کد خبر : 2713
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰:۰۷

احراز صلاحیت ملاک تایید داوطلبان نمایندگی مجلس/ برخی داوطلبان انصراف دادند

احراز صلاحیت ملاک تایید داوطلبان نمایندگی مجلس/ برخی داوطلبان انصراف دادند

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان گفت: طبق قانون تایید داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در انتخابات اصل بر احراز صلاحیت است و برائت نامزدها ملاک نیست.

به گزارش درگیلان، احمد قنبریان با اشاره به برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه امسال اظهار کرد: ماده 28 قانون انتخابات شرایط انتخاب شوندگان یا نامزدهای ورود به مجلس شورای اسلامی را در هفت بند مشخص کرده است.

وی ادامه داد: شرایط نامزدهای ورود به مجلس شورای اسلامی مانند مدرک تحصیلی و سن افراد با توجه به مدارک مثبت طبق ماده مذکور باید اثبات و احراز شود.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با بیان اینکه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید الزام‌های مربوط به قانون انتخابات را قبول داشته باشند، تصریح کرد: یکی از الزام‌ها حق رسیدگی به صلاحیت داوطلبان محسوب می‌شود و این حق به هیئت اجرایی، هیئت نظارت و شورای نگهبان داده شده است.

قنبریان متذکر شد: طبق قانون تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در انتخابات اصل بر احراز صلاحیت است و برائت نامزدها ملاک نیست.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون هیئت‌های اجرایی و نظارت هر دو موظف هستند به صلاحیت نامزدها رسیدگی کنند، بیان کرد: هیئت‌های اجرایی و نظارت نقش تشخیصی و تصمیم‌گیری دارند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان اضافه کرد: همان قدر که هیئت نظارت و شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها مسئولیت دارند، هیئت اجرایی نیز یک شخصیت حقوقی و مستقل از وزارت کشور است و هر کدام از آحاد هیئت اجرایی به عنوان یک شخصیت مستقل حق نظر و رای دارند و در مقابل رای و نظر خود مسئول و پاسخگو هستند.

قنبریان طبق ماده 50 قانون انتخابات بررسی‌های محلی را یکی از منابع احراز صلاحیت نامزدها ذکر کرد و گفت: اگر فردی بگوید بررسی و تحقیقات محلی نداریم و آن را قبول نداشته باشد در حقیقت به قانون پایبند نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیئت‌های اجرایی و نظارت با بررسی‌های محلی و استعلام از مراجع چهارگانه باید در مورد صلاحیت نامزدها به تشخیص و تصمیم برسند، خاطرنشان کرد: هیئت‌های اجرایی و نظارت با بررسی‌های محلی در حقیقت به نوعی قضاوت می‌کنند البته در مراحل بررسی صلاحیت‌ها امکان بررسی شکایت و اعتراض نامزدها در نظر گرفته شد و این امر از مزایای نظارت استصوابی است.

*تایید بدون احراز صلاحیت داوطلبان ضایع کردن حق‌الناس است

عضو هیئت نظارت بر انتخابات گیلان یادآور شد: همان‌طور که رد بدون دلیل ضایع کردن حق‌الناس است، تایید بدون احراز صلاحیت نامزدها ضایع کردن حق‌الناس است و آحاد مردم می‌توانند هیئت‌های اجرایی را با ارائه اطلاعات مثبت و منفی از داوطلبان یاری کنند.

قنبریان با اشاره به اینکه گزارش‌ها و اطلاعاتی که امکان بررسی را نداشته و بدون امضا و مشخصات باشد به آن توجهی نمی‌شود، اظهار کرد: به تمام مردم و دلسوزان این اطمینان را می‌دهیم با توجه به فرآیند بررسی گزارش‌ها و تعدد منابع کمترین احتمال ممکن وجود دارد که تصمیم‌ها تحت تاثیر پرونده‌سازی‌ها و فشارها قرار ‌گیرد.

*هیئت‌های اجرایی فرصت بررسی صلاحیت‌ها را از خود سلب نکنند

وی به جدول زمانبندی مهلت رسیدگی صلاحیت داوطلبان توسط هیئت‌های اجرایی تا 14 دی ماه جاری اشاره کرد و افزود: با توجه به فرصت باقی‌مانده بررسی صلاحیت‌ها، هیئت‌های اجرایی گیلان این فرصت را از خود سلب نکنند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در این هیئت را از 16 دی ماه جاری خواند و بیان کرد: با دریافت شکایت و اعتراض افرادی که توسط هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند مراحل بررسی صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان آغاز می‌شود.

قنبریان مهلت دریافت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده در هیئت‌های اجرایی را از 16 تا 19 دی ماه جاری ذکر کرد و گفت: 20 تا 26 دی ماه جاری نظر هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی اعلام می‌شود، پس از آن دریافت شکایت از رد صلاحیت‌شدگان و اعلام نظر شورای نگهبان تا 19 بهمن ماه در نظر گرفته شده و در نهایت 27 بهمن ماه اعلام قطعی نامزدهای تایید شده در حوزه‌های انتخاباتی است.

وی متذکر شد: 29 بهمن ماه تا پنجم اسفند ماه امسال زمان تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی است.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، اعلام قطعی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری را 21 بهمن ماه امسال اعلام کرد و یادآور شد: 22 بهمن ماه تا پنجم اسفند ماه امسال مدت دو هفته زمان تبلیغات نامزدهای مجلس خبرگان رهبری است.

قنبریان با اشاره به ثبت‌نام 31 نفر برای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در گیلان، تصریح کرد: تعداد 368 نفر داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان شدند و تاکنون تعدادی از نامزدهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در گیلان انصراف دادند./فارس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار