کد خبر : 68414
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷

گلایه‌مندی شالیکاران لاهیجانی از کمبود آب زراعی؛ مسئولان اهتمامی برای حل مشکل ندارند

گلایه‌مندی شالیکاران لاهیجانی از کمبود آب زراعی؛ مسئولان اهتمامی برای حل مشکل ندارند

روستای مراددهنده لاهیجان از روستاهای درگیر با بحران کم‌آبی است و به گفته شالیکاران این روستا مسئولان تاکنون اقدامی برای حل این مشکل نداشتند.

به گزارش گیلانستان، با شدت گرفتن خشکسالی، استان گیلان نیز یکی از استان‌هایی است که در حوزه کشاورزی به‌ویژه شالیکاری با کمبود آب مواجه شده است البته علاوه بر کم‌آبی، بحران آب نیز در این استان بیداد می‌کند.

شایان ذکر است که اگرچه کم‌آبی و بحران آب در لغت به یک معنا به نظر می‌رسد اما باید بین این دو مفهوم تمیز قائل شد چرا که «کم‌آبی» پدیده‌ای اقلیمی است اما «بحران آب» محصول عملکرد انسان و سیاست‌گذاری‌های نادرست در حوزه مدیریت منابع آبی است.

شهرستان لاهیجان نیز یکی از شهرستان‌های استان گیلان است که با مشکل بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند در این راستا با چند تن از اهالی روستای مراددهنده لاهیجان که با مشکل نبود آب زراعی مواجه بودند همراه شدیم و از مسئولان مرتبط شهرستانی حل مشکل این کشاورزان را مطالبه کردیم.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یکم تیرماه، با اشاره به تذکرات خود به وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در لاهیجان در سنوات گذشته با مشکل آب شرب مواجه بودیم که با پیگیری‌های انجام شده و با افتتاح پروژه‌های آب‌رسانی بخش عظیمی از مشکلات آب شرب در شهرستان لاهیجان حل شد.

رسول فرخی تصریح کرد: در این راستا بازدیدها و اقداماتی انجام شده و به‌عنوان مثال در دهستان لیل منبعی احداث شد اما هنوز آبگیری آن انجام نشده است و یا در روستاهای دیگر نظیر مراددهنده نیز مشکلاتی وجود دارد که پیگیری‌ها در حال انجام بوده و به‌دنبال حل موضوع هستیم.

وی با تأکید بر لزوم لایروبی به موقع و بتنی کردن انهار رودخانه سیدعلی اکبری در رودبنه شهرستان لاهیجان گفت: منبع درآمد مردم این منطقه کشت برنج بوده و کشاورزان تک محصولی هستند که از طریق رودخانه‌ سیدعلی اکبری مزارع خود را آبیاری می‌کنند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس ابراز داشت: همواره عدم لایروبی به موقع آب‌بندان‌ها سبب خسارات کشاورزان لاهیجانی و منطقه رودبنه شده است و یکی از راهکارهای حل این مشکل لاینینگ یا بتنی کردن انهار در رودبنه است.

فرماندار لاهیجان نیز دهم تیرماه درباره مشکلات کمبود آب شرب و زراعی در این شهرستان اظهار داشت: با توجه به افزایش گرما و تبخیر آب در سد سفیدرود و انهار موجود در شهرستان لاهیجان، در حال حاضر با کمبود آب زراعی و آب شرب مواجه هستیم.

یونس محمودی با بیان اینکه براساس نظرات فنی مسئولان استانی و کشوری با توجه به کاهش نزولات آسمانی و استهلاک زیرساخت‌های مربوطه اکنون شاهد تنش آبی هستیم افزود: با اتخاذ سیاست‌هایی که مدیران آب و فاضلاب استان و شهرستان خواهند داشت نسبت به تأمین آب شرب شهروندان اقدام می‌شود.

محمودی عنوان داشت: شهر لاهیجان و روستاهای شهر رودبنه قالباً از ایستگاه شهید خوش سیرت در آستانه‌اشرفیه مشروب می‌شود بنابراین ایستگاه شهید خوش سیرت آستانه‌اشرفیه هم آستانه‌اشرفیه، بعضاً لنگرود و هم بخش اعظمی از شهر لاهیجان و بخش رودبنه را شامل می‌شود.

نماینده عالی دولت در لاهیجان تصریح کرد: پس با تقویت این ایستگاه، آب شرب شهر لاهیجان و روستاها نیز تأمین می‌شود در این خصوص مذاکراتی با استان و شهرستان انجام شده است البته قطعی برق نیز در این حوزه مزید بر علت می‌شود.

وی درباره مشکلات آب زراعی در لاهیجان گفت: رودخانه سیدعلی اکبری یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های زراعی و حیاتی لاهیجان و به طول ۶۰ کیلومتر است که براساس تقویم نوبت‌بندی آب نوبت آب‌رسانی لاهیجان ۸ روز است.

وی افزود: تلاش ما این است که در  این ۸ روز با هماهنگی با مسئولان محلی شوراها و دهیارها و مسئولان حوزه آبیاری بتوانیم تا حد امکان علاوه بر مشروب کردن روستاهای بالادست تصمیمی اتخاذ کنیم که روستاهای پایین دست رودبنه نیز در طی این ۸ روز آبیاری شود.

فرماندار لاهیجان ابراز داشت: سعی ما بر این است که در این ۸ روزی که رودخانه پر‌آب می‌شود بتوانیم آب‌ زراعی روستاهای پایین دست همچون حسنعلی‌ده، تی‌تی پریزاد، ناصرکیاده و حتی بخش اعظمی از روستاهای شهرستان آستانه‌اشرفیه را تأمین کنیم.

فرماندار لاهیجان افزود: با توجه به اینکه امسال شاهد عدم تجمیع نزولات در سد سفیدرود هستیم آب دیگر با شدت گذشته به رودخانه‌ها نمی‌ریزد و از سوی دیگر بحث تبخیر آب نیز مطرح است اما با همه این مشکلات در صدد هستیم تا حد امکان این مشکل را پایش کنیم تا مردم در حوزه آب زراعی و آب شرب با مشکل مواجه نشوند.

نماینده عالی دولت در لاهیجان درباره عدم لایروبی به موقع انهار در این شهرستان گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد با وجود همه تلاش‌هایی که مدیران در گذشته و حال انجام دادند برخی از استخرها در مناطق بالادست لایروبی نشدند و در مناطق پایین دست لایروبی انجام شده است.

محمودی افزود: امیدواریم امسال با جذب منابع کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و از محل ردیف‌های ملی بتوانیم با هماهنگی مدیران کل نسبت به تعمیر و بازوسازی استخرها اقدام کنیم تا با آبگیری به موقع استخرها شاهد بهره‌گیری مناسب آن‌ها در فصل تابستان باشیم لذا این برنامه در دست اقدام ما قرار دارد.

بخشدار مرکزی لاهیجان افزود: در راستای حل مشکل آب زراعی در روستاهای لاهیجان به اتفاق آقای فرخی نماینده شهرستان در مجلس و فرماندار لاهیجان روستاهای شهرستان بازدید به عمل آوردیم.

داریوش علی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین چندی پیش به همراه آقای محبی معاون جهاد کشاورزی لاهیجان از چند روستا از جمله مراددهنده بازدید کردیم و تمام تلاش ما این است که در حال حاضر مشکل کشاورزان این روستا به گونه‌ای موقت حل شود تا تدبیر دیگری برای آن اندیشیده شود.

علی‌نژاد تصریح کرد: قرار بر این شد تا با کمک شهرداری تانکر آبی برای آب‌رسانی موقت در روستای مراددهنده تهیه شود و این امر در دستور کار ما قرار دارد و به زودی در هفته پیش‌رو تانکر آب مذکور تهیه و به روستای مراددهنده انتقال داده می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکل ساخت استخر در منطقه پایین دست روستای مراددهنده که زمین آن در محدوده منابع ملی قرار دارد افزود: این امر در دست پیگیری است و ان‌شاالله مشکل بین دو اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه ساخت استخر در منطقه مذکور برطرف‌ می‌شود و جای نگرانی نیست.

علی‌نژاد گفت: به‌دلیل وجود خشکسالی امسال اکثر روستاها با مشکل کمبود آب مواجه هستند که باید از طریق دولت‌مردان تدابیری اتخاذ شود تا در سال‌های آتی راهکارهای مفیدتر و جامع‌تری ارائه شود تا بتوانیم مشکلات کشاورزان که تنها سرمایه آن‌ها همین برنج و چای هست را برطرف کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی لاهیجان اظهار داشت: صاحب آب‌بندان‌ها شرکت آب منطقه‌ای است و جهاد کشاورزی با استعلام از ۳ اداره آب منطقه‌ای، منابع طبیعی و محیط زیست تنها می‌تواند لایروبی، کف‌‌تراشی و بازوسازی را انجام دهد.

گودرز کمال‌پور گفت: آب‌بندان‌ها به دو گروه سود آور(دارای خاک پیت) و غیرسودآور تقسیم می‌شود که جهادکشاورزی فقط در آب‌بندان‌های غیرسودآور و پس از استعلام از سه اداره محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای اقدام به لایروبی، کف‌تراشی و بازوسازی آن‌ هم بدون حمل خاک به مکان دیگر می‌کند.

کمالپور ابراز داشت: در مورد احداث آب‌بندان‌ها و لایروبی آن‌ها در سطح شهرستان لاهیجان با منابع طبیعی مکاتباتی انجام شده و پس از صدور مجوز  در ۶ ماه دوم امسال انجام خواهیم داد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی لاهیجان درباره احداث استخر در روستای مراددهنده که زمینش در محدوده منابع ملی قرار دارد گفت: در این راستا با منابع طبیعی مکاتباتی انجام شده است اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی شهرستان لاهیجان آمادگی ساخت استخر در روستای مراددهنده را دارد اما چون زمین‌های آن منطقه در عرصه منابع ملی است باید منابع طبیعی زمینی را جهت ساخت استخر در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهد.

همچنین رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لاهیجان نیز گفت: روستای مراددهنده از لحاظ منابع طبیعی جزو مستثنیات بود و مجوز لایروبی آب‌بندان‌ آن صادر شد اما ۲ الی ۳ هکتار از اراضی که باید از آب‌بندان‌ موجود در منطقه آبیاری می‌شد به‌دلیل اختلافات محلی آب‌رسانی نشده است.

سیاوش سیگارودی عنوان کرد: در مناطقی که شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی قصد لایروبی آب‌بندان و یا ساخت استخر را دارند ابتدا از منابع طبیعی استعلام می‌کنند و این استعلام برای بررسی به اداره‌کل منابع طبیعی ارجاع داده می‌شود.

وی افزود: به‌دلیل مشکلات خشکسالی در چند سال اخیر هماهنگی‌هایی با اداره‌کل انجام شد مبنی بر اینکه اگر منطقه‌ای که قرار است لایروبی شود جزو منابع ملی بود اما در آن درخت وجود نداشته باشد خودمان مجوز لایروبی آن بدون جابجایی خاک را صادر کنیم.

سیگارودی گفت: اگر مناطقی ملی و دارای درخت باشد باید از اداره‌کل استعلام کنیم تا کارشناسی از منطقه بازدید به عمل آورد تا برای حل مشکل کم‌آبی با حفظ به‌عنوان مثال ۵ گونه درختی که در زمین مشخص شده برای ساخت استخر قرار دارد، مجوز ساخت صادر شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لاهیجان با بیان اینکه معمولاً با این استعلام موافقت می‌شود و از این جهت در بخش منابع طبیعی مشکلی وجود ندارد عنوان کرد: موارد مذکور روال کلی کار است و سعی ما بر این است که مشکل در کم‌ترین زمان موجود حل شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی لاهیجان نیز که برای بررسی مشکل شخصاً در روستای مراددهنده حضور یافت به خبرنگار تسنیم گفت: به اتفاق بخشدار مرکزی لاهیجان، رئیس اداره آبیاری و چند تن از اعضای شوراها از روستای گمل، مراددهنده و رحیم‌آباد که با مشکل نبود آب زراعی مواجه هستند بازدید به عمل آوردیم.

یوسف محبی خاطرنشان کرد: امسال به‌دلیل کمبود نزولات جوی در استان گیلان و به تبع شهرستان لاهیجان، در برخی از مناطقی که آبیاری از طریق چشمه‌ها انجام می‌شد با خشک شدن چشمه‌ها در آن مناطق کشاورزان دچار مشکل شده‌اند.

وی تصریح کرد: تنها منبع درآمدی این روستاییان از طریق همین مزارع تأمین می‌شود و اگر همان نیز از بین برود این کشاورزان چگونه می‌توانند مخارج یک سال زندگی خود را تأمین کنند لذا در راستای حل این مشکل قول تخصیص اعتبارات به ما داده شده است.

محبی گفت: اگر این اعتبارات جذب شود می‌توانیم در پاییز استخرهای موجود را لایروبی کنیم تا کشاورزان در سال‌های آینده دچار مشکل نشوند برای امسال نیز قرار شد تا آقای علی‌نژاد بخشدار مرکزی با آتش‌نشانی و شهرداری هماهنگ کند تا در صورت امکان آبیاری مزارع به طور موقت با تانکر انجام شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی لاهیجان ابراز داشت: جهاد کشاورزی لاهیجان آمادگی انتقال تجهیزات اعم از بیل مکانیکی به روستاها برای ساخت و یا مرمت استخر البته در پایان فصل زراعی امسال را دارد چرا که اکنون این امر میسر نیست و محصول برنج کشاورزان از بین می‌رود.

همچنین دهیار روستای مراددهنده، اظهار داشت: در درون محل روستای مراددهنده استخری وجود ندارد که در این راستا تقاضای ساخت استخری را داشتیم.

تورج خادمی عنوان داشت: زمین ساخت این استخر نیز موجود است اما منابع طبیعی آن زمین را در حیطه منابع ملی تعریف کرده است از طرفی هیچ بهره‌برداری و درخت‌کاری در آن زمین انجام نپذیرفته است.

خادمی خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که مسئولان مربوطه در جهت ساخت استخر و حل مشکل کشاورزان منطقه با ما همکاری داشته باشند لذا در این راستا با فرمانداری و جهاد کشاورزی مکاتباتی نیز داشتیم.

وی افزود: طی مکاتباتی که هفته‌ گذشته با فرمانداری داشتم آقای مصطفوی معاون عمرانی فرماندار لاهیجان اظهار داشت این مشکل در جلسات کارگروه آب زراعی بررسی خواهد شد تا بتوانیم مجوز را از منابع طبیعی بگیریم و جهاد کشاورزی اقدام به ساخت استخر کند.

خادمی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکل آب‌رسانی زراعی روستای مراددهنده گفت: بنده چندین سال است که این مشکل را مورد پیگیری قرار دادم و مکاتبات بسیاری در این زمینه انجام شده است لذا دهیاری نیز توان ساخت استخر را ندارد.

یکی از فعالان گروه‌های جهادی در لاهیجان در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: در روستای مراددهنده یکی از کشاورزان چون زمینش در بالادست روستا قرار دارد، آب چشمه از زمینش عبور می‌کند و مشکلی برای آب زراعی ندارد.

مجید جعفری خاطرنشان کرد: از طرفی یک استخر شخصی نیز  بالادست این روستا احداث شده و از این طریق کشاورزان در بالادست برای آبیاری مزارع خود با مشکلی مواجه نیستند.

جعفری تصریح کرد: در مقابل چند تن از کشاورزان که مزارع آن‌ها در پایین‌دست روستای مراددهنده واقع شده است با مشکل نبود آب و خسارات چند میلیونی روبه‌رو هستند.

وی بیان کرد: در این راستا برای حل مشکل در ماه‌های گذشته مسئولانی در روستا حضور پیدا کردند و قرار بود اقداماتی در جهت رفع این مشکل انجام شود که متأسفانه تاکنون شاهد هیچ اقدامی نبودیم.

همچنین یکی از اهالی و کشاورزان روستای مراددهنده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: به‌دنبال مشکل کمبود آب‌رسانی زراعی در روستای مراددهنده چند تن از مسئولان ماه‌های گذشته از منطقه بازدید به عمل آوردند.

سعید نیک‌پی خاطرنشان کرد: از این رو قرار بر این شد که مسئولان مربوطه تانکر آبی را به روستا بیاوردند که اکنون وقتی جویای این موضوع می‌شویم مسئولان تنها پشت گوش می‌اندازند.

وی افزود: همچنین روزهای گذشته نیز مسئولان بازدیدی از شالیزارها داشتند و در این بازدید قول ساخت استخر را در پاییز به ما دادند در حالی‌که شالیزار بنده اکنون در حال خشک شدن است و برنج رشدی ندارد.

نیک‌پی عنوان داشت: از طرفی از ما خواسته شد که در خصوص اعلام مشکل نامه‌ای بنویسیم و مکاتبه‌ای داشته باشیم تا پاییز اقدامی برای حل مشکل انجام دهند در حالی‌که مسئولان خود از نزدیک مشکل را مشاهده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پاسخ برخی از مسئولان تغییر کاربری‌ شالیزار به اراضی مسکونی بود گفت: در این صورت باید زمینی که نسل‌ها در آن برنج کشت می‌شود را به زمین‌های مسکونی تبدیل کنیم و آن‌گاه برنج مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنیم در‌ حالی‌که خود کشاورز هستیم.

یکی از بانوان کشاورز اهل روستای مراددهنده نیز در این باره گفت: شالیزارهای روستای مراددهنده از آب چشمه آبیاری می‌شود که اکنون به‌دنبال گرمای هوا مدتی است که چشمه‌ این منطقه به کلی خشک شده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌دنبال مشکل نبود آب بازدیدهای میدانی از سوی مسئولان انجام پذیرفت اما پس از آن هیچ اقدامی در جهت حل مشکل انجام نشد و اکنون شالیزار ما از بین رفته است.

این بانوی کشاورز افزود: ما مزرعه خود را رها کرده‌ایم و دیگر تنها امیدمان به خدا است چرا که مسئولان مربوطه حتی یک تانکر آب که پیش‌تر قول آن را داده بودند را نیز به روستا نیاوردند.

همچنین در این راستا با یکی از اساتید دانشگاه آزاد رشت که دارای مدرک دکترای زراعت گرایش فیزیولوژی گیاهان زراعی است نیز گفت‌وگویی داشتیم و وی درباره مشکلات مدیریتی در حوزه آب زراعی به خبرنگار تسنیم گفت: مدیریت زراعی، مدیریت توزیع آب و مدیریت کانال‌های آب‌رسانی مجموعه‌ای از عوامل دخیل در زمینه کشاورزی است.

محمدنقی صفرزاده ابراز داشت: در حوزه انتقال آب در بسیاری از نقاط استان گیلان نهرها و کانال‌های آب با گذشت چندین سال هنوز نوسازی نشده‌اند و در بسیاری از روستاها انبوهی از علف‌های هرز در کانال‌ها مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه این علف‌های هرز به‌عنوان یک گیاه از آب عبوری از کانال استفاده می‌کند تصریح کرد: با وجود این عامل این‌گونه نیست که آب عبوری از کانال تماماً به گیاهان زراعی اختصاص یابد و در میانه راه گیاهان غیرهدف نیز از این آب استفاده می‌کنند.

این استاد دانشگاه لایروبی به موقع انهار را یکی از عوامل مؤثر در کاهش تنش آب زراعی دانست و عنوان داشت: در استان گیلان آب‌بندان‌هایی داشتیم که در مواقع بحرانی به کمک کشاورزان می‌آمدند که تقریباً در ۲۰ سال گذشته قسمتی از این آب‌بندان‌ها حذف شد.

صفرزاده با بیان اینکه اکنون سیاست‌های جدید جهاد کشاورزی احیاء همان آب‌بندان‌ها  است خاطرنشان کرد: در دوره‌ای این آب‌بندان‌ها در راستای یکپارچه‌سازی اراضی و توزیع بهتر آب حذف شد و اکنون متوجه شدیم که همان آب‌بندان‌ها در مواقع بحرانی کمک‌ حال کشاورزان هستند.

وی با اشاره به هدر رفت آب‌های سطحی‌الارضی در گیلان بیان کرد: در استان گیلان سالانه بیش از هزار و ۲۰۰ میلی‌متر بارندگی داریم و بخش زیادی از آب بارندگی‌هایی که از شهریور آغاز می‌شود و تا زمستان تداوم دارد وارد رودخانه‌ها می‌شود‌ و تاکنون در استان گیلان هیچ دامی برای نگه‌داری این آب‌ها  به‌کار گرفته نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بسیاری از کشورها برای نگه داشتن آب شیرینی که حاصل از بارندگی است برنامه دارند افزود: به‌عنوان مثال در شهر رشت آب باران شیرین و بدون املاح جاری در خیابان‌ها وارد گوهررود و زرجوب و رودخانه‌های آلوده می‌شود و با همان آلودگی‌ها به سمت دریا می‌رود.

صفرزاده اظهار داشت: این در حالی است که اگر برای جمع‌آوری این آب‌ها برنامه مدونی ارائه و اجرا شود می‌توان از آن در آبیاری فضای سبز و آتش‌نشانی استفاده کرد پس بخشی از تنش آبی به بی‌توجهی‌هایی که هر ساله خودمان رقم می‌زنیم برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه هر کدام از عوامل مذکور می‌تواند درصدی در جمع‌آوری آب و جلوگیری از هدر رفت آن موثر باشند گفت: به‌عنوان مثال با احیای آب‌بندان‌ها می‌توان تا ۳۰ درصد آب را نگه‌داری کرد و اگر روان‌آب‌های سطحی مهار شود نیز تا درصدی در جمع‌آوری آب و کاهش بحران آب مؤثر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با لایروبی به موقع انهار و نوسازی نهرهای انتقال آب نیز می‌توان تا ۳۰ درصد از هدر رفت آب جلوگیری کرد گفت: بحران زمانی روی می‌دهد که هدر رفته آب داشته باشیم این در حالی است که ما از لحاظ حجم آب با مشکلی مواجه نیستیم و به اندازه کافی آب داریم.

صفرزاده با بیان اینکه در واقع تدبیری برای مهار بارندگی‌ها در گیلان وجود ندارد افزود: هر کدام از دستگاه‌های مربوطه در این خصوص اقداماتی داشتند اگرچه در جاهایی اشکالاتی به برخی از اقدامات وارد است اما این امر نیازمند یک بازنگری کلی است تا تک تک مولفه‌هایی که باعث کم شدن آب زراعی می‌شود را بررسی کنیم.

وی گفت: موضوع دیگری که توجه کمتری به آن شده و نهادینه کردن آن نیازمند فرهنگ‌سازی است این است که کشاورزان اعتقاد دارند که پس از نشای برنج باید آب فراوانی در شالیزار باشد؛ کل زمان خشکی در مزارع در صورت طولانی بودن ۲۵ الی ۳۰ روز است و به ازای هر اقدامی که در راستای بیشتر نگه‌داشتن آب انجام شود از این روزها کاسته می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال یکی از این اقدامات این است که آب کمتری پس از نشاکاری وارد شالیزار شود و آغاز این کار و استقرار آن در استان نیازمند پای کار آمدن صدا و سیما و تولیدات رسانه‌ای برای جا انداختن این فرهنگ در میان کشاورزان است.

صفرزاده عنوان داشت: در این راستا باید جلسات متعددی بین جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های دخیل در کشت و کار برنج به‌عنوان محصول استراتژیک استان گیلان و صدا و سیمای استان برگزار شود تا در جهت ترویج الگوهای صحیح کشت و کار در شرایط تنش آبی برنامه‌ها و تولیدات رسانه‌ای متعددی ساخته شود.

وی گفت: در بانک نشای برنج، نشاء را در گلخانه در باکس‌های نشاء نگه‌داری می‌کنند این اقدام از ۱۵ سال پیش آغاز شد اما پس از این مدت به تازگی شاهد استقبال از آن هستیم؛ همین‌که نشای برنج در گلخانه و در باکس برنج تولید می‌شود حدود ۷ تا ۱۰ روز رشد آن جلو می‌افتد و این امر سبب می‌شود زمانی که برنج در حال رشد است ۷ تا ۱۰ روز نیاز آبی کمتری داشته باشد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: همچنین شخم زمستانه در پاییز و زمستان با توجه به بارندگی‌های زیاد در این فصل سبب می‌شود تا نفوذ آب به داخل زمین بیشتر شود و به جای اینکه آب به‌صورت روان‌آب از سطح مزارع وارد رودخانه‌ها شود و از دست رود به عمق زمین نفوذ کند.

صفرزاده با تأکید بر اینکه موارد مذکور الگوهایی است که باید از طریق رسانه و صدا و سیما به کشاورزان انتقال داده شود افزود: در همه عرصه‌ها انجام اقدامات مؤثر نیازمند هماهنگی و انسجام تیمی است و این تیم در زمینه مشکل آب زراعی برای شالیکاری متشکل از آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، موسسه تحقیقات برنج و صدا و سیما است.

وی با بیان اینکه پس از برداشت برنج از شهریور تا فروردین فرصت بسیار مناسبی است که به راحتی می‌توان از طریق صدا و سیما اطلاعات لازم را به کشاورزان ارائه داد گفت: اعتقاد بنده این است که کشاورزی گیلان می‌تواند بسیار متحول شود تنها در صورتی که صدا و سیما در کنار سایر مجموعه‌های مرتبط با کشاورزی در جهت فرهنگ‌سازی الگوهای صحیح کشاورزی پای کار باشد.

تأثیر خشکسالی‌ بر خسارت دیدن کشاورزان در برخی از مناطق استان گیلان غیرقابل انکار است اما می‌شد با اقدامات به موقع و پیشگیرانه پیش از فصل زراعی از شدت خسارات و ‌میزان کم‌آبی در استان به‌ویژه روستاهای پایین‌دست کاست.

اگرچه رفع مشکلات بحران آب نیازمند برنامه‌های بلندمدت و یا میان‌مدت است و برنامه‌های کوتاه مدت نمی‌تواند به شکل اساسی این مشکل را حل کند اما کشاورزان زحمتکش گیلانی اکنون به همین اقدامات سطحی و کوتاه مدت نیز قانع هستند تا حداقل بتوانند محصول امسالشان را برداشت کنند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار