کد خبر : 63334
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

کمبود مواد اولیه مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان/ آستان کیمیای گیل به کمک خودروسازی آمد

کمبود مواد اولیه مهم‌ترین دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان/ آستان کیمیای گیل به کمک خودروسازی آمد

یکی از ۶۶ شرکت‌ دانش‌بنیان و فناور فعال در گیلان شرکت آستان کیمیای گیل است که در سال ۹۶ تأسیس و در حوزه‌های تولید نسل نوینی از شوینده‌های خانگی و صنعتی و خودرویی فعالیت دارد.

به گزارش گیلانستان، کشور جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های علمی و پژوهشی خوبی در عرصه‌های مختلف بوده و به‌راحتی می‌توان با استفاده از این ظرفیت ارزشمند بسیاری از مشکلات کشور را در عرصه‌های گوناگون برطرف کرد.

یکی از راه‌های بهره‌مند شدن از توانایی‌های علمی و پژوهشی دانشجویان در دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان است، به‌طوری‌که با تأسیس این شرکت‌ها اهداف برنامه چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اجرایی می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان باید یک الی  ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به یک دانشگاه یا واحد پژوهشی و آموزشی و یا ۵۱ تا ۱۰۰ درصد آن متعلق به اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها یا واحدهای پژوهشی بوده و اگر سهام دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد باشد آن شرکت خصوصی و بیش از این مقدار آن شرکت دولتی محسوب می‌شود.

یکی از برنامه‌های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی در شرایط تحریم اجرایی شدن درست سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و در همین راستا شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به دارا بودن ظرفیت‌هایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکاء به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه کشور و یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در اجرایی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور است.

در صورت توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان به‌راحتی می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه علمی کشور را در حوزه‌های مهم صنعتی، پزشکی، نانوتکنولوژی و حتی کشاورزی به خودکفایی کامل رساند.

یکی از استان‌های فعال در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان استان سرسبز گیلان بوده و ۶۶ شرکت دانش‌بنیان در این استان فعال بوده و هر کشور را در برخی از عرصه‌ها به خودکفایی رسانده و حتی به دیگر کشورها صادرات دارند.

یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در گیلان شرکت آستان کیمیای گیل است که در سال ۹۶ تأسیس و در حوزه‌های تولید نسل نوینی از شوینده‌های خانگی و صنعتی فعالیت داشته و در حال حاضر این واحد چندین نوع شوینده صنعتی و خودرویی بر پایه‌های آلی و آبی در واحد نیمه‌صنعتی فشتام رشت است.

به این دلیل به سراغ مدیرعامل شرکت آستان کیمیای گیل رفته و با او به گفت‌و گو پرداختم، به گفته ناصر مه‌رو این شرکت توانسته در فن بازار سال ۹۷ به سطح فناوری TRL.۶ و در سال ۹۸ به سطح فناوری TRL.۸ رسیده که به معنای تولید نیمه‌صنعتی در خصوص محصولات معرفی‌شده است.

شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای رسیدن به ثبات اقتصادی به سه الی چهار سال فرصت نیاز داشته و باید در طی این مدت محصولات باکیفیت و بسیار متنوع را تولید کنند به بنا بر گفته‌های مدیرعامل شرکت آستان کیمیای گیل این شرکت توانسته علاوه بر مواد  شوینده صنعتی و اسپری‌ها در تولید لوبر یکنتها‌ و همچنین مواد پایه‌ای برای شرکت‌های تولیدکننده اسپری‌های لوکس قیمتی وارد عمل شده و با شرکت‌های بسیار خوبی وارد بازار تجارت شده است.

مه‌رو می‌گوید یکی از عمده‌ترین مشکلات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان که در حوزه‌های تولید مواد شوینده و شیمیایی فعالیت دارند تهیه مواد اولیه و سرمایه در گردش است زیرا در صورت عدم رفع این مشکلات عملاً این شرکت‌ها نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

از مدیرعامل شرکت آستان کیمیای گیل در خصوص میزان اشتغال ایجادشده توسط این شرکت پرسیدم و وی گفت: تاکنون برای چهار الی پنج نفر اشتغال ایجاد و با شرکت‌هایی مثل خزر پلاستیک، پارس خزر، خزر نقره، ایران رادیاتور، پارس زر آسا، بازار خودرو است و در صورت حل مشکلات فرصت اشتغال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای افراد دیگری فراهم می‌شود.

به گفته مه‌رو این شرکت در سال جاری به‌عنوان برترین کارآفرین در اولین فستیوال سفیران کارآفرینی دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای برگزیده‌شده و در صورت تأمین مواد اولیه بیشتر، حمایت‌های دولت و مسؤولان استانی و همچنین حل معضل سرمایه در گردش می‌تواند به‌راحتی حتی محصولات خود را صادر کند.

اگرچه دولت صندوق‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را تشکیل و در حال فعالیت است ولی به دلیل بروکراسی‌های پیچیده اداری امکان استفاده از این صندوق‌ها بسیار سخت است، درحالی‌که با توسعه و حمایت از ظرفیت‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان ‌می‌توان در این شرایط سخت تحریمی به کمک اقتصاد کشور آمد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار