کد خبر : 2510
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸

یادداشت/ شیخ ابراهیم زکزاکی کیست؟

یادداشت/ شیخ ابراهیم زکزاکی کیست؟

شیخ زکزاکی از محبان امام خمینی (ره) وانقلاب اسلامی است؛ این علاقه و ارادت به همین ترتیب به شیعیان نیجریه هم منتقل شده تا حدی که دراکثراجتماعات آنان، تصاویر امام خمینی (ره) ورهبر انقلاب همواره به چشم می خورد.

به گزارش درگیلان، محبوبه میرزاپور کارشناس و پژوهشگر روابط بین الملل یادداشتی پیرامون حوادث اخیر نیجریه نوشت که متن کامل آن در زیر آمده است:

ابراهیم یعقوب زکزاکی روحانی شیعه اهل نیجریه است. او رهبر”جنبش اسلامی نیجریه”می باشد که در نتیجه فعالیت های ایشان، از دهه۱۹۸۰تا کنون بین ۸تا۱۰میلیون نیجریه ای شیعه شده اند ، این مسئله باعث حملات شدید برخی گروههای تکفیری و افراطی به او شده گردیده ، وی چندین بار در دهه۸۰و۹۰ میلادی به زندان افتاد. همچنین سه پسر وی در راهپیمایی روز قدس سال ۲۰۱۴بدست پلیس نیجریه به شهادت رسیدند. او عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز هست.
تاریخچه تشیع در نیجریه
نیجریه در غرب آفریقا واقع گردیده وبا ۱۷۰میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین کشور آفریقا ست که ۶۰درصد، اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهند و هفت در صد آنان نیز شیعیان ۱۲امامی هستند. روند گرایش به تشیع ۱۲امامی در این کشور در سال های اخیر سرعتی چشمگیر پیدا کرده است وهمین موضوع عامل توطئه های فرقه ای برای ایجاد جنگ داخلی در میان مذاهب اسلامی شده است. گروهک بو کوحرام شاخه غرب آفریقای القاعده از جمله گروه های تروریستی مورد حمایت پنهان سفارت خانه آمریکا در این کشور است که با همین هدف واهداف اقتصادی-سیاسی دیگر به شرایط امروز خود رسیده است. نیجریه بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا ست وپتانسیل تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای در این قاره را دارابوده است. به همین دلیل، ، گروههای شورشی باهدف تضعیف حاکمیت این کشور و بروز هرج ومرج در آن، همواره مورد حمایت قدرت های غربی استکباری هستند.
شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور از محبان امام خمینی (ره) وانقلاب اسلامی است؛ این علاقه و ارادت به همین ترتیب به شیعیان نیجریه هم منتقل شده تا حدی که دراکثراجتماعات آنان، تصاویر امام خمینی (ره) ورهبر انقلاب همواره به چشم می خورد. این ارادت وعلاقه به حدی است که آنان را گاهی”خمینیون”می خوانند.
شیخ زکزاکی گرچه رهبر شیعیان نیجریه است، اما شخصیتی فرا مذهبی دارد.هم اهل سنت وهم مسیحیان نیجریه وی را به عنوان شخصیتی مذهبی پذیرفته واز نظرات وی استفاده می کنند واحترام ویژه ای برای او قائل هستند.
شیخ زکزاکی و شیعیان نیجریه یک الگوی موفق پیروی از مذهب وبه خصوص وحدت با اهل سنت رادر این کشور اجرامی نمایند یعنی یک الگوی قابل قبول پیروی از اسلام که جذابیت زیادی بین اقوام دارد ودرحال تبدیل شدن به یک گروه بسیار بزرگتر بوده که این امر قدرت ها و مافیای نفتی در نیجریه را نگران می کند.
حمله به حسینیه شیعیان ومنزل شیخ زکزاکی از آن روی انجام شده که با گسترش اسلام شیعی گروه های تروریستی وهابی مانند بوکو حرام دیگر قادر به سرباز گیری از مردم نیجریه نیستند. شیعیان نیجریه مساجد خود رانیز از برادران اهل سنت جدا نکرده اند وبسیاری از خانواده های فقیر وبی بضاعت اهل سنت نیجریه تحت پوشش شیعیان نیجریه هستند که این موضوع وهابیون آل سعود راسخت عصبانی کرده است.
قتل و عام شیعیان نیجریه در چارچوب طرح مشترک آمریکا، اسرائیل و رژیم آل سعودانجام شده گردید که مقدمات این کشتاروحشیانه به موارد زیر باز می گردد:
شکل گیری ورشد قابل توجه شیعیان در نیجریه موجب بروز تشدید مخالفت مخالفان از جمله سازمان های صهیونیستی و وهابی علیه این جریان ورهبران آنها بوده است.بررسی دقیق این مخالفت ها از همکاری پنهان دو جریان سلفی وصهیو نیستی در قالب حرکت های تروریستی علیه شیعیان حکایت دارد. این اقدامات عمدتاً با طراحی موساد و با مشارکت نیروهای امنیتی نیجریه عملیاتی شده است.
برخلاف گذشته که گروههای مختلف برای حمله به جنبش اسلامی تحریک می شدند اینبار نیروهای امنیتی نیجریه خود راسا وارد عملیات شدند، دولت تنها به کشتن رهبر واعضای فعال جنبش راضی نیست؛ فاز بعدی این برنامه دراز مدت شناسایی عملیاتی است که نوعی همفکری با جنبش اسلامی دارند. پلیس ایالت کادونا در گزارشی به دولت مرکزی اعتراف کرده بود که سفارت آمریکا خواستار اقدامی قاطع بر ضد شیعیان نیجریه است.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی چند روز قبل از اجرای این عملیات ها به نیجریه سفر کرد.این ملاقات در قالب انعقاد یک قراردادهمکاری کشاورزی وتکنولوژی بین دو کشور انجام شد؛ ولی حاوی یک پیمان محرمانه امنیتی نیز بود که بر اساس آن نه تنها پرسنل امنیتی نیجریه از سوی رژیم صهیونیستی آموزش داده می شوند، بلکه درگیرهای محلی را راسا دخالت و مدیریت می کنند.
اما در ریشه یابی کشتار شیعیان در نیجریه می توان موضوعات زیر راجستجو کرد:
۱-گسترش خیره کننده تشیع در نیجریه که آمارشیعیان آن تا ۲۰۰۸ هفت میلیون نفر تخمین زده شده است.
۲-مواضع ضد آمریکایی وبه ویژه ضد صهیونیستی این کشور که در راهپیمایی بسیار با شکوه روز قدس نمایان است. که از آن سو به شیخ زکزاکی، نصرالله نیجریه لقب داده شده است.
۳-الگو پذیری شیعیان نیجریه از انقلاب اسلامی به ویژه اندیشه های امام خمینی (ره) واعتقاد راسخ آنها به اصل ولایت فقیه
۴-زمینه های فراگیری تشیع در بین مسلمانان این کشور ۱۵۰
میلیونی که بعضا جمعیت آن تا ۱۷۰میلیون هم تخمین زده می شود.
۵-اکثریت بیش از شصت درصدی جمیعت مسلمان که در نوزده ایالت از سی وشش ایالت نیجریه در اکثریت مطلق هستند.
۶-مطالبه ی جدی وفزاینده مسلمانان نیجریه برای حضور ونقش آفرینی در صحنه ی سیاسی این کشور
۷-وحشت آمریکا، اسرائیل و رژیم آل سعود از الهام بخش شدن شیعیان نیجریه در میان مسلمانان و مستضعفان آفریقا
۸-وجود مقادیر قابل توجه نفت و گاز در نیجریه، این کشور بزرگترین تولید کننده نفت در آفریقا ست و پس از لیبی، صاحب بیشترین ذخایرنفت و گاز در این قاره است.
اما علاوه بر موارد ذکر شده در ریشه یابی شیعه ستیزی و قتل عام شیعیان به نظر سه نکته بیشتر مورد توجه بوده است:
۱-آمادگی قابل توجه شیعیان نیجریه برای مقابله با سلفی-تکفیری های دست آموز “بوکوحرام”که اخیرا با داعش بیعت کرده اند.
۲-نگرانی آمریکا، اسرائیل و رژیم آل سعود از توسعه ی فرهنگ وجغرافیای مقاومت در آفریقا
۳-هراس محور مذکور از توسعه ی عمق راهبردی ایران در مقابله با تروریسم در آفریقا
توجیهی که رسانه های دولتی نیجریه بهمراه رسانه های غربی پوشش دهنده این خبر به نقل از ارتش نیجریه برای کشتار وحشیانه مدعی شده انداین است که :کاروان رئیس ستاد مشترک ارتش درحال عبور از کنار حسینیه شیعیان درشهر زاریا بودند که طرفداران شیخ مانع عبور کاروان آنها شده اند ونظامیان ارتش نیز به همین دلیل روی آنهاآتش گشوده اند.
درهرحال این کشتار با چراغ سبز آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی انحام شده تا مانع گسترش اسلام در قاره آفریقا شوند.
صهیونیست جهانی عامل تمام فتنه هادر جهان است و آمریکا به همراه رژیم آل سعود و بازوان آنها که شمال داعش وگروه های تکفیری در جهان هستند همواره در تلاشند تا با ایجاد ناامنی در مناطق مختلف جهان علیه مسلمانان جهان آتش افروزی نمایند که بدین شکل علاوه بر جلوگیری از پیشرفت مسلمانان به اهداف استکباری خود دست یابند . همچنین نکته ی نهایی آنکه آمریکا و همپیمانانش که در دستیابی به اهداف خود در عراق، یمن وسوریه ناموفق بودند، حال برای اهداف استکباری و صهیونیستی خود وانحراف جهانیان از مسئله فلسطین این اقدامات را انجام می دهند.
نویسنده: محبوبه میرزاپور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار