کد خبر : 1251
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۸

افزایش 10 برابری حجم مبادلات کالا بین آذربایجان و ایران

افزایش 10 برابری حجم مبادلات کالا بین آذربایجان و ایران

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان گفت: با اتمام فاز نخست پروژه راه‌آهن جمهوری آذربایجان‌ ـ‌ ایران، حمل و نقل کالا بین دو کشور 10 برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش درگیلان، «شاهین مصطفی‌یف» پس از امضای تفاهمنامه ساخت راه‌آهن جمهوری آذربایجان در ایران در جمع خبرنگاران یا قدردانی از مهمان‌نوازی ایران اظهار کرد: از روز گذشته ملاقات‌هایی بین اعضای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان برگزار شد.

وی روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان را در سطح خوبی دانست و تصریح کرد: در کنار اراده سیاسی رئیس جمهور دو کشور، مذاکرات مفیدی انجام شده‌است.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان گفت‌وگو با طرف ایرانی را مفید دانست و گفت: مذاکرات در تمام سطوح موفقیت‌آمیز بوده‌است.

وی افزود: توسعه ترانزیت راه شمال با احداث راه‌آهن جمهوری آذربایجان در ایران ادامه می‌یابد و در نخستین مرحله این پروژه راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان متصل می‌شوند و در مرحله بعدی بندرهای ایران و آذربایجان اتصال پیدا می‌کند.

مصطفی‌یف با اشاره به اینکه 80 درصد اقدام‌های راه‌آهن قزوین‌ ـ رشت انجام شده است، خاطرنشان کرد: درباره ساخت راه‌آهن رشت‌ ـ‌ آستارا مشکلات مالی وجود دارد و به این نتیجه رسیدیم که مذاکرات را ادامه دهیم.

به گفته وی، پس از اتمام راه‌آهن کریدور شمال ـ‌جنوب حجم بسیاری از هزینه حمل و نقل کالا کاهش می‌یابد و اجرای پروژه مذکور برای هر دو کشور ایران و آذربایجان مفید است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با اتمام فاز نخست پروژه راه‌آهن 10 برابر حمل و نقل کالا بین دو کشور مذکور افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: اکنون 600 هزار تن حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و آذربایجان است و با احداث راه‌آهن این حجم به 5 میلیون تن خواهد رسید.

وی از سفر رئیس جمهور آذربایجان در سال آینده به ایران خبر داد و گفت: در این سفر به سند جامعی می‌رسیم تا بتوانیم طرح‌های ارائه شده را به پایان برسانیم.

مصطفی‌یف، با اشاره به اینکه برای امضای سند همکاری بین دو کشور مذکور مصمم هستیم، متذکر شد: کمیسیون اقتصادی مشترک در پیشبرد اهداف بسیار موثر است.

وی درباره سد «خدا آفرین» گفت: در این زمینه مذاکره کردیم که از طریق کمیسیون اقتصادی بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برای استفاده مشترک از آب این سد موضع پیگیری شود.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان یادآور شد: برگزاری جلسه‌های کمیسیون مشترک بین دو کشور تداوم می‌یابد و تاثیر زیادی در روابط اقتصادی دارد./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار