کد خبر : 54419
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 تیر 1399- 00: 18

درباره استفاده پرتکرار مسئولان دولتی از یک عبارت قابل تامل؛

پشت پرده تشویق مردم برای «تاب آوری» از سوی دولتمردان چیست؟/ اقتصاد مقاومتی تبدیل به تاب آوری شد؟

پشت پرده تشویق مردم برای «تاب آوری» از سوی دولتمردان چیست؟/ اقتصاد مقاومتی تبدیل به تاب آوری شد؟

مقاومت یک روحیه جمعی با ویژگی شناخت دشمن و هدف مشخص است که از سوی رهبر معظم انقلاب همواره در حوزه اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش گیلانستان، این روزها دولتمردان از تاب آوری مردم می گویند و گاهی هم از آن تمجید می کنند. شیوه ای در راستای سیاست حرف درمانی که نه تنها مشکلی از مشکلات مردم کم نمی کند بلکه بیشتر نشان میدهد که این بار هنوز روی دوش مردم قرار داد و چندان برنامه ای ازسوی مسئولان ذی ربط طرح ریزی نشده است و مسئولان هم بیشتر بر روی تاب و تحمل مردم سرمایه گذاری کرده اند.

در همین راستا، «حسن روحانی» رئیس جمهور با قدردانی از تلاش و زحمات کادر درمانی و بیمارستانی کشور در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ در طول چند ماه گذشته، گفت: «تاب آوری ملت ایران در مبارزه همزمان با کرونا و تحریم های سخت و غیر قانونی آمریکا، امروز زبانزد است و در تاریخ کشور ثبت خواهد شد».

همچنین «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در هیچ مقطعی با این تحریم‌ها روبه رو نشدیم، گفت: «مهمترین اولویت دولت در این شرایط خطیر بالا بردن میزان تاب‌آوری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ملت است تا بتوانیم این شرایط را به خوبی پشت سر بگذاریم.»
«عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی نیز در کنار سخنان رئیس جمهور و معاون اولش گفت: «در کنار تاب آوری بی نظیر ملت ایران در مقابل فشارهای گوناگون آمریکا و پیش بینی های بدبینانه از طوفان تورم بانک مرکزی در یک سال گذشته تا حدود زیادی در مهار تورم و نرخ از موفقیت نسبی داشته است».
اما مشکل اینجاست که هجمه مشکلات سبب شده است که مردم تاب آوری کمتری نسبت به گذشته داشته باشد. قدردانی از مردم به خاطر صبر و تحملی که برای رفع مشکلات به خرج می دهند، خود به خود مسئله مثبتی است اما اینکه دولتمردان به جای طرح برنامه هایی برای رفع مشکلات خصوصا اقتصادی مردم که در سایه بیماری کرونا تشدید شده و مزید علت برای شیوع بیشتر این ویروس شده است، از مسئله تاب آوری مردم صحبت می کنند. موضوعی که بار روانی بیشتری را به جامعه وارد می کند به جای اینکه از مشکلات آنان بکاهد.

از سوی دیگر، موضوع تاب آوری که امروز ترجیع بند سخنان مسئولان دولتی شده است زمانی سخت تر میشود که پیشتر دولتمردان از وعده های بزرگ اقتصادی و گشایش در این حوزه سخن می گفتند. این درحالی بود که همواره شیوه اقتصاد مقاومتی و همچنین نگاه به ظرفیت های داخلی مورد تاکید قرار می گرفت اما حالا اقتصاد مقاومتی جای خود را به تاب آوری از سوی مسئولان داده است که اساس و مبنای خاصی ندارد و تنها مردم را به صبر و تحمل بیشتر تشویق می کند.

مقاومت یک روحیه جمعی با ویژگی شناخت دشمن و هدف مشخص است که از سوی رهبر معظم انقلاب همواره در حوزه اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است. اما تاب آوری به نوعی صبر بر مشکلات بدون برنامه مشخص است. برنامه ای برای برون رفت از مشکلات که خلاء آن در سخنان مسئولان دولتی به خوبی حس می شود. ادبیات دوگانه ای که در شکل و هدف به خوبی تفاوت آنها احساس می شود.

برای تاب آوردن باید توانی در کار باشد این تاب و توان نیز به امیدواری برای آینده وابسته است. از این رو بایستی دولتمردان در کنار مطرح کردن تاب آوری و تشویق و خواستن تاب آوردن مردم برنامه و امیدواری برای مردم در داخل و نه وصل به اما و اگر های خارج از کشور ایجاد کنند. اینکه فقط بگوییم تحریم وجود دارد و بایستی تاب بیاورید اما ابزار تحریم را در حوزه اقتصاد از دشمن نگیریم خود به نوعی عاصی کردم مردم است.

امروز مردم چاره ای جز تاب آوردن ندارند اما همین که مسئولان بعد از همه وعده های افسانه ای که درباره آفتاب تابان و گشایش اقتصادی به مردم داده اند از آنان می خواهند که تاب بیاورند نشان دهنده آن است که دولت در این عرصه برنامه خاصی برای رفع این مشکلات ندارد و این بیشتر مردم را از لحاظ روانی دچار مشکل می کند.
انتهای پیام/جهان نیوز
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار