کد خبر : 4291
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1395- 19: 18

هیچ کدام از نمایندگان گیلان افتخار حضور در کمیسیون کشاورزی را ندادند/ از قول های قبل انتخابات تا عملهای بعد انتخابات!

هیچ کدام از نمایندگان گیلان افتخار حضور در کمیسیون کشاورزی را ندادند/ از قول های قبل انتخابات تا عملهای بعد انتخابات!

امیدواریم که نمایندگان محترم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی که سخنان زیبایی از حمایت کشاورزان در ایام انتخابات به زبان می آوردند؛ در فرصت باقی مانده از ظرفیت کمیسیونهایی که زیر ۲۳ نفر عضو دارند (و کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی یکی از آن کمیسیونها است) استفاده نموده و به کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی افتخار حضور دهند.!

به گزارش درگیلان، چند روز پیش لیست اولیه عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌های تخصصی خانه ملت مشخص شد.

در آن جلسه، شعبات ۱۵ گانه مجلس شورای اسلامی گزارش اولیه خود درباره اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس را تهیه و تدوین کردند.

در این لیست نام نمایندگان گیلان نیز درکمیسیونهای مختلف مشاهده میشود که باهم نگاهی به این لیست می اندازیم و بعد ذکر چند نکته؛

کمیسیون آموزش و تحقیقات(۲ نفر): جبار کوچکی‌نژاد و ذبیح نیکفر  کمیسیون اقتصادی(۲ نفر): سید کاظم دلخوش و محمد شکری ، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی(یک نفر): اسدالله عباسی، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات(۲ نفر): محمد صادق حسنی و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،  کمیسیون بهداشت و درمان(۲ نفر): منوچهر جمالی سوسفی و محمد حسین قربانی،  کمیسیون عمران(۳نفر): مهرداد بائوج لاهوتی, حسن خسته بند و محمد مهدی افتخاری ، کمیسیون اصل نود(یک نفر): ولی داداشی .

همانگونه که مشاهده میکنید هیچ یک از ۱۳ نماینده استان گیلان علاقه ای به حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس نشان نداده ادند و عضویت در کمیسیونهای دیگر را به کمیسیون مهم کشاورزی ترجیح داده اند.

یقینا این مسئله ازسوی مردم گیلان مورد توجه قرار خواهد گرفت و موجب تامل و ناراحتی قشر عظیم کشاورزان زحمتکش گیلانی خواهد شد.

در حالیکه استان گیلان یکی از استانهای مهم در امر کشاورزی و منابع طبیعی محسوب میشود واز آنجا که افراد زیادی دراستان گیلان از طریق کار کشاورزی امرار معاش مینمایند، انتظار این بود که حداقل چند تن از نمایندگان استان گیلان در کمیسیون کشاورزی مجلس ثبت نام مینمودند و از این طریق مشکلات استان را در مسئله کشاورزی در کشور پیگیری مینمودند.

گیلان در زمینه تولید چای، زیتون، فندق و بادام زمینی مقام اول و به لحاظ تولید برنج مقام دوم در ایران را داراست. اخیراً نیز باغات کیوی بخصوص در شرق گیلان رواج ویژه‌ای پیدا نموده است و این محصول نیز به عنوان یکی از تولیدات استان ما محسوب میشود.

همچنین پرورش کرم ابریشم یکی از قدیمی ترین صنعتهای کشاورزی گیلان محسوب میشود و گیلان در گذشته اصلی‌ترین منطقه تولید ابریشم در ایران بوده است، و ۸۰ درصد تولید ملی را که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ تن در سال می‌شود را در اختیارداشت.

از سوی دیگر به دلیل بافت طبیعی و اقلیم فوق العاده مطلوب جغرافیایی گیلان برای کشاورزی، اکثر مردم استان به شغل کشاورزی سنتی مشغول میباشند که هرساله مشکلات فراوانی را در این زمینه متحمل میشوند.

چندین سال است که چایکاران ، شالیکاران و پرورش دهندگان کرم ابریشم گیلان با مشکلات دست و پنجه نرم میکنند و دولتها، (چه دولت فعلی و چه دو لت قبلی)  نیز در این زمینه تمهیدات و تدبیر لازم را به خرج نمیدهد و سازوکار مشخصی برای رفع مشکلات در این زمینه وجود ندارد.

انتظار این بود که نمایندگان پرتعداد استان در مجلس شورای اسلامی که اکثرا ادعای رونق کشاورزی و رفع مشکلات کشاورزی را در شعارهای خود مورد توجه و تاکید قرار داده بودند، تعدادی به عضویت کمیسیون تاثیرگذار کشاورزی میپیوستند.

hasani

برای مثال محمدصادق حسنی در ایام تبلیغات انتخاباتی خود با اشاره به اینکه بررسی تنگناها و مشکلات کشاورزی در گیلان باید از حالت شعار خارج شود گفته بود: کشاورزی که سالها بر روی زمین کار کرده و عرق ریخته است در دروان سالخوردگی از هیچ حمایت بیمه ای برخوردار نیست و مشاهده می شود که هنوز پیرمردان و پیرزنان روستایی به ناچار با وجود انواع دردها و بیماری هایی که ارمغان این سنین است بر روی زمین های کشاورزی کار می کنند.

حسنی واردات بی رویه برنج و چای که دو محصول استراتژیک در گیلان هستند را ناشی از عدم تدبیر مسئولان در حوزه کشاورزی دانسته و گفته بود: هنوز برنامه ای مدون و اصولی برای فرهنگ سازی و تغییر ذائقه مردم برای مصرف چای داخلی تهیه نشده است و این جای تاسف دارد که در سبد کالای مصرفی مردم گیلان چای خارجی وجو دارد.

nikfar

ذبیح الله نیکفر نماینده ی لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز، در ایام انتخابات مجلس در مصاحبه با سایت لقمان بیان می دارد: نرخ بالای بیکاری، مشکلات کشاورزی، عدم توجه و عنایت به محرومین و روستائیان مهم ترین مشکلات حوزه لاهیجان و سیاهکل است.

jafarzade

همچنین غلامعلی جعفرزاده در زمان تبیلغات انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۶ اسفند ۹۴ با حضور در زادگاه خود کوچصفهان گفته بود: «چه کسی است که از وضعیت نامناسب آب شرب و مشکلات کشاورزان کوچصفهان خبر نداشته باشد».

به نقل از سایت شاهد شمال جعفرزاده نماینده ی رشت همچنین گفته بود: خائن ترین نماینده کسی است که رای مردم مستضعف همچون قشر کشاورز را بگیرد و بعد از انتخابات با وارد کننده برنج حشر و نشر داشته و وامدار او باشد وآن وقت اکثر مراجعه کنندگان به ما درخواست اشتغال در جایگاه های پائین تر از شان خویش به ما بدهند.

Koochakinejad Original Final.avi_20160222_140851.515

همچنین جبار کوچکی نژاد نماینده فعلی رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه انتخاباتی خود در دانشگاه پیام نور رشت جملاتی با این مضمون مطزح کرد که ریاست کمیسیون کشاورزی را هدف قرار داده ام. اما از سوی وی هم ثبت نام برای این کمییسون صورت نگرفت. البته جناب کوچکی نژاد تاکید کرده اند که پس از به پایان رساندن کارهای باقیمانده در کمیسیون تحقیقات به کمیسیون کشاورزی خواهد رفت.

اظهارات فوق مشتی از خروار بیانات و سخنرانی های کاندیداهای استان گیلان در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی است که کشاورزان استان را به رفع مشکلات کشاورزی امیدوار نمود.

اما حال باید از ۱۳ نماینده ی استان پرسید آیا به همین زودی قول و قرار و عهدهایی که با مردم بسته بودید را به فراموشی سپردید؟

آیا استانی چون گیلان که یکی از چنداستان مطرح در زمینه ی کشاورزی محسوب میشود و شغل بسیار ی از مردم آن شغل شریف کشاورزی است، نباید حداقل چند نماینده ی عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس داشته باشد؟

آیا این حق کشاورزان مظلوم استان گیلان نیست که نماینده ای در کمیسیون تخصصی کشاورزی داشته باشند؟ مردمی که در هر دوره از انتخابات حضور چشمگیری در انتخابات دارند و از این لحاظ باعث افتخار مسئولین و نمایندگان استان محسوب میشود.

آیا عضویت در کمیسیون کشاورزی برای نمایندگان کشاورزان گیلانی نوعی افت شخصیت و پرستیژ محسوب میشود که کلاس کار این حضرات را پایین می آورد؟

آیا جا نداشت که چندتن از نمایندگان با عضویت در کمیسیون کشاورزی مجلس از ظرفیت کشاورزان زحمتکش و فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی در گیلان استفاده نموده و سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در این زمینه پیگیری و اجرا نمایند؟

انتظار این بود که نمایندگان استان قدری بیشتر به فکر این قشر زحمتکش در استان باشند و با ورود در کمیسیون مربوطه ، دین خود را به این مردم مقاوم و پایبند به ارزشها بیشتر ادا کنند.

در پایان امیدواریم که نمایندگان محترم استان گیلان در مجلس شورای اسلامی  که سخنان زیبایی از حمایت کشاورزان در ایام انتخابات به زبان می آوردند؛ در فرصت باقی مانده از ظرفیت کمیسیونهایی که زیر ۲۳ نفر عضو دارند (و کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی یکی از آن کمیسیونها است) استفاده نموده و به کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی افتخار حضور دهند.!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار