کد خبر : 24
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مهر 1393- 43: 10

اولین حمام ثبتی استان گیلان«حمام گلشن»در حال تخریب!

اولین حمام ثبتی استان گیلان«حمام گلشن»در حال تخریب!

قسمتی از حمام گلشن در دهه ۳۰ به علت تعریض خیابان تخریب شد و در سالهای اخیر جداره بیرونی حمام گلشن در خیابان سردار جنگل با مرمت غیراصولی و ساخت بنای الحاقی به صورت نیمه کاره رها شده است که این قمست در یکی از میدان های اصلی شهر لاهیجان به عنوان محل دپوی زباله، فراموش شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “در گیلان” به نقل از سفر نویس: حمام گلشن شهرلاهیجان که به عنوان اولین حمام ثبتی در فهرست آثار ملی استان گیلان محسوب می شود، به علت عدم رسیدگی در حال تخریب است. سنگ بنای حمام گلشن که در میدان وحدت (چهارپادشاه) قرار دارد، در زمان صفوی پایه گذاری شده و بنای فعلی در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث گردیده است.حمام گلشن، در حال حاضر به محل اسکان کارتن خوابها و انبار ضایعات تبدیل شده است و در صحن اصلی حمام زباله دپو شده است.

زباله دانی حمام گلشن لاهیجان

قسمتی از حمام گلشن در دهه ۳۰ به علت تعریض خیابان تخریب شد و در سالهای اخیر جداره بیرونی حمام گلشن در خیابان سردار جنگل با مرمت غیراصولی و ساخت بنای الحاقی به صورت نیمه کاره رها شده است که این قمست در یکی از میدان های اصلی شهر لاهیجان به عنوان محل دپوی زباله، فراموش شده است.

جداره بیرونی حمام گلشن که زباله دانی شده بود

سرپرست نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لاهیجان در خصوص بنای الحاقی در گفتگویی اعلام کرد؛ مسول رسیدگی به بنای الحاقی حمام گلشن و تخریب آن به عهده شهرداری لاهیجان است و سازمان وظیفه ای در این خصوص ندارد!

جداره نیمه کاره رها شده حمام گلشن!

صحن اصلی حمام گلشن در این روزها، تبدیل به مکان تجمع و استراحت کارتن خوابها و معتادان شهر شده، در حالی که حمام گلشن در کنار بقعه چهارپادشاه (اولین اثر ثبتی استان گیلان) مسجد جامع شهر، کاروانسرا و … و در بافت تاریخی شهر قرار دارد و می تواند با احیاء آن تبدیل به یک سایت گردشگری شود. لازم به ذکر است در تمامی بولتن ها و بروشورهای تبلیغی که در ورودی شهر به بازدید کنندگان اهداء می شود نام حمام گلشن به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی شده است!

کارتن خوابها در حمام گلشن

بانو غفاری یکی از راهنمایان گردشگری شهرستان لاهیجان نیز درگفتگویی اعلام نمودند؛ به علت عدم اجازه ورود به حمام گلشن و شرایط نامناسب آن، معمولا راهنمایان و همچنین مسافران رقبتی برای بازدید از این عمارت قاجاری ندارند.

صحن حمام گلشن و حجم زباله ها

شایان ذکر است به علت عدم رسیدگی مناسب، قسمتی از خزینه، نقاشی های صحن، ستونها (پاشش غیر اصولی رنگ) و … در حال تخریب است و قسمتهایی ازجداره و دیوارها برای ورود سهل تر، توسط معتادان تخریب شده است و قسمت شمالی آن نیز به عنوان واحد تجاری در در حال بهره برداری است!

تخریب حمام گلشن

در ادامه گفتگو، آقای پورحسن، نماینده میراث شهرستان لاهیجان درپاسخ به عدم رسیدگی به حمام گلشن، مدعی شدند؛ سقف حمام ۲ ماه پیش با پوشش مناسب عایق بندی شده و طرح پاکسازی جداره و صحن حمام نیز انجام شده است و هیچ گونه مشکلی در این حمام نیست!

مخروبه ای به نام حمام گلشن

آقای دکتر صمد توانا، محقق، استاد دانشگاه و دکترای معماری که پایان نامه فوق لیسانس ایشان درخصوص  بهبود و بازآفرینی پیکره تاریخی شهر لاهیجان بوده در گفتگویی اعلام نمودند؛ حمام گلشن در بافت تاریخی و صفوی شهر لاهیجان و در کنار مسجد جامع، بقعه چهارپادشاهان و کاروانسرا قرار گرفته که در سالهای گذشته به علت تعریض خیابان تخریب شده و این بی مهری و تخریب کماکان ادامه دارد و قسمتی زنده از بافت شهر در حال نابودی است و این عدم رسیدگی و رفتار نامناسب با میراث تاریخی شهر، باعث بازخوردهای نامناسب اجتماعی و … خواهد شد.

ستونهای پوشیده شده زیر رنگ

امید است این اثر تاریخی و بسیار باارزش به عنوان اولین حمام ثبتی استان گیلان، قدیمی ترین حمام ثبتی استان (دوران صفوی) و تنها حمام ثبتی شهر لاهیجان، در دستور کار بازسازی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته شود.

ته نویس اول) این گزارش به لطف بانو غفاری، آقای خوشدل و دوستان گرامی ایشان تهیه شده است.

۱۵ مهر, ۱۳۹۳ توسط سفرنویس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار