کد خبر : 108258
تاریخ انتشار : جمعه 11 خرداد 1403- 37: 13

۸۵ درصد شالیزارهای گیلان مکانیزه کشت شدند

۸۵ درصد شالیزارهای گیلان مکانیزه کشت شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان کشت شده که ۸۵ درصد آن به روش مکانیزه انجام شده است.

به گزارش گیلانستان، صالح محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته ۱۸۹ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان معادل ۷۹.۴ درصد به روش نشاء مکانیزه و بقیه سنتی کشت شده بود.

 

وی با بیان اینکه تاکنون نشاء برنج در ۲۰۰ هزار هکتار معادل ۸۴ درصد از شالیزارهای گیلان انجام شده است، افزود: کار وجین (از بین بردن علف‌های هرز در زمین‌های کشاورزی) نیز در ۶۱ هزار هکتار معادل ۲۶ درصد از اراضی کشاورزی گیلان انجام شد.

 

وی از شالیکاران خواست تا از فرصت هوای پایدار استان برای انجام کشت و کار برنج استفاده کنند و اراضی باقیمانده را سریع تر زیر کشت ببرند.

 

الگوهای هواشناسی نشانگر استقرار جوی غالبا پایدار و ماندگاری هوای گرم تا اوایل هفته آینده در استان است.

 

بیشتر بخوانید:

 

هوای گرم در گیلان ماندگار است

 

محمدی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی در گیلان عنوان کرد: نوزدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، ماشین آلات، ادوات، نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری و گلخانه‌ای ششم تا نهم ماه آینده در استان برپا می‌شود.

 

وی اظهار کرد: کشاورزان، باغداران و دامداران در بازدید از نمایشگاه یاد شده می‌توانند با آخرین محصولات و تجهیزات کشاورزی، ماشین‌آلات، ادوات کشاورزی، نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری و گلخانه‌ای آشنا شده و از فناوری‌های پیشرفته در این حوزه بهره‌مند شوند موضوع که نقشی مهم در بهبود کارایی و کیفیت تولیدات کشاورزی دارد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: برپایی این نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارتقاء تجارت و صادرات محصولات کشاورزی و باغبانی و برقراری ارتباطات تجاری با شرکت‌ها و فروشندگان داخلی و خارجی است.

 

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

 

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

 

سال گذشته ۵۴ هزار نفر محصولات خود را بیمه کرده بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار