کد خبر : 84493
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 آذر 1401- 55: 21

۱۲ واحد آلاینده در گیلان اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند 

۱۲ واحد آلاینده در گیلان اخطاریه زیست محیطی دریافت کردند 

روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از صدور اخطار به ۱۲ واحد آلاینده تالاب شهری عینک در رشت خبر داده است.

بر اساس این گزارش، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت روز دوشنبه اعلام کرد: صدور اخطاریه های مذکور در راستای حفاظت و احیای تالاب یادشده صادر شده و در صورت بی توجهی به مفاد اخطارهای صادر شده ظرف مدت ۲۰ روز افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی می شوند.

محمد تقی تقی زاده اظهار داشت: در راستای حفاظت و احیای تالاب شهری عینک، پیگیری مصوبات و تعیین تکلیف وضعیت تالاب عینک برای بررسی تصرفات و شناسایی واحدهای آلاینده، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت با احصای مشخصات این واحدها و انجام پایش های میدانی، ۱۲ واحد آلاینده شناسایی شد و برای این واحدها اخطاریه زیست محیطی صادر شد.

وی ادامه داد: با توجه به قانون حفاظت واحیای تالاب‌ها و همچنین ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تهدید علیه بهداشت عمومی در صورت عمل نکردن به مفاد اخطاریه ظرف مدت ۲۰ روز به مراجع قضایی معرفی می شوند.

تقی زاده بیان کرد: تالاب عینک بطوری طبیعی ایجاد شده وبزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان بامحیطی حدود ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی، خشکی ۱۶۳ هکتار می باشد، این تالاب به دلیل آن که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می‌شود.

دریاچه یا تالاب عینک تالابی طبیعی در منطقه ۴ رشت است. این تالاب بزرگترین تالاب شهری است و به دلیل اینکه در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می شود. این مرداب از مناطق گردشگری مهم شهر رشت محسوب می‌شود.

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن، ۸۰ درصد در قالب سه تالاب (انزلی، امیرکلایه و بوجاق) تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.

تالاب‌های استان، زیستگاه مناسب برای بیش از ۶۰ گونه ماهی را فراهم ساخته‌اند، ضمن آنکه این تالاب‌ها به عنوان بخشی از محیط زیست، قسمتی تفکیک ناپذیر در زندگی معیشتی حاشیه نشینان و مردم محلی هستند که در صورت تخریب یا زهکشی تالاب ها با مشکلات عدیده معیشتی و اجتماعی روبه رو خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار