کد خبر : 4138
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 اردیبهشت 1395- 40: 16

درد و دل باقری خطیبانی با دختر شهید مدافع حرم گیلانی/ افشاشدن بخشی از تخلفات گسترده شهرداری رشت + اسناد

درد و دل باقری خطیبانی با دختر شهید مدافع حرم گیلانی/ افشاشدن بخشی از تخلفات گسترده شهرداری رشت + اسناد

آیا می دانیم شهرداری صدها میلیارد تومان بدهی دارد؟ آیا باید منتظر بمانیم تا شهرداری رشت ورشکسته شود و آبرو و اعتبار این شهر برود. آیا من نیز نمی توانم به مانند بسیاری از همکاران سکوت کنم و دم برنیاورم؟

به گزارش درگیلان،  محمود باقری خطیبانی در  صد و چهل و یکمین جلسه علنی شورای شهر رشت ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک شعبان به ویژه میلاد خجسته سالار شهیدان کربلا و روز پاسدار، میلاد حضرت عباس (ع) و روز جانباز و میلاد پرشکوه بقیه الله اعظم حضرت صاحب الزمان مهدی منتظر گفت: “یاد و خاطره شهدای مظلوم مدافع حرم به ویژه شهید دوربین را گرامی میدارم و از خدای مهربان می خواهم به همه ما توفیق دهد که امانتدار صادقی برای حفظ میراث گرانقدر شهیدان مان باشیم.”

وی اظهار کرد: “کنگره بزرگداشت یاد و خاطره ۸۰۰۰ شهید استان همیشه سرفراز گیلان، باشکوه فراوانی برگزار شد و حضور فرمانده همیشه قهرمان، دوست و همسنگر شهیدان یعنی سرلشکر سلیمانی و سخنان هشدار دهنده و عاطفی و اخلاقی اش، عظمت این مراسم را، مضاعف نمود. بنده به نوبه خودم از همه دست اندرکاران این کنگره و خانواده های معظم شهدا، آزادگان و جانبازان و رزمندگان و مردم عزیز، سپاسگزاری می نمایم.”

وی ادامه داد: “هنوز صدای معصومانه یادگار شهید عطری، زهرای عزیز، در کنگره ۸۰۰۰ شهید گیلان، در گوشم طنین انداز است، آنجا که غمگنانه و با بغض به بابا می گوید: کاش بابا آنجا که هستی سوال های مرا هم می شنیدی. من نمیدانم اختلاس، رانت، رشوه و زمین خواری و تهاجم فرهنگی معنی اش چیست اما وقتی که حرفشان به میان می آید مادر غصه اش می گیرد.”

باقری بیان کرد: “و من امروز، به حرمت تعهدی که دارم و سوگندی که برای پاسداری از حقوق مردم یاد کرده ام به دردانه ی شهید عطری، زهرای نازنین، می گویم: همه آنچه را که از بابای مظلومت پرسیدی یعنی رانت و اختلاس و تبانی و…می شود فساد و فساد، هم سوء استفاده از قدرت عمومی برای کسب منفعت شخصی است و من در محدوده مسئولیت هایی که در شورای شهر رشت دارم و آنچه را که در شهرداری رشت می گذرد به طور مصداقی، بیان می کنم تا بدانی در همین نزدیکی و در بغل گوش  و چشم ما، چه کارهایی که نمی شود و دردناک تر آن است که اگر این مفاسد هم بازگو شود به انواع تهمت ها چون غوغا سالاری و تضعیف دستگاه ها و اخلال در کار شورا و شهرداری متهم می شوی…”

عضو شورای شهر اظهار کرد: “ابتدا با صدای رسا می گویم من با توسعه شهری، سرمایه گذاری بخش خصوصی، اجرای پروژه های مختلف شهری و امنیت و رفاه و آسایش مردم، مخالف نیستم، چون برای تحقق چنین امری به نمایندگی مردم در شورا، برگزیده شدم من مخالف فساد و بی بند و باری های اداری و تضییع حقوق مردم هستم.”

وی افزود: “از پروژه شریف شروع میکنم از همان جایی که نسبت به آن بی توجهی شد و امروز دامنه بیشتری یافته است تا به پروژه های دیگری رسید. در خصوص قرارداد شریف و شرکت داریک باید گفت که مقوله سرمایه گذاری شهری و جلب مشارکت های عمومی از جمله مباحث حساسی است که در سالهای اخیر از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است. نو بودن این مبحث، در کنار حساسیت های ویژه آن از نظر امنیتی و جلوگیری از بروز فساد و ایفاء حقوق شهروندان در قراردادهای مشارکتی، و نیز کمبود تجارب موفق داخلی و کمبود قوانین روشن و دقیق در این زمینه و لزوم ایجاد درآمدهای پایدار شهری و ایجاد توان مالی مستقل از صدور پروانه های ساخت برای شهرداری، اهمیت بهره گیری از مشاوران و مجریان مجرب و کارآزموده و دارای سوابق روشن و موفق را روشن می سازد.”

باقری اظهار کرد: “آنچه که از اقدام شهرداری رشت در نگاه نخست به چشم می خورد این است که شهرداری در این زمینه قراردادی را با دانشگاه صنعتی شریف منعقد نموده است. حالا فارغ از این بحث که دانشگاه ها در این زمینه تا چه اندازه دارای تجربه عملیاتی می باشند و تا چه اندازه حضور آنها می تواند موثر باشد، حداقل نام و اعتبار دانشگاه شریف، اعتبار و وجهه لازم را به شهرداری و مجموعه اقداماتش  در این زمینه خواهد داد. ولی وقتی از لایه اول موضوع رد می شویم و به سطوح بعدی  و لایه های پشتی موضوع سرک میکشیم، متوجه موضوع دردناک و اسفباری می شویم و ان اینکه: برای انجام این موضوع تفاهم نامه همکاری فیمابین دانشگاه صنعتی شریف و یک شرکت بی نام  و نشان به نام داریک منعقد گردیده  و مسئول مجری پروژه مذکور در شهرداری رشت شرکت داریک می باشد. به عبارت  دیگر، طی توافقی که فیمابین مسئولان شهرداری و مدیران شرکت مذکور جهت انجام کار توسط شرکت داریک صورت پذیرفته بود و به منظور ترک تشریفات قانونی مناقصه و انعقاد قرارداد ازطریق فراخوان، و باتوجه به اینکه شرکت مذکور دارای صلاحیت و گواهینامه های لازم جهت عقد چنین قراردادی را به صورت مستقیم با شهرداری نداشته است، مقرر گردید که قرارداد با یکی از دانشگاه ها منعقد گردد و پس از ان انجام کار طی تفاهم نامه ای از سوی دانشگاه به شرکت داریک واگذار گردد. شایان ذکر است که براساس آیین نامه معاملات دولتی و نیز ایین نامه معاملات شهرداری، انعقاد قرارداد با دانشگاه معاف از تشریفات قانونی می باشد.”

وی بیان کرد: “آیا این پروژه متناسب با اهداف اجرایی شده است؟آیا در این پروژه چارچوب مالی مصوب ۴ میلیاردی رعایت شده است؟چه کسی به شهردار مجوز داده است که ۱۶ میلیارد تومان در این پروزه هزینه کند؟ یعنی ۳۰۰ درصد انحراف با چه مجوزی انجام شده است؟فرایند انتخاب پیمانکاران این پروژه به چه صورتی بوده است؟استراتژی خرد کردن پروژه برای فرار از برگزاری مناقصات با چه هدفی انجام گرفته است؟فرایند خرید مصالح به چه صورتی ان-جام شده۸ است؟”

باقری خطیبانی افزود: “کاملاً آشکار است هیچ گونه اقدامی درخصوص تکمیل رینگ اصلی مرکزی شهر و نیز ایجاد مسیرهای دسترسی از پشت محدوده به نقاط مرکز صورت نپذیرفته و نیز مشکل پارکینگ در مبادی ورودی به محدوده کاملاً مشهود است.آیا انجام اینگونه اقدامات زیرساختی از اولویت زمانی در نسبت با ایجاد پیاده راه برخوردار نبوده اند؟و آیا انجام یک اقدام نمایشگرانه، بدون توجه به الزامات و مقدماتش تا چه اندازه با مبانی برنامه ریزی علمی شهری تناسب دارد؟و آیا ایجاد این پیاده راه توانسته است روحیه نشاط و همگرایی شهروندان را فراهم آورد و یا خود معضلی بر معضلات پیشین شهروندان و ساکنان شهر و محدوده اضافه نموده و مخل آسایش و تردد و امنیت آنان گردیده است؟”

عضو شورای شهر رشت ادامه داد: “مقوله بازآفرینی شهری شامل کلیه اقداماتی است که به منظور ارتقاء رفاه و آسایش و امنیت شهروندانو بازدمیدن حیات شهری در عرصه ناکارآمد شهری صورت می پذیرد. این عرصه های ناکارآمد شامل مواردی همچون بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیر رسمی حاشیه نشینی، اراضی بزرگ مقیاس ناکارآمد شهری و … می گردد.”

باقری اظهار کرد: “حال سؤال اساسی این است، شهر رشت دارای بیش از ۹۰۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیر رسمی می باشد. بیش از یک سوم جمعیت شهر در این مناطق ساکن هستند و مخاطرات طبیعی و زیست محیطی همچون زلزله به طور مداوم و پیوسته، جان و مال این شهروندان را تهدید می نماید و نیز در بسیاری از این عرصه ها خدمات و زیر ساختهای اولیه شهری ارائه نمی گردد؛ آیا واقعاً ایجاد پیاده راه فرهنگی از اولویت لازم در بهسازی و نوسازی شهری برخوردار است؟ و آیا این اقدام واقعاً جهت رفع معضلات شهر و شهروندان طبقه بندی می گردد و یا اقدامی در جهت خودنمایی ارکان مدیریت شهری و پنهان نمودن معضلات زیربنایی و اساسی شهر در زیر لوای اقدامات لوکس و تشریفاتی؟”

وی افزود: “از لحاظ نهادی و ساختاری نیز شهرداری رشت هنوز اقدامات اولیه درخصوص مدیریت بهسازی و نوسازی شهری را به انجام نرسانده است. اقدامی که تقریباً درتمامی کلانشهرهای ایران، با ایجاد سازمان بهسازی و نوسازی شهری در ذیل مجموعه شهرداری، پیش از هر اقدامی مورد توجه بوده است. چراکه انجام هر اقدامی پیش از عمل نیازمند انجام کار کارشناسی و نهاد سازی سازمانی و مدیریتی متناسب به منظور برنامه ریزی و مدیریت علمی و درست اقدامات و جلوگیری از اقدامات هیجانی و غیرکارشناسی است.”

باقری درخصوص تغییر فله ای مدیران و کارشناسان نیز گفت: “منکر دیگری که من مایلم باری دیگر به آن اشاره کنم درمورد تغییرات بی حد و اندازه ای است که در دوران آقای ثابت قدم انجام شده است و اصولاً تذکرات و سؤالات و پیگیری های ما هم نتیجه ای نداده است.”

عضو شورای شهر بیان کرد: “تمامی کسانی که کار شکیلاتی و سازمانی انجام داده اند، بر این نکته واققفند که اساس کارآمدی و بازدهی سازمانی و یک نهاد، معطوف به عملکرد، تخصص و تجربه حرفه ای کارشناسان خبره و مدیران میانیب آن سازمان است به نحوی که به رغم تغییرات مداوم مدیران ارشد سازمان، سعی می شود که بدنه اصلی کارشناسی و مدیران خبره میانی سازمان، حفظ گردد.اما این راهبرد آشکار و علمی چندان مورد قبول اقای شهردار نیست. چراکه ایشان به نحو مداوم و مکرر درحال تغییر و جابجایی مدیران و کارشناسان ارشد شهرداری در حوزه های مختلف می باشد. مدیرانی که شاید فقط چندماه و گاه چند هفته در یک پست می مانند و سپس دوباره جابجا می شوند. اینکه هدف شهردار محترم از این جابجایی ها چیست، موضوع بحث این نوشتار نیست،لیکن تأثیرات مخرب این جابجایی های مکرر و مداوم موضوعی است که می بایست به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد ازجمله اثرات اولیه این اقدام، دور شدن تخصص و تجربهحرفه ای از بدنه کارشناسی و مدیران شهرداری و ایجاد بدنه کارشناسی و مدیرانی است که از هرچیزی کمی می دانند و به صورت عمیق و تجربی در هیچ حوزه ای مشخص نیستند و بر هیچ موضوعی اشراف کامل ندارند.”

باقری اظهار کرد: “اداره یک کلانشهر بزرگ همچون شهرداری رشت نیازمند شکل گیری و کارکرد مؤثر ده ها سازمان و نهاد تخصصی است و بدیهی است که کارکرد مؤثر این سازمان ها در گرو داشتن کارشناسان و مدیران خبره و مسلط به موضوع سازمان است، جای این سؤال خواهد بود که آیا نحوه مدیریت منابع انسانی شهرداری رشت تا چه اندازه همسو با این سیاست است و تا چه اندازه در شکل گیری بدنه کارشناسی و مدیران میان خبره و مجرب مفید فایده است؟!!ضمن اینکه از نظر روانشناسی سازمانی نیز، این امر بر افزایش حفظ تعلق خاطر سازمانی پرسنل و نیز افزایش وجدان کاری و توان و انگیزه مسئولیت پذیری و متعاقباً پاسخگویی پرسنل تأثیر گذار خواهد بود.”

وی ادامه داد: “حال باید پرسید که بواقع انگیزه شهردار رشت از این همه تغییرات و جابجایی مداوم و مکرر کارشناسان و مدیران شهرداری چیست؟ تغییراتی که تأثیرات اصلی آن چیزی جز شکل گیری بدنه کارشناسی غیرمتخصص و بی تجربه، کاهش انگیزه در بدنه کارشناسی، کاهش حس تعلق خاطر سازمانی، عدم پاسخگویی بدنه کارشناشسی و اتلاف منابع و کاهش کارآمدی منابع انسانی و نهایتاً ناکارآمدی نهادها و سازمان های تخصصی شهرداری و ارائه خدمات نامناسب شهروندان نخواهد بود.”

وی خطاب به یادگار شهید مدافع حرم، زهرا خانم عطری بیان کرد: “من به چشم خود میبینم که در شهرداری رشت از قدرت و اختیار عمومی برای نشاندن دوستان، آشنایان و وابستگان خود در پست های عمومی، سوق دادن منافع و تسهیلات عمومی به سمت فرد یا گروه خاص، اعمال نظر یا اعمال نفوذ در واگذاری پروژه ها، استفاده از اطلاعات درونی یا محرمانه به نفع خود، خویشاوندان، آشنایان یا وابستگان سیاسی خود و … سوء استفاده می شود. چرا پول مردم از حساب های شهرداری بزرای پول برق منزل و همسر آقای شهردار، حقوق منشی و واریز وجه به حساب راننده و … یا سه برابر سقف بیمه تکمیلی یعنی ۴ میلیون تومان برای زایمان همسر آقای شهردار هزینه می شود.”

عضو شورا اظهار کرد: “چرا بدون مجوز شورا ۲ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی ساختمان منطقه ۴ هزینه می شود و بعد مشخص می شود دو دانگ این ساختمان متعلق به راه  و مسکن و شهرسازی است و عملیات بازسازی با شکایت آن اداره کل متوقف شده است.در حالی که جوانان این شهر بویژه تحصیلکردگان دانشگاهی بیکارند به چه دلیلی باید بیش از ۵۰ نفر مشاور که برای شهرداری بار مالی دارد، بدون اینکه منشأ خدمات مؤثری باشند، در شهداری به کار گرفته شوند؟چرا شهردار کلانشهر رشت آنقدر گرفتار ی مالی در بیرون دارد که امضایش در پای هیچئ چک بانکی اعتباری ندارد و تنها یک شعبه بانکی در شهرداری رشت آن هم چون حساب های بانکی شهرداری در آن شعبه هست، امضای شهردار را قبه اجبار می پذیرد. آیا ش۸هر دار کلانشهر و متمدن و تاریخی رشت باید شخصیتی باشد که طلبکارانش با حکم جلب به دنبالش می گردند؟”

باقری در پایان گفت: “آیا می دانیم شهرداری صدها میلیارد تومان بدهی دارد؟ آیا باید منتظر بمانیم تا شهرداری رشت ورشکسته شود و آبرو و اعتبار این شهر برود. کاری بکنیم.آیا من نیز نمی توانم به مانند بسیاری از همکاران سکوت کنم و دم برنیاورم؟ آیا من باید چنین کنم؟ و یا اصولاً می توانم کاری نکنم؟اگر تقویت وظایف پیشگیرانه و بازدارنده در مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی در برنامه ریزی علیه فساد باید مورد توجه قرارگیرد پس بیاییم کاری بکنیم. من خدایا هم تخصصی و هم نظارتی و هم مدیریتی و هم از نظر توسعه و مدیریت شهری و هم براساس اعتقاداتم، شهادت می دهم که ادامه کار آقای ثابت قدم در شهرداری رشت به صلاح هیچ کس نیست و همکارانم باید در برابر خدا و مردم پاسخگو باشند.”

لازم به ذکر است محمودباقری خطیبانی در گفتگو با خبرنگار “درگیلان” اظهار کرد: بدلیل کمبود وقت نتوانستم همه موارد را اشاره کرد و ان شاالله در جلسه بعدی شورای شهر اسناد جدیدی از تخلفات شهرداری را به مردم نشان خواهم داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار