کد خبر : 108668
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 خرداد 1403- 16: 18

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

فرهنگ آبزی مصرفی در استان‌های ساحلی نهادینه شود / ضرورت تاب آوری تولیدات دریایی

فرهنگ آبزی مصرفی در استان‌های ساحلی نهادینه شود / ضرورت تاب آوری تولیدات دریایی

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات با تاکید بر ضرورت تاب آوری تولیدات دریایی گفت: فرهنگ آبزی مصرفی در استان‌های ساحلی نهادینه شود.

به گزارش گیلانستان، سید حسین حسینی ظهر یکشنبه در جشنواره ملی رهاسازی ماهیان خاویاری و استخوانی در کلاچای رودسر اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به حوزه کشاورزی و شیلات داشته است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه حیات و بقای بشر به منابع آبی وابسته است، گفت: بشر در آینده نزدیک به شدت به محصولات و تولیدات آبزی پروری نیازمند است و هم اکنون تولیدات آبزیان در دنیا به ۲۱۸ میلیون تن می‌رسد.

 

حسینی با اشاره به اینکه مواد غذایی ۳ میلیارد نفر از طریق آبزیان تأمین می‌شود، اضافه کرد: در آینده نزدیک جمعیت دنیا به ۱۰ میلیارد نفر می‌رسد که باید تغذیه ۷ میلیارد نفر آن از طریق آبزیان تأمین شود.

 

وی از جذب ۳۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه شیلات در دو سال اخیر خبر داد و افزود: بیش از ۹۵ درصد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در حوزه شیلات صورت گرفته است.

 

رئیس سازمان شیلات با بیان امکان تولید آبزی پروری در هر شرایط منابع آبی وجود دارد، گفت: آبزیان کم آب بر ترین پروتئین و مواد غذایی هستند و توسعه صنعت آبزی پروری در دستور کار قرار دارد.

 

حسینی با اشاره به اهمیت پروتئین آبزیان و ارزش غذایی این محصولات اضافه کرد: سلامت و امنیت غذایی تولیدات آبزیان به نسبت سایر پروتئین‌ها تضمین پذیر است.

 

وی با بیان اینکه سلامت بیولوژیکی محصولات دریایی و آبزیان از نظر علمی ثابت شده با تاکید بر لزوم پایداری و تاب آوری حوزه آبزیان در دریا گفت: امنیت غذایی با رشد، افزایش تاب آوری، پایداری و علمی سازی محصولات دریا محور تحقق می‌پذیرد.

 

حسینی با بیان اینکه پایداری بهره برداری از ظرفیت دریا بسیار ضرورت دارد، گفت: برنامه ریزی برای تاب آوری محصولات شیلاتی در بخش‌های مختلف صورت گرفته است.

 

خودکفایی در تولید تخم ماهی قزل آلا در کشور

 

وی از خودکفایی در تولید تخم ماهی قزل آلا در کشور خبر داد و افزود: تکثیر اقتصادی بچه ماهی قزل آلا صورت گرفته که این مهم حاصل ۷۰ سال پشتوانه علمی و پژوهشی است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات با اشاره به رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه ماهیان در ۵ استان اضافه کرد: برای تکثیر، تولید و پرورش بازسازی ذخایر این تعداد ماهیان استخوانی و خاویاری ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 

حسینی با بیان اینکه فرهنگ بازسازی ذخایر ماهیان در استان‌های ساحلی نهادینه شده است، گفت: احیا و سالم سازی رودخانه‌ها و منابع آبی برای پایداری آبزیان ضرورت دارد.

 

وی با بیان اینکه تقویت بازسازی ذخایر به امنیت شغلی و غذایی می‌انجامد، افزود: همت و مشارکت بهره برداران برای تقویت بازسازی ذخایر نشان از فرهنگ متمدنانه این قشر دارد.

 

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه باید از مرز صید و صیادی عبور کرد و در ورطه آبزی پروری قدم گذاشت، گفت: برای تأمین امنیت غذایی باید پنجره صید و صیادی را بست و از منظر آبزی پروری به این موضوع نگاه کرد.

 

حسینی با تاکید بر ضرورت توسعه دریامحور بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری در سواحل، تسهیل گری در حوزه آبزی پروری و اقتصاد دریا محور ضرورت دارد.

 

وی با تاکید بر لزوم تسهیلگری در دسترسی مردم به دریا افزود: مشارکت مردم در توسعه دریا منجر به اقتصاد دریا محور می‌شود.

 

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه فرهنگ آبزی مصرفی در استان‌های ساحلی نهادینه شود، گفت: ظرفیت‌های گیلان در ترویج آبزی مصرفی مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار