کد خبر : 1841
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آبان 1394- 05: 23

آقای وکیل الدوله! مگر مرجع تقلید شما کدام آیت الله است؟!

آقای وکیل الدوله! مگر مرجع تقلید شما کدام آیت الله است؟!

این شخص که هیچ نیازی به بردن نامش نیست زیرا مردم از خواندن مصاحبه و طرز صحبتش به راحتی می توانند اسمش را حدس بزنند، از ارتباطش با مراجع عظام تقلید می گوید.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی “درگیلان“، جناب عالیحضرت وکیل الدوله محترم در تازه ترین گفتگو و افاضات خود از مخالفت بزرگان دین با به تصویر کشیدن چهره اهل بیت علیهم السلام در فیلم رستاخیز انتقاد نموده و خواستار حل شدن سریع این موضوع توسط صداوسیما و وزارت ارشاد شد!

این شخص که هیچ نیازی به بردن نامش نیست زیرا مردم از خواندن مصاحبه و طرز صحبتش به راحتی می توانند اسمش را حدس بزنند، از ارتباطش با مراجع عظام تقلید هم صحبت کرده و با قاطعیت گفت: “با سؤالاتی که شخصا از مراجع تقلید داشته ام متوجه شدم نمایش چهره حضرت عباس(ع) به لحاظ شرعی ایرادی ندارد که بسیاری از مراجع نیز در این مورد اتفاق نظر دارند.”

این جناب که در همه زمینه ها خود را متخصص می داند و در مصاحبه هایش از گران شدن نرخ سیگار گرفته تا دخالت در امورات ورزشی سخن می گوید، این بار هم خود را کارشناس مذهبی و محقق تاریخ اسلام دانست و در ادامه مصاحبه تاکید کرد: “در حال حاضر این حرکت بدعتی در به تصویر کشیدن چهره اهل بیت(ع) که غیر معصوم هستند به نظر می آید.”

.

.

در زیر استفتائات و نظرات صریح عده ای از آیات و مراجع عظام تقلید پیرامون فیلم رستاخیز و نمایش چهره حضرت عباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع)، حضرت علی اصغر(ع)، حضرت قاسم(ع) و … را می خوانید:

.

آیت‌الله نوری همدانی: «چهره هر کدام از این شخصیت های بزرگ نباید پخش شود و باید قداست این جایگاه‌ها و شخصیت‌ها حفظ شود».

آیت‌الله وحید خراسانی نیز در سخنانی با ضمن بیان روایاتی بسیار در مورد عظمت والای شخصیت حضرت عباس(ع) اعلام کردند: «نشان دادن این شخصیت با عظمت به هر طریقی موجب وهن ایشان می‌شود و لذا باید از این کار اجتناب شود».

همچنین آیت الله مظاهری نیز پیشتر نمایش چهره حضرت عباس(ع) از سیما را جایز ندانسته و فتوا دادند: «این کار حرام است و باید نباشد».

آیت الله عزالدین زنجانی(ره) گرچه بیان داشته‌ اند «این امر فی نفسه اشکال شرعی ندارد» اما در ادامه تأکید کرده‌اند: «باید دقت شود که فردی برای این نقش انتخاب گردد که سابقه نقش منفی در اذهان مخاطبان نداشته باشد و بعداً نیز مراقب نقشهای خود در فیلمهای بعدی باشد و هرچند که نشان دادن عظمت و شخصیت والای حضرت ابوالفضل العباس (سلام الله علیه کما هو حقه) در قالب فیلم و دیگر هنرها ممکن نیست.»

آیت‌الله مظاهری‌ اصفهانی: این کار حرام است و باید نباشد.

آیت‌الله علوی‌ گرگانی: شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) در میان عموم مردم و شیعیان مخصوصا متدینین ممتاز است و بنابراین برای جلوگیری از هتک حرمت و وهن به مقام عظمای آن بزرگوار لازم است از نشان‏دادن چهره ایشان اجتناب ‏شود.

آیت‌الله موسوی‌ اردبیلی: به طور کلی هرگونه عملی که موجب وهن و بی‏حرمتی به ساحت مقدس اهل ‏بیت (ع) و از آن جمله حضرت ابوالفضل عباس بن امیرالمومنین (ع) شود و یا مستلزم مفسده‏ای باشد جایز نیست. بر مسئولان لازم است که رعایت کنند.

آیت‌الله ملکوتی‌ تبریزی: بهتر، بلکه لازم است به نحوی از هاله نور از نشان دادن استفاده شود.

آیت‌الله حسینی‌ شاهرودی: چون احتمال می‏ رود که نشان ‏دادن چهره مبارک قمر بنی‌هاشم(ع) در فیلم، مستلزم وهن به ساحت مقدس ایشان شود بنابراین نباید نشان داده شود.

آیت‏‌الله وحید خراسانی: شنیده‌‏ام می‏ خواهند قمر بنی هاشم را به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند. قمر بنی هاشم کسی است که حجت خدا مقابل قبر او می‌ایستد و می‌گوید: «سلام خدا، سلام تمام انبیاء، سلام تمام اوصیاء، سلام تمام شهدا بر تو یا بن امیرالمومنین». قمر بنی هاشم کسی است که ۱۲۴ هزار پیغمبر، هر صبح و شب به او سلام می‏ کنند. حال این شخصیت را می‌ خواهند به نقش هنرپیشه‏‌ها درآورند … خدا نکند که چنین کاری را انجام دهند، که اگر بکنند، آن وقت هر چه پیش ‏آید و هر چه ما بگوییم، معذوریم.

آیت‌‌الله صافی‌ گلپایگانی: جواب همان است که حضرت آیت‌الله وحید فرموده‌اند.

.

متن بیانیه حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی به این شرح است: متأسفانه در آستانه سی و پنجمین بهار انقلاب که با اعتقاد و ایمان مردم و رهبری مراجع عظام مخصوصا امام خمینی رحمه الله به بار نشست، بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی بر عدم جواز نشان دادن تصویر ذوات مقدسه در فیلمها، در فیلمی در جشنواره فجر این ذوات نشان داده شد. لذا این موضوع نوعی بی احترامی و بی توجهی به نظر دینی مراجع تقلید می باشد و باعث حرمت شکنی عظمت امامزادگان بزرگوار خواهد شد و لذا اینجانب این عمل را محکوم می کنم.

335731_897

شکی نیست که اینگونه رفتارها در سایه سهل انگاری وزارت ارشاد محقق شده است که باعث سوءاستفاده برخی فیلمسازان شده است و لذا توصیه می شود وزارت محترم ارشاد در نظارتهای خود دقت بیشتری به خرج داده و شرایط و نکات شرعی را رعایت کنند. طبیعی است عدم توجه به نصایح علما موجب کم رنگ شدن اعتماد قشر متدین به دستگاههای فرهنگی شده و کم رنگ شدن عظمت امامزادگان موجب توبیخ و بلکه عقاب الهی در قیامت خواهد شد و همه مسئولین باید خود را برای جوابگویی در روز حساب آماده کنند. امید است خداوند شفاعت ذوات مقدسه و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را نصیب ما و شما کند. سید محمدعلی علوی گرگانی

.

نامه آیت الله مکارم شیرازی به رئیس سازمان سینمایی

ریاست محترم سازمان سینمایی کشور جناب مستطاب آقای ایوبی. با اهداء سلام و تحیت. عده قابل توجهی به دفتر ما شکایت کرده‌اند که چرا در فیلم رستاخیز چهره حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا (علیهم السلام) به طور مشخص نشان داده شده و می‌دانیم این کار آثار نامطلوبی دارد و نیز به بعضی از وقایع تاریخی آن ایراد کرده‌اند. آیا بنا بر این است که سازمان سینمایی قداست مقدّسات را بشکند و از خطوط قرمز بگذرد.

335732_942

.

* متن سؤال مشترک از حضرات آیات عظام مکارم و سبحانی

… برخی از رابطان فیلم رستاخیز ادعا کرده‌اند که نظر موافق مراجع عظام را با پخش این فیلم بدون اصلاحات مذکور جلب نموده‌اند.

لذا خواهشمند است بفرمایید آیا با وجود عدم انجام اصلاحات ریشه‌ای در فیلم رستاخیز، حضرتعالی نظر موافق خود را با نمایش عمومی آن و نشان دادن چهره حضرت عباس (علیه السلام) اعلام فرموده‌اید؟

* پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بسمه تعالی

با نهایت معذرت چنین چیزی مطلقاً واقعیت ندارد همیشه موفق باشید.

۹۴/۰۴/۰۹

15(2)

* پاسخ آیت الله العظمی سبحانی

فیلم مزبور مادامی که افراد کارشناس و آشنا به رموز فیلم و سینما و در عین حال کارشناس و آگاه به رموز علوم دینی ندیده‌اند باید از نشان دادن آن جلوگیری شود.

والله العالم

۲۱ رمضان ۱۴۳۶

۹۴/۴/۱۷

16(1)

.

*دفتر مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله سیستانی

با سلام و ادای احترام

بعضی شایع کرده‌اند که آیت‌الله سیستانی در جریان ساخت فیلم رستاخیز قرار داشته‌اند و فیلمنامه آن را تأیید نموده‌اند، آیا این گفته صحیح است؟

بسمه تعالی: صحیح نیست.

۲۴ رمضان المبارک ۱۴۳۶

555(1)

.

 

*دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی

پیرو سؤالات مکرر از دفتر معظم‌له درباره نمایش تصویری از ائمه علیهم السلام، اطلاعیه از سوی این دفتر بدین شرح صادر شد:

بسمه تعالی

ائمه علیهم السلام و امام‌زادگان عظیم الشأن مانند حضرت اباالفضل العباس علیه السلام بالاتر از آن هستند که در فیلم و غیر آن تصویرشان نشان داده شود و این عمل جایز نیست.

رمضان المبارک ۱۴۳۶ ۲۲ تیر ۱۳۹۴

5555(1)

.

*اطلاعیه دفتر حضرت آیت‌الله علوی گرگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

شنیده شده که بعضی از مسئولین مجوز پخش و اکران فیلم رستاخیز را صادر کرده‌اند که این فیلم مشتمل بر بعضی اهانت‌ها و هتک حرمت‌ها و انتساب‌های نابجا و بازی بعضی از افراد معلوم الحال در نقش بعضی از بزرگان شهدای کربلا موجب هتک حرمت و اهانت خواهد بود و لذا قبلاً هم نسبت به این فیلم موضعگیری کرده بودیم، ولی توجهی نشد و لذا اکران این فیلم به‌صلاح نیست و چه‌بسا توابع خوبی نداشته باشد و لذا اکران این فیلم نشود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

۲۰ رمضان المبارک ۱۴۳۶

88(2)

.

.

آقای وکیل الدوله! حال با وجود اینکه اکثر قریب به اتفاق آیات و مراجع عظام تقلید نمایش دادن چهره حضرت اباالفضل(ع) و… در فیلم ها را دارای اشکال و بعضا حرام اعلام کرده اند، مردم دوست دارند بدانند مگر مرجع تقلید شما چه کسی است؟! و با کدام مرجع بزرگوار “شخصا” صحبت نموده اید که گفته به تصویر کشیدن چهره حضرت عباس(ع) اشکالی ندارد؟؟!!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس دوشنبه , ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲

احتمالا” یوسف صانعی مرجع […]ها منظورشه

سینا دوشنبه , ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶

در کل این بنده خدا برای خودش حرف میزنه

دوست سه شنبه , ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۷:۰۴

سلام
عده ای از آیات….
عده ای … اصلاح بشه بهتره
تذکر بجا و شایسته ای بود

ازاین اقدام شما میشد بهتر بهره برد
متن با بزرگی موضوع همخوانی ندارد
تیتر پیشنهادی ما:
نظر یکی از […] پیرامون نمایش چهره حضرت عباس(ع)…/ نظر مراجع در این خصوص

سید سه شنبه , ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۸:۴۷

آیت الله سیستانی بزذگترین مرجع شیعه گفتند اشکالی ندارد

رفتن به نوار ابزار