کد خبر : 69078
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1400- 55: 17

پیشنهاد استاندار برای فرونرفتن گیلان در وضعیت سیاه کرونایی چیست؟

پیشنهاد استاندار برای فرونرفتن گیلان در وضعیت سیاه کرونایی چیست؟

افزایش بی‌توجهی مردم و قرار گرفتن گیلان در آستانه سیاه شدن کرونایی، می‌طلبد استاندار علاوه بر پا گذاشتن در وسط میدان، زمینه مشارکت اجتماعی را فراهم و پیشنهادات مستدلل و منطقی در جهت مدیریت ضرب‌العجلی کرونا به رئیس‌جمهور جدید ارائه کند.

به گزارش گیلانستان، کشور و استان گیلان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بدترین وضعیت ممکن شیوع بیماری کرونا قرار دارد.

در حال حاضر بالغ‌بر یک هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان بستری هستند و شمار فوتی‌های گیلان به بیش از ۲۰ تن افزایش‌یافته است.

همه شهرستان‌های استان قرمز و در شرایط فوق قرمز و اضطراری قرار دارند و رفته‌رفته وضعیت استان با افزایش بی‌توجهی اغلب مردم روبه سیاهی پیش می‌رود.

تمامی بیمارستان‌های استان از شمال تا مرکز و جنوب و از شرق تا غرب استان مملو از بیماران مبتلابه کرونا شده و بالغ‌بر ۹۰ درصد ظرفیت تخت‌های درمانی به کرونایی ها اختصاص‌یافته است.

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان دیشب در نشست اضطراری بیمارستان رازی بر عزم همه‌جانبه جهت افزایش ظرفیت‌های درمانی در سطح استان تأکید کرده و خبر داده که ۴۰ تخت از ظرفیت ۱۲۰ تخته سالن اورژانس پشتیبان سایت لاکان به بیماران کرونایی که دوران پایانی بیماری خود را طی می‌کنند، اختصاص‌یافته است.

اما علیرغم پر شدن بیمارستان‌ها و خستگی کادر درمان در استان، همچنان بی‌توجهی‌های مردم نیز در حال افزایش است و مردم روزبه‌روز رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نسبت به گذشته کاهش می‌دهند.

آستانه بی‌توجهی مردم در گیلان به بالاترین حد خود رسیده و گواه این ادعا شمار عجیب‌وغریب مردم و شهرنشینان در تفرجگاه‌ها، سیاحت گله‌ها و سطح سواحل است.

حضور مردمی که هنجارهای بهداشتی را زیرپای خود له کرده‌اند‌ در سطح تفرجگاه‌های استان به حدی افزایش‌یافته که در شرایط عادی نیز هیچ‌وقت شاهد ترافیک‌های حجیم و قفل‌شده نبوده‌ایم! ویدیوی زیر تنها یک نمونه از ازدحام مسافران و گردشگران در گیلان است؛ خیابان منتهی به سد خاکی سقالکسار!

مردم گیلان به‌شدت از تسامح و تساهل برخی از شهروندان گله‌مندند و خواهان برخورد جدی حاکمیت هستند.

شهروندان می‌گویند استان گیلان در آستانه سیاه شدن قرار دارد و در چنین شرایطی بالاتر از سیاهی رنگی نیست و می‌طلبد همه مسئولآن‌همچون مدافعان سلامت پای‌کار باشند و از وضعیت پدید آمده که خود نیز در آن مقصرند، عقب ننشینند.

شهروندان می‌گویند اعمال محدودیت‌ها و برخوردهای دولت نه کافی است و نه قابل ارزیابی. آن‌ها می‌گویند دولت تاکنون فقط از اعمال محدودیت‌ها تا حدودی در جریمه‌ها موفق عمل کرده که آن‌هم برایش سود خالص بوده است.

عده‌ای از شهروندان بر ضرورت نوشتن پروتکل‌های منسجم و محدودکننده نر نسبت به گذشته تأکید کرده‌اند و خوش بین هستند دولتی که در آینده مستقر می‌شود توان اجرای آن را دارد.

خوشبختانه آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهوری بر اقدامات ضرب العجلی در مقابله با مدیریت بحران کرونا تأکید کرده است.

رئیس‌جمهور از استانداران و دانشکده‌های علوم پزشکی خواسته تا هرچه سریع‌تر پیشنهادات خود را جهت مدیریت بهتر وضعیت کنونی که زیبنده کشور نیست، ارائه کنند تا سریعاً نسبت به این حجم از ویرانگری و طغیانگری پایان دهد.

اکنون به هر دلیلی ازجمله افزایش بی‌توجهی مردم، گیلان در آستانه سیاه شدن کرونایی قرارگرفته که می‌طلبد استاندار علاوه بر پا گذاشتن در وسط میدان، زمینه مشارکت اجتماعی را فراهم و پیشنهادات مستدلل و منطقی در جهت مدیریت ضرب‌العجلی کرونا به رئیس‌جمهور جدید ارائه کند.

ازجمله پیشنهادات ممکن برای فروکش کردن بیماری کرونا در استان نخست اعمال محدودیت شدید آمدوشد درون استانی و برون‌استانی است.

پیشنهاد می‌شود استاندار غیربومی گیلان در نخستین بند از پیشنهاد خود جهت مدیریت مبنایی کرونا در استان، قرنطینه حداکثری را پیشنهاد دهد و همه را مکلف به اجرای این طرح کند.

استاندار گیلان همچنین می‌تواند به‌عنوان رئیس شورای تأمین استان بستن اجباری تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، سیاحتگاه‌ها و سواحل را در کنار اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در صنوف به کار بگیرد و از صرف ارائه توصیه به جدیت بپرهیزد.

البته درخواست تسهیلات ارزان و وام‌های بلاعوض برای صاحبان صنایع و صنوف از محوری‌ترین اقداماتی است که نماینده عالی دولت دوازدهم می‌تواند از رئیس‌جمهور داشته باشد و به نظر می‌رسد این درخواست منطقی بامشی حمایتی و مستضعف مدار آیت‌الله رئیسی منطبق‌تر باشد.

ایجاد زمینه لازم برای مشارکت همه‌جانبه گروه‌های جهادی، بسیجی و ارتشی جهت تأمین مایحتاج ضروری مردم و حمایت میدانی استاندار گیلان به‌عنوان نقش حاکمیتی هماهنگ‌کننده می‌تواند در طول تعطیلی دوهفته‌ای استان بسیار حائز اهمیت باشد، البته این مهم به شرطی محقق می‌شود که استاندار شخصاً پا به گود و میدان خدمت جهادی بگذارد.

شرایط کشور و استان گیلان فراتر ازآنچه در بروکراسی‌ها از اعدام و رقم‌ها دیده می‌شود در سطح بیمارستان‌ها و آرامستان های سطح استان هویدا بوده و لازم است همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به پایداری همه‌جانبه وارد میدان شود.

بدون شک برخورد سلیقه‌ای، تبعیض‌آمیز، ناهماهنگ، ناکافی، بدون پشتیبان و جزیره‌ای عمل شده در پدید آمدن مقاومت اجتماعی مردم در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار سهیم است و تنها این اعتماد ازدست‌رفته را می‌توان با ادهوکراسی جهاد محور و مردم پایه و با پشتیبانی حقیقی در جامعه نهادینه کرد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار