کد خبر : 97933
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مهر 1402- 28: 20

شهردار رشت تاکید کرد؛

عملیات مرمت عمارت بلدیه در ۱۸ ماه

عملیات مرمت عمارت بلدیه در ۱۸ ماه

شهردار رشت بر لزوم تسریع در اجرای پروژه مرمت عمارت بلدیه تأکید کرد و گفت: طی قراردادی که با پیمانکار پروژه منعقد شده، از ۲۸شهریورماه کارگاه مرمت تجهیز شده و طبق قرارداد، در بازه زمانی ۱۸ماهه عملیات مرمت عمارت بلدیه به پایان می‌رسد.

به گزارش گیلانستان، رحیم شوقی صبح امروز، ۱۰ مهر ماه ضمن بازدید از کارگاه مرمت عمارت بلدیه رشت با اشاره به مرمت بناهای تاریخی در تملک شهرداری رشت، گفت: طی قراردادی که با پیمانکار پروژه منعقد شده، از ۲۸شهریورماه کارگاه مرمت تجهیز شده و طبق قرارداد در بازه زمانی ۱۸ماهه عملیات مرمت عمارت بلدیه به پایان می‌رسد.

 

شهردار رشت با بیان اینکه طبق قرارداد باید کارگاه بدون معارض تحویل پیمانکار شود، بر تخلیه بخش‌های باقیمانده تأکید و تصریح کرد: این اقدام برای جلوگیری از خطرات احتمالی صورت می‌گیرد، بنابراین بخش‌های اداری و نگهبانی و همچنین داروخانه کارون و بانک نیز ‌باید تخلیه شود.

 

شوقی گفت: باتوجه به بالابودن آب‌های زیرزمینی و آغاز فصل بارش، احداث کانال‌های زهکش برای دفع رطوبت الزامی است.

 

وی با اشاره به فاز نخست عملیات مرمت که شامل مرمت بام یال شرقی عمارت بلدیه در آذرماه سال گذشته بود، اظهار کرد: فاز دوم مرمت شامل مرمت یال غربی بام، واچینی خرپاها، احداث لمبه کوبی، اجرای شیوه سنتی حلب زنی بام (زاموخ)، احداث ناکش و زهکش(سیستم دافع رطوبت در داخل و خارج بنا)، مقاوم سازی تیرهای میانی ساختمان، نماسازی و تعویض درب و پنجره‌های فرسوده و تعویض درب و پنجره‌های برج بلدیه است.

 

شهردار رشت یادآور شد: اعتبار لازم برای مرمت فاز دوم عمارت بلدیه رشت، از ردیف بودجه سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهرداری رشت تامین می‌شود و عملیات مرمت با نظارت حوزه بازآفرینی سازمان عمران و نظارت عالیه اداره‌کل میراث فرهنگی گیلان انجام می‌شود.

 

گفتنی است؛ مجموعه بناهای میراثی میدان شهرداری رشت در آذرماه ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۶ در فهرست بناهای میراثی کشور ثبت شده است. کلنگ احداث عمارت بلدیه در پاییز ۱۳۰۲ خورشیدی به زمین زده شد و چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۰۵ به اتمام رسید. عمارت بلدیه نخستین بنایی است که برگرفته از الگوی نئوکلاسیک اروپایی در مرکز رشت ساخته شده، سبک این بنا دوره تحول معماری را در رشت روایت می‌کند.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار