کد خبر : 73786
تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400- 49: 7

کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان ۹ ماه بدون حقوق!/ از سکوت متصدیان تا نامه کارگران به استاندار

کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان ۹ ماه بدون حقوق!/ از سکوت متصدیان تا نامه کارگران به استاندار

کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان در پی ۹ ماه تعویق در دریافت حق‌وحقوق و پیگیری‌های مستمر از سوی متولیان امر، دست یاری به‌سوی استاندار دراز کرده و خواستار توجه نماینده عالی دولت به آن‌ها و رفع مشکلاتشان شدند.

به گزارش گیلانستان، کارخانه آهن و فولاد لوشان در شهرک صنعتی جمال‌آباد لوشان در استان گیلان واقع‌شده است و از اول اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ به دلیل مشکلات مالی تعطیل اعلام شد و تمامی کارگران آن بیکار شدند.

این واحد تولیدی حدود ۱۸۰ کارگر شاغل داشت که بعد از اعلام تعطیلی با یک ماه حقوق معوقه؛ در دو مرحله در فروردین‌ماه سال ۹۵ تعدیل شدند.

شرکت آهن و فولاد لوشان از واحدهای صنعتی متعلق به مه‌آفرید امیرخسروی بود که پس از پرونده تخلف سه هزار میلیارد تومانی مسؤولیت اداره این واحد صنعتی با نظارت مراجع قضایی به خانواده وی شد.

نامه کارگران به استاندار گیلان

اما اکنون نیز شرکت آهن و فولاد لوشان وضعیت پایداری ندارد و کارگران شرکت با مشکلات عدیده معیشتی روبرو شده‌اند. آن‌ها در نامه‌ای که خطاب به عباسی، استاندار گیلان نوشته‌اند، گفته‌اند که کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان واقع در شهرک صنعتی جمال‌آباد مدت‌هاست به دست فراموشی سپرده‌شده و هیچ ارگان جهت رفع مشکلاتی که برای آن‌ها ایجادشده، اقدامی نمی‌کند.

کارگران شرکت پس از اشاره به توصیه پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه دستمزد کارگر را پیش از اینکه عرقشان خشک شود پرداخت کنید، ذکر کرده‌اند که مع الاسف در کشور اسلامی که باید از سیر آن حضرت پیروی شود این‌جانبان علیرغم انجام کارهای طاقت‌فرسا، مدت ۹ ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ایم و حتی توانایی تأمین نیازهای اولیه زندگی خود یعنی خوراک و پوشاک را نیز نداریم و شرمنده خانواده‌های خود هستیم.

به اذعان کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان، اغلبشان دارای زن و فرزند هستند و بار زندگی بر دوششان سنگینی می‌کند. آن‌ها همچنین متذکر شده‌اند که برخلاف اغلب مسئولین، قشر کارگر هیچ اندوخته‌ای ندارند تا در صورت عدم پرداخت حقوق از محل آن ارتزاق کنند.

آن‌طور که جامعه کارگری شرکت آهن و فولاد لوشان در ادامه به آن اشاره‌کرده‌اند پیگیری‌هایی بی‌نتیجه‌ای بوده که قابل تأمل است و به نظر می‌رسد توجه مسئولان به آن لازم است.

کارگران با انتقاد از عدم پیگیری‌ها می‌گویند که برای رفع مشکلات خود ابتدا به مسؤولین شرکت مراجعه کردیم اما متأسفانه رئیس حراست به‌جای دلجویی و چاره‌اندیشی برخلاف واقع خود را نماینده دادستان معرفی کرده و اقدام به تهدیدشان کرد و سپس به مسئولین شهرستانی ازجمله اداره کار شهر منجیل و فرمانداری شهرستان رودبار و همچنین به دفتر رسانه‌ای نماینده شهرستان رودبار مراجعه کردیم اما متأسفانه هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان مدعی هستند که از رسیدگی مسؤولین شهرستان ناامید شده و شخص استاندار استدعا دارند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی کند تا بتوانند حداقل‌های زندگی خود را تأمین کنند.

عدم پرداخت حقوق کارگران شرکت به مدت ۹ ماه، مشکل در بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی و سابقه بیمه از جهت پرداخت نشدن حق بیمه، پرداخت نشدن حق مسکن اضافه‌شده در نیمه اول سال ۹۹، نداشتن سرویس لباس کار و غذا و نداشتن قرارداد، عدم ارائه گواهی عدم نیاز به‌اجبار به کار کردن در شرکت ازجمله مشکلات برشمرده شده توسط کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان است.

شرکت آهن و فولاد لوشان با کمترین ظرفیت ممکن کار می‌کند

فریبرز سعیدی کیا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان می‌گوید که این شرکت ازجمله شرکت‌های متعلق به گروه امیر منصور آریا بوده که متأسفانه میلیارد تومان به تأمین اجتماعی و همچنین میلیارد تومان به امور مالیاتی بدهکار است.

به گفته وی، شرکت آهن و فولاد لوشان با ۳۰ نفر نیروی کارگر و با کمترین ظرفیت ممکن کار می‌کند.

آن‌گونه که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان مطرح کرده، شرکت آهن و فولاد لوشان به دلیل نداشتن سفارش، درآمدی ندارند، هرچند طی ایام ۹ ماه به پرسنل مساعده پرداخت‌شده است.

سعیدی کیا این را هم ذکر کرده که موضوع و مشکلات شرکت آهن و فولاد لوشان به اطلاع معاون اقتصادی استانداری و رئیس سازمان صمت استان رسانده شده تا با فوریت تشکیل جلسه و پیگیری کنند.

مقررشده تا مشکلات کارگران در کمیسیون کارگری حتماً مطرح و مدیرعامل این شرکت نیز دعوت و توضیحات داده شود تا تصمیماتی در پی آن اتخاذ شود.

بازهم سکوت متصدیان امور کارگری

تاکنون پیگیری‌های خبرگزاری فارس از فرمانداری شهرستان رودبار برای جویا شدن از دلیل و راهکارهای برون‌رفت از این معضل بی‌نتیجه مانده و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قول پیگیری مشکلات جامعه کارگری و گزارش ارزیابی‌ها را داده که تا زمان درج این خبر اقدام عاجلی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار