کد خبر : 33062
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 بهمن 1397- 21: 12

تجمل‌گرایی در مراسم های ترحیم/ خودنمایی بازماندگان با مرحوم مغفور تازه گذشته!

تجمل‌گرایی در مراسم های ترحیم/ خودنمایی بازماندگان با مرحوم مغفور تازه گذشته!

فرهنگ تجمل‌گرایی در مراسم های ترحیم هم رخنه کرده و این مجالس فرصتی برای خودنمایی بازماندگان مرحوم مغفور تازه گذشته شده است.

به گزارش گیلانستان ،برگزاری مراسمات ختم برای عزیز از دست رفته از دیرباز بوده و تا کنون هم ادامه دارد و یک کار کاملا عقلایی است که از سمت شرع هم پذیرفته شده است.

اما در این بین در فرهنگ برگزاری مراسمات رخنه‌ای عظیم ایجاد شده که برگزاری اینگونه مراسمات را از حالت ساده به سمت تجمل‌گرایی وخودنمایی پیش برده و سبب ترویج فرهنگ غلط در جامعه شده است.

مراسمات ختم، محلی برای روکم‌کنی دوستان و آشنایان شده است تا حدی که به هر میزان تاج گل‌ها، پذیرایی‌های آنچنانی و سنگ قبرها گران قیمت‌تر باشد، خودنمایی بازماندگان آن مرحوم مغفور تازه گذشته بیشتر خود را نمایان می‌کند.

این روزها برگزاری مجالس ختم در مسجد، جای خود را به تالارها و سالن‌های مجلل داده است و بازماندگان برای اینکه بتوانند عرض اندام بیشتری داشته باشند با طبخ و سرو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی از مهمانانی که برای عرض تسلیت آمده‌اند، پذیرایی می‌کنند.

برگزاری مراسمات و خیرات برای شادی روح مردگان است، آیا با برگزاری چنین مراسماتی واقعا روح مردگان شاد می‌شود؟ آیا هر چه مجلس باشکوه‌تر و اشرافی‌تر برگزار شود، مرده خندان‌تر می‌شود و از بازماندگانش راضی‌تر؟

متاسفانه این فرهنگ غلط تجمل‌گرایی رفته رفته در جامعه ترویج پیدا کرده و اگر خانواده‌ای مراسمات ختم را در مسجد برگزار کند اما از پذیرایی و تاج گل آنچنانی و … نمی‌توانند ‌بگذرند.

 در سال‌های نه چندان دور اقشار متوسط و ضعیف جامعه وقتی حرف عروسی عزیزانشان می‌شد، به فکر فرو مي‌رفت که چگونه باید خرج یک شب عروسی را فراهم کند ولی برای مراسم ترحیم مشکلی نداشت زیرا همسایه‌ها و اقوام با کمک همدیگر یک مراسم ترحیم برگزار می‌کردند که فشار اقتصادی چندانی به صاحب عزا وارد نمی‌شد.

اما امروزه متاسفانه روال برگشته و افراد علاوه بر اینکه برای خرج عروسی مشکل دارند، برای مراسم ترحیم ۷ شبانه‌روز اقوام و آشنایان در منزل بازماندگان حضور دارند و بدون ریالی کمک باید برای آنها شام و ناهار و … آماده شود و خرج زیادی را صاحب عزا متحمل می‌شود.

در این راستا با اقشار مختلف مردم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم تا از نظراتشان جویا شویم؛

*نباید مراسمات خود را درگیر تجملات و اشرافی گری کنیم

«مسعود فلاح» با بیان اینکه برگزاری مراسمات ختم برای ابراز همدردی مردم با مصیبت‌دیده و بازماندگان آن مرحوم است، اظهار کرد: شرکت کنندگان با خواندن سوره فاتحه و تلاوت آیاتی از قرآن مجید برای روح متوفی از خداوند منان مغفرت طلب می‌کنند.

این مرد ۶۲ ساله رشتی با بیان اینکه در گذشته همه چیز آسان برگزار می‌شد و هیچ سختی بر بازماندگان متحمل نمی‌شد، افزود: متاسفانه امروز بازماندگان علاوه بر مصیبت وارده باید عزای هزینه برگزاری مراسم ختم هم داشته باشند.

وی گفت: با رسومات ضداسلامی که در جامعه رواج پیدا کرده است، غنی و فقیر رو به یک سو در پیش هستند و به دلیل چشم و هم چشمی در برگزاری مراسمات آنچنانی تلاش می‌کنند.

فلاح با بیان اینکه نباید مراسمات خود را درگیر تجملات و اشرافی‌گری کنیم، تصریح کرد: بازماندگان می‌توانند به جای برگزاری اینگونه مراسمات ترحیم، هزینه کرد آن را به موسسات خیریه و نیازمندان اهدا کنند تا روح متوفی بیشتر در آرامش و شاد باشد.

* مراسمات عزاداری و ترحیم ساده برگزار شود

«میترا سبحانی» با بیان اینکه انسان موجودی عاطفی است که در زمان مصیبت نیاز به توجه و همدردی دارد، خاطرنشان کرد: برگزاری مراسمات ترحیم یکی از روش‌هایی است که درد فراق را کمتر می‌کند و بازماندگان با دیدن افرادی که برای عرض تسلیت آمده‌اند کمی آرام می‌شوند.

این بانوی ۵۰ ساله صومعه‌سرایی با بیان اینکه اسلام هم بر همدردی و تسلیت و تعزیت دادن به مصیبت‌زده و مصیبت‌ دیده تأکید دارد، اظهار کرد: ما نباید درگیر تجمل‌گرایی و با برگزاری مراسمات آنچنانی از اصل ماجرا غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه باید مراسمات عزاداری ساده برگزار شود و هدف شادی روح متوفی باشد، افزود: متاسفانه امروزه برگزاری مراسمات ختم بیشتر برای شادی روح بازماندگان است تا آن مرحوم و مغفور تازه گذشته.

سبحانی گفت: بهتر است بازماندگان به جای هزینه‌های انچنانی برای برپایی مجالس ختم، همین هزینه را خرج نوعروسی که بضاعت مالی برای خرید جهیزیه ندارد کنند تا روح متوفی بیشتر شاد شود.

گفتنی است؛ همه مردم از غنی و فقیر باید در راستای حذف اینگونه مراسمات کوشا باشند تا فرهنگ غلط غربی را از کشور بیرون و فرهنگ اسلامی را پربارتر نماییم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار