاندار گیلان نیز در ۲۶ اسفند سال ۹۴ در بازدید از حرم مطهر شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه قول تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال برای ساماندهی حرم شهدای گمنام و همچنین مساعدت برای دیوار سازی پارک ساحلی را داد که دریافت این وجه تاکنون به تعویق افتاده است.

*عدم تحقق وعده مالی شورای شهر وقت برای ساخت المان شهدای گمنام

عضو هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه آوردن این شهدا در شهرستان از ابتدا با تنش همراه بود اظهار کرد: شورای شهر سابق و امام‌جمعه در زمان تدفین شهدای گمنام مخالفت‌هایی داشتند.

سید ضیا میر هاشمی نسب با اشاره به وعده ۵۰۰ میلیون تومانی شورای شهر وقت برای ساخت المان حرم شهدا در ورودی شهرستان خاطرنشان کرد: امام‌جمعه شهرستان معتقد بود که به‌اندازه کافی در آستانه‌اشرفیه امامزاده وجود دارد و نیازی نیست شهدای گمنام در محل دیگری تدفین شوند.

وی با اذعان به عدم تحقق وعده مالی شورای شهر وقت برای ساخت المان شهدای گمنام گفت: انتظار می‌رود حداقل یک‌دوم مبلغ پیشنهادی را به ساخت المان و مسقف سازی حرم مطهر شهدای گمنام در پارک ساحلی اختصاص می‌دادند اما هنوز پس از گذشت بیش از دو سال از تدفین شهدای گمنام هیچ اقدام قابل‌توجهی صورت نگرفته است.

عضو هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم در پارک ساحلی یک میخ بکوبیم باید مجوز شهرداری را داشته باشیم افزود: شهرداری هم‌اکنون در پارک ساحلی و ورودی‌های شهر خانه‌های روستایی بالغ‌بر ۷۰ میلیون تومان می‌سازد اما برای ساخت المان حرم شهدای گمنام اقدامی نکرده است.

*سنگ‌اندازی‌های متعدد برای ساخت المان شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه

میر هاشمی نسب با اذعان به سنگ‌اندازی‌ها در ساخت المان حرم شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه بیان کرد: بنا بر آخرین مصوبات جلسه هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام این مکان باید تبدیل به مرکزی فرهنگی برای شهرستان و محل گردهمایی مردم در برنامه‌های پارک ساحلی می‌شد.

وی وضعیت حرم مطهر شهدای گمنام آستانه را اسف‌بار تر از دیگر شهرستان‌ها دانست و تصریح کرد: باوجوداینکه شهرستان‌های اطراف، حرم درخور و مناسبی برای شهدای گمنام دارند اما وضعیت حرم شهدای آستانه‌اشرفیه باوجود مذهبی بودن شهرستان و زائران زیادی که به این شهرستان می‌آیند به‌هیچ‌وجه درخور شهرستان نیست.

عضو هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه با تأکید بر اینکه شهرداری باید مجری ساماندهی حرم مطهر شهدای گمنام شهرستان باشد افزود: شهرداری باید صفرتا صد کار را بر عهده بگیرد، اکنون کار ساخت آغاز و ستون‌هایی نیز ساخته‌شده اما هنوز یک ماه است که به حالت نیمه گنبد و نیمه‌کاره باقی‌مانده است.

*تعهد ۵۰ میلیونی شهرداری آستانه‌اشرفیه برای ساخت المان شهدای گمنام

فرمانده سپاه شهرستان آستانه‌اشرفیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آستانه‌اشرفیه درباره وضعیت ساخت حرم شهدای گمنام این شهرستان اظهار کرد: چندی پیش نامه‌ای از سوی معاون استانداری به سه شهرستان آستانه‌اشرفیه، رشت و لاهیجان ابلاغ و طی آن مقرر شد تا حرم شهدای گمنام در این شهرستان‌ها ساماندهی شود.

حسن حبیبی با اشاره به برگزاری جلسه هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام به تأکید فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه گفت: در این جلسه گزارشی از روند پیشرفت کار ارائه و شهرداری موظف شد تعهد ۵۰ میلیونی خود برای ساخت المان شهدای گمنام را مرحله‌بندی کند.

وی با اشاره به آغاز کار ساخت المان و مسقف سازی حرم مطهر شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه بیان کرد: کار ساخت آغازشده و روند خوبی در پی دارد و در هفته‌های آتی نیز گزارش روند اجرای کار برای دریافت بودجه مرحله‌های بعد به شهرداری ارائه می‌شود.

*عدم رضایت فرماندار آستانه‌اشرفیه از وضعیت حرم مطهر شهدای گمنام

فرماندار آستانه‌اشرفیه نیز با اشاره به فلسفه دفن شهدا در اماکن عمومی به‌جز مزارهای شهدا اظهار کرد: باید شهدای گمنام بارز باشند و مظلومیت این شهدا به مردم نشان داده شود تا انس و الفت مردم با شهدای گمنام بیشتر شود.

رحیم حیدری گلرودباری با اشاره به تشکیل هیئت‌امنای شهدای گمنام آستانه‌اشرفیه گفت: کار ساخت المان و مسقف کاری حرم شهدای گمنام شهرستان ازنظر ما نیز مطلوب نبود.

وی با اشاره به مصوبات آخرین جلسه هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای گمنام تصریح کرد: در جلسه‌ای که ۱۰ روز پیش برگزار شد، گزارش‌ روند کار ساخت یادمان شهدای گمنام مطرح شد که رضایت‌بخش نبود و قرار شد تقویمی در نظر گرفته و گزارش‌های پیشرفت کار ساخت مجموعه حرم شهدای گمنام هر ۱۵ روز ارائه شود.

فرماندار آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه شهدای گمنام مظلوم‌ترین شهدا هستند افزود: باید مزار شهدای گمنام علاوه بر اینکه محلی برای زیارت مردم است به مکانی فرهنگی برای برگزاری انواع برنامه‌های شهرستان تبدیل شود.

حیدری با اشاره به آغاز کار ساخت یاد حرم مطهر شهدای گمنام گفت: بسیج سازندگی سپاه کار ساخت را به عهده داشته و یک ماهی از آغاز کار می‌گذرد و بر اساس فاکتورهایی که به شهرداری ارائه می‌دهد مبلغی را طی پنج مرحله دریافت می‌کند.

*تکریم شهدا، تکریمِ ایثار و اخلاص است

شهدای گمنام که نماد ایثار، مقاومت و مظلومیت هستند همواره برای مردم کشور ما نماد صبر و استقامت بوده و حضورشان در شهرستان‌های استان مایه عزت مردم است، حضور پرشور مردم ولایی استان گیلان در مراسمات این شهدای گران‌قدر مهر تأییدی بر این ادعاست.

تکریم شهدا که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تکریمِ ایثار و اخلاص، تکریم دل‌های نورانی و جان‌های لبریز از صفا و نورانیت است؛ برای مردم ما جایگاه رفیعی دارد اما متأسفانه شهرستان آستانه‌اشرفیه که به‌حق از مذهبی‌ترین شهرستان‌های استان گیلان بوده و درزمینهٔ برنامه‌های مذهبی در استان حرفی برای گفتن دارد آن‌گونه که شایسته است رسم مهمان‌نوازی را برای این دو شهید بزرگوار ادا نکرده است./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار