کد خبر : 49885
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 فروردین 1399- 34: 11

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان:

۳ قطعه فلامینگوی زنده از منزل مسکونی در رشت کشف شد

۳ قطعه فلامینگوی زنده از منزل مسکونی در رشت کشف شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان از کشف و ضبط ۳ قطعه فلامینگوی زنده از منزل مسکونی در رشت خبر داد و گفت: برخی به‌علت عدم‌اطلاع از قوانین محیط زیست چنین اقداماتی انجام می‌دهند در حالی که این کار جرم است.

به گزارش گیلانستان ساسان اکبری‌پور، با بیان اینکه برخی از مردم به‌علت عدم اطلاع کامل از قوانین محیط زیست اقدام به زنده‌گیری گونه‌های حمایت‌شده و نگهداری آن به‌صورت دستی در منزل می‌کنند این کار آنان را جرم دانست و اظهار داشت: سه قطعه فلامینگوی زنده امروز از منزل مسکونی در رشت کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان فلامینگو را جزو گونه‌های حمایت‌شده خواند و با اشاره به اینکه صید، زنده‌گیری و نگهداری آن‌ها جرم تلقی می‌شود عنوان کرد: در چند روز گذشته گزارشاتی مبنی بر خرید، فروش و نگهداری پرندگان مهاجر توسط اشخاصی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به زنده‌گیری و فروش آنان می‌کردند به ما رسید.

اکبری‌پور با تذکر اینکه اساساً این کار یعنی نگهداری و خرید و فروش حیات وحش بدون مجوز جرم تلقی می‌شود تصریح کرد: با کار اطلاعاتی و رصدی که توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست انجام شد محل مورد نظری که فلامینگوها در آن‌جا نگهداری می‌شدند کشف و پس از انجام یک‌سری مقدمات، اقدامات لازم برای ضبط پرندگان انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه در این منزل مسکونی تنها همین سه قطعه فلامینگو مشاهده و ضبط شده است ابراز داشت: فلامینگوها صحیح و سالم به اداره‌کل حفاظت محیط زیست گیلان انتقال داده شدند تا پس از انجام اقدامات دامپزشکی و معاینات لازم و ایجاد امکان بازگشت به طبیعت، اقدامات لازم برای رهاسازی پرندگان مذکور عملیاتی شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان زیستگاه اصلی فلامینگوها را حوالی دریاچه ارومیه اعلام کرد و با بیان اینکه پرندگان کشف‌شده به موطن خود بازمی‌گردند اضافه کرد: متخلفان همکاری لازم را با یگان حفاظت داشتند و اعلام کردند که از جرم بودن این کار یعنی زنده‌گیری و نگهداری فلامینگوها در منزل آگاهی نداشتند.

اکبری‌پور زنده‌گیری گونه‌های حمایت‌شده مانند جانوران وحشی، پرندگان مهاجر اعم از قو، فلامینگوها و مرغابی‌سانان از طبیعت و نگهداری آنان در منزل را از جمله تخلفاتی که اخیراً زیاد مشاهده می‌شود خواند و گفت: این کار جرم است علاوه بر این اگر حیوان و پرنده مورد نظر تلف شود فرد خاطی محکوم به پرداخت ضرر و زیان می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان بالا رفتن امکان انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد و H1N1 را از جمله مخاطرات نگهداری پرندگان مهاجر در منزل تلقی کرد و ابراز داشت: از عموم مردم انتظار داریم برای حفظ طبیعت و مظاهر خدادادی آن نسبت به رعایت قوانین و مقررات در حوزه محیط زیست اهتمام بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار