کد خبر : 108773
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403- 11: 11

تأکید دامپزشکی گیلان بر ضرورت ذبح بهداشتی دام قربانی

تأکید دامپزشکی گیلان بر ضرورت ذبح بهداشتی دام قربانی

.

به گزارش گیلانستان، هادی بابایی مدیرکل دامپزشکی گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تبریک پیشاپیش عید سعید قربان، اظهار کرد: به‌منظور حفظ سلامت همشهریان گرامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه، اداره کل دامپزشکی گیلان و شبکه‌های دامپزشکی در سطح استان آماده بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی شما در روز عید سعید قربان هستند.

به گفته وی، اداره کل دامپزشکی گیلان و ادارات تابعه در روز عید قربان ، در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار از ساعت ۶ صبح الی ۱۴ عصر آماده خدمت‌رسانی به همشهریان هستند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به تعیین مکان ذبیح بهداشتی دام در رشت، گفت: شهروندان رشت جهت خرید دام زنده می‌توانند با مراجعه به میدان دام کاسپین ، جنب کشتارگاه صنعتی دام نمونه گیلان واقع در کیلومتر ۵ جاده سراوان به فومن از خدمات رایگان دامپزشکی جهت معاینه دام ، پیش از خرید بهره¬مند شوند.

بابایی از راه‌اندازی ستاد اجرایی نظارت بهداشتی در دامپزشکی استان خبر داد و افزود: ستاد اجرایی نظارت بهداشتی مستقر در اداره کل دامپزشکی گیلان در روز عید قربان آماده ارائه هرگونه راهنمایی و پاسخگویی به سؤالات شهروندان است.

وی با تأکید بر ضرورت دام در کشتارگاه‌های صنعتی و بهداشتی، تصریح کرد: توصیه می‌کنیم جهت پیشگیری از مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ازجمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه – کنگو ، دام خود را در کشتارگاه‌های صنعتی استان ذبح کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه برای ذبح دام مردم باید اکیداً از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری کنند، گفت: با توجه به مهیا بودن شرایط بهداشتی جهت ذبح دام و کنترل، بازرسی و معاینه بهداشتی توسط دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه و قربانی دام، از ذبح دام‌ها در معابر عمومی و خیابان و کوچه جدا پرهیز کنند.

بابایی با بیان اینکه دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه بهداشتی آماده خدمت به هم‌وطنان و بازرسی و معاینه بهداشتی دام قبل، حین و بعد از ذبح هستند، خاطرنشان کرد: دامپزشکان مستقر در مراکز عرضه بهداشتی دام از ذبح دام‌های مبتلابه بیماری جلوگیری و دام مبتلا را قرنطینه و از فروش آن ممانعت به عمل می‌آورند. لذا با اعتماد به این مراکز، تنها دام خود را پس از معاینه توسط دامپزشک تهیه کنند.

وی همچنین توصیه کرد تا مردم در هنگام خرد کردن گوشت یا شستشوی آن از دستکش استفاده کنند و گوشت‌های تهیه‌شده را تا قبل از مصرف به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان همچنین با توجه به اینکه در روز عید قربان عده‌ای از افراد سودجو و فرصت‌طلب اقدام به کشتار و فروش دام‌های مشکوک در میدان‌ها و معابر شهر تحت عنوان دام قربانی و نذری می‌کنند، از مردم خواست تا دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه دامی شهرستان و یا در محل‌های تعیین‌شده از طرف شهرداری‌ها و مشاوره با مأمورین دامپزشکی ذبح کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار