کد خبر : 67770
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 تیر 1400- 51: 16

مدیرعامل شرکت برق گیلان:

کشف حدود ۵۰۰۰ دستگاه استخراج رمز ارز در گیلان

کشف حدود ۵۰۰۰ دستگاه استخراج رمز ارز در گیلان

به گفته مدیرعامل شرکت برق گیلان تاکنون حدود ۵۰۰۰ دستگاه استخراج رمز ارز در استان کشف‌شده که طبق ارزیابی‌ها خسارت ۴۱ میلیارد تومانی به صنعت برق برآورد می‌شود.

به گزارش گیلانستان، توسعه علم و فناوری همان‌گونه که در فیزیکال خود را ظهور و بروز داده و در حال پیشتازی هست، در علوم ناملموس و غیر فیزیکال نیز توانسته متغیری پرقدرت در فعل‌وانفعالات برشمرده شود.

رمز ارزها که این روزها بسیار در فضای غیرحقیقی پررونق هستند، نوعی پول دیجیتال‌اند که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش آن با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری شده کنترل می‌شود و معمولاً بدون وابستگی به یک بانک مرکزی کار می‌کنند.

اکنون چندین دهه است ‌از ایجاد و استفاده از رمز ارزهای رایج در مبادلات قانونی و غیرقانونی جهان می‌گذرد اما همچنان بسیاری از کشورها از جمله ایران نخواسته و یا نتوانسته‌اند شیوه‌های دست‌یابی به تولید ارزهای دیجیتال را از برق ارزان دولتی تسهیل کنند.

تولید کم، مصرف بالا و استفاده نامتعارف از تولیدات صنعت برق رایگان در کشور موجب شده تا برخورد دولت با استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمز ارزها بسیار سخت‌گیرانه باشد.

اما همچنان با سراسر کشور، استخراج غیرقانونی رمز ارزها در گیلان نیز انجام می‌شود و این مسئله آن‌طور که مسؤولان‌ توانیر گفته‌اند، در خاموشی‌های بی‌تأثیر نیستند، از رو هست که متولیان تولید، انتقال و توزیع برق کسانی را که محل استخراج رمز ارزها را لو بدهند، پاداش‌های مالی نیز می‌گیرند.

آخرین خبر کشف و برخورد با استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمز ارز در گیلان مربوط به عملیات مشترک نیروهای انتظامی و نمایندگان شرکت توزیع برق گیلان بود که در پی آن هشت مرکز و ۲۸ دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز در شهرستان‌های رشت، تالش، لاهیجان، صومعه‌سرا، املش، سیاهکل و رودسر کشف و ضمن قطع انشعاب برق جهت طی مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

به گفته محمد اسماعیل هنرمند، مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان از هشت مرکزی که در آن ماینرها کشف و جمع‌آوری شدند، هفت مرکز خانگی و یک مورد دیگر نیز مرکز تولیدی بوده که بر اساس پایش مصرف آن‌ها، مورد کشف و شناسایی قرارگرفته‌اند.

با توجه به شرایط ویژه امسال در صنعت برق از جمله بروز خشک‌سالی و کمبود بارش‌ها، افزایش دمای زودرس، استخراج غیرمجاز رمز ارزها و عدم توازن تولید و مصرف، لذا مدیریت مصرف از سوی مشترکین امری ضروری و همچنین پایش مصرف برق در استان نیز جز وظایف ذاتی شرکت توزیع برق است که خوشبختانه هر دو طرف به آن اذعان دارند.

مدیرعامل شرکت برق گیلان گفته که با تشکیل کمیته جمع‌آوری مراکز غیرمجاز رمز ارزها در گیلان با همکاری دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی تاکنون، قریب به پنج هزار دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز در گیلان شناسایی‌شده است که طبق ارزیابی‌ها، بالغ‌بر ۴۱ میلیارد تومان به صنعت برق خسارت وارد کرده‌اند.

مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارزها به دلیل مصرف بیش‌ازاندازه برق، سبب تخریب شبکه می‌شوند ازاین‌رو شرکت برق نسبت به کشف و جمع‌آوری این مراکز مصمم است و تاکنون نیز موفقیت‌ها در این رابطه قابل‌تحسین است هرچند باید تلاش همگانی و مردمی نیز در این رابطه مشارکت داشته باشند.

 البته ذکر این نکته ضروری است که شرکت برق اعلام کرده افرادی که مراکز غیرمجاز رمز ارزها را معرفی کنند تا حداکثر ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کنند.

برقی‌ها اعلام کرده‌اند‌ که مردم می‌توانند مراتب لو دادن مراکز استخراج رمز ارزها را با شماره ۱۲۱ انجام دهند و این اطمینان را نیز داده‌اند که نام افرادی که در برابر خاطیان سوت می‌زنند، محرمانه خواهد ماند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار