کد خبر : 1124
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲

واکنش مداح برجسته گیلانی به شبهه پراکنی عده‌ای خاص پیرامون جدایی روضه از سیاست

واکنش مداح برجسته گیلانی به شبهه پراکنی عده‌ای خاص پیرامون جدایی روضه از سیاست

مداح اهل بیت(ع) گفت: عده ای در داخل کشور عامدانه و یا غیر عامدانه و بعضاً از سر ساده انگاری و عدم شناخت این سبک و سیاق استفاده از تریبون دینی به نفع سیاست اسلامی، مداحان و واعظان را مورد هجمه قرار می دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس مذهبی “در گیلان“، حاج محمد عباس پور از مداحان برجسته استانی در پی شبهه افکنی عده ای خاص مبنی بر “جدایی منبر و روضه ذاکران اهل بیت(ع) از سیاست و مسائل روز کشور” در گفتگوی اختصاصی با “در گیلان” واکنشی نسبت به این قضیه داد که در زیر می خوانید.
این کارشناس مسائل مذهبی در مقدمه سخنانش اظهار کرد: تعریفی که از مداحی و جایگاه ستایشگری اهل بیت علیهم السلام می توان بیان داشت اولاً وجود یک وظیفه و تکلیف در این جایگاه است و ثانیاً ابزاری که این ستایشگری را جلوه میدهد است.

وی تصریح کرد: وظیفه و تکلیفی که اهل بیت عصمت با عنوان هدایت انسانها و بیداری فطرت الهی بشر داشتند، به وارثانشان که همان علما و در ذیل شان ستایشگران خاندان وحی است، منتقل میگردد.

عباس پور با اشاره به نقش کارشناسان دین در جامعه تصریح کرد: صاحبان کرسی های تبیین دین که به اهل منابر معروفند وظیفه و رسالتی جز ارائه بصیرت و آگاهی و دعوت به خیر و بالاتر از همه امر به معروف و نهی از منکر مخصوصاً در زمان بروز شبهه و فتنه و انحراف، ندارند.

این مداح اهل بیت(ع) در ادامه افزود: آنان با ابزاری همچون شعر، نوا، گریزهای مناسب و استخدام آیات و روایات و موضوعات مرتبط با نیازها و شرایط موجود در جامعه اسلامی و بلکه جهانی، این وظیفه را انجام می دهند که با محتوا و مفهوم دین و ارزشهای دینی غنائت می بخشند.

این کارشناس مسائل مذهبی به چارچوب کار وعاظ و ذاکران اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: حریم و حوزه ای را که امام امت و مقام معظم رهبری جهت مداحان و کلاًََ تریبون داران دینی و بالاخص وعاظ معین می کنند حریمی است که در آن باید اسلام زنده شود و جوامع اسلامی بیدار گردند. در این مدل دیگر به مصالح یک کشور به تنهایی نگاه نمیگردد بلکه در نگاه امام خمینی(ره) باید روضه ای خواند که اسلام را زنده کند و اسلام را با روضه ابا عبدالله علیه السلام در تمامی حوزه های اجتماع جاری میشود ، با این نگاه ، فی الواقع با روضه میشود انسانها را پرورش داد و حتی میتوان انسان دینمدار سیاسی پرورید.

وی با تاکید بر اینکه در مکتب امام و رهبر انقلاب هیچ جدائی بین دین و سیاست وجود ندارد، اظهار کرد: بنای این مکتب بر “تبیین خط اصیل اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی” و “نفی اسلام لیبرالیستی و اسلام منهای سیاست” استوار است. اتفاقاً کوبیدن و تهاجم بر مداحان و وعاظی که در این جبهه و مکتب قرار دارند عمدتاً توسط دشمنان و معاندان اسلام و قرآن ، از آن سوی مرزها صورت میگیرد و همچنین عده ای در داخل کشور نیز عامدانه و یا غیر عامدانه و بعضاً از سر ساده انگاری و عدم شناخت این سبک و سیاق استفاده از تریبون دینی به نفع سیاست اسلامی ، نیز مورد هجمه قرار میگیرند.

عباس پور تاکید کرد: در مکتب امام خمینی(ره) و امام خامنه ای، مداح و واعظ جو زده سیاست زده نفی شده اند اما منبر و تریبونی که در خدمت سیاست دینی و اسلامی و سیاست علوی و حسینی باشد؛ کاملاً ممدوح شمرده شده است.

این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه تکلیف و رسالت مجالس اهل بیت، ابلاغ پیام عاشورا و شهدای کربلا به مردم است، خاطرنشان کرد: در نگاه حضرت آقا ، تکلیف و رسالت مجالس مذهبی و تریبون داران این محافل تبیین تقابل ارزشهای دینی و سیاسی در حادثه عاشوراست. و نیز در نگاه معظم له تبیین و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در بین مردم و عدم بی توجهی به مسایل کشور اسلامی ایران بر عهده تریبون داران و گویندگان و مداحان محافل و مجالس دینی و اجتماعات ارزشی است. چطور این حریم وسیع و این موقعیت ذی قیمت را نا دیده بگیریم؟!

وی ادامه داد: مداحان و واعظان محافل مذهبی بر این اصل میتوانند هرجا که صلاح دیدند و نیاز احساس شد به قوای اجرایی و قضایی و تقنینی کشور با زبان کریمانه و با بیان دینی ، امر بمعروف و احیاناً در موضوعات خاص و مورد اقتضا نهی از منکر نمایند.

عباس پور همچنین گفت: این اولا یک تکلیف و رسالت شرعی و الهی بر دوش این قشر از جامعه دینی است ثانیاً یک فرصت بسیار ارزشمند برای کشور است، چرا دستگاههای مذکور از این ظرفیت استقبال و حمایت نمی کنند و چرا غافلند؟

این مداح اهل بیت(ع) ابراز نمود: مسلماً باید از مداحان و گویندگانی که در مقابل سیاست خدشه بر چهره و شخصیت امام و تغییر راه و روش او می ایستند، تقدیر شایسته صورت گیرد . اینگونه مداحان حاصل زحمات و تبعیدها و شکنجه ها و شب زنده داریها و مناجاتهای عارفانه امام راحل مان هستند. اینگونه مداحان حاصل نفس گرم و قدسی امام خامنه ای می باشند.

این کارشناس مسائل مذهبی به تحرکات و هجمه های ضد دینی دشمنان اسلام و انقلاب اشاره کرد و بیان نمود: دولت آمریکا و رژیم پست صهیونیستی بعد از تلاش در راه شکستن جایگاه روحانیون در مجامع شیعه، حالا نوبت را به شکستن جایگاه و نفوذ مداحان اهل بیت علیهم السلام رسانده اند، چون تأثیر گذاری این گروه را شناخته اند. میتوان به پروتکل ها و آئین نامه های پنتاگون بعد از حوادث 1388 که عمدتاً در آستانه ماه محرم صادر میکنند، نگاهی انداخت و بعد موضوع روشن می شود که چقدر دشمنان ما از این جایگاه میترسند و چه اندازه تلاش در جهت محدود کردن و مخدوش کردن این قشر از جامعه دینی می نمایند.

وی همچنین اضافه کرد: مداحان نیز بعنوان دیگر صنوف و اقشار تأثیر گذار جامعه مخصوصاً قشری که مردم به ایشان و بصیرتشان نوعاً اعتماد دارند، می توانند در مشارکتهای ملَی و سیاسی و اجتماعی در سطوح اصلاح معیشت مردم، موقوفات و حتی سرنوشت کشور در انتخابات ها نیز ذی مدخل و سهیم باشند، اگر احیاناً ارائه لیستی از ناحیه ایشان کمک به پرشورتر شدن انتخابات و مشارکت حد اکثری {که در نگاه امام خامنه ای این اصل در انتخاباتها مورد نظر است}، شد چه اشکالی دارد ؟ اتفاقا باید از این طرح استقبال هم بشود.

عباس پور در ادامه اذعان داشت: باید کسانی در لیست این گروه شریف از جامعه دینی قرار گیرند که در مسیر آرمانها و خطوط و نقشه راه امام خمینی و گفتمان رهبری انقلاب حرکت کنند. باید ظلم ستیز باشند و یاور مظلومان و محرومان. باید انحرافات از راه امام را تشخیص دهند و با فتنه گران ملعون تخاصم داشته باشند.

این مداح اهل بیت(ع) تصریح کرد: ما در صنف خومان، مداحانی را که با خائنان و فتنه گران حد و مرزی قائل نمیشوند از حوزه ی گفتمان مکتب امام و رهبری و اصولاً مکتب اصیل عاشورا، (با این قالب هایی که عرض شد )، خارج شده میدانیم و از اینگونه تفکر و بصیرت مداحی که فتنه سال 88 را یک بازی سیاسی معمولی بدانند، برائت میجوئیم.
عباس پور در پایان خاطرنشان کرد: به شخصه از خدای متعال برای توبه و بازگشت عقل به این گروه از هم صنفی هایمان توفیق مخصوص خواستارم و همچنین اصلاح نگاه آن دسته از مسؤلان و خادمان این ملَت نسبت به آن سبک از مداحی و ستایشگری اهل بیت علیهم السلام که تا به اینجا عرض شد، از درگاه الهی مسئلت دارم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۳
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یاسر چهارشنبه , 8 مهر 1394 - 10:05

احسنت حاج محمد
جواب کوبنده ای به وکیل الدوله دادی…

رشتی چهارشنبه , 8 مهر 1394 - 15:50

مباحث تقریبا کامل و جامعی بود
خوشمان آمد که هنوز هم مداحان نترس و حرف زنی تو استان داریم………..
بقیه مداحان هم موضع بگیرن بد نیست!

ناشناس جمعه , 10 مهر 1394 - 1:45

دمت گرم حاج اقا عباسپور امیدواریم همه مثل شما شجاعت گفتن حرف حق و داشته باشن در پناه خدا

رفتن به نوار ابزار