کد خبر : 72699
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۴۹

عضو کمیسیون عمران مجلس:

افزایش قیمت مسکن و هزینه‌های هنگفت صدور پروانه‌؛ عوامل گسترش حاشیه نشینی

افزایش قیمت مسکن و هزینه‌های هنگفت صدور پروانه‌؛ عوامل گسترش حاشیه نشینی

دنیامالی با بیان اینکه حاشیه شهرها به ویژه در شمال کشور با یک اغتشاش بصری و نابه‌سامانی مواجه است گفت: هزینه‌های هنگفت صدور پروانه‌ها و بروکراسی حاکم برای اخذ پروانه افراد را به حاشیه شهرها سوق می‌دهد.

به گزارش گیلانستان، «احمد دنیامالی» شامگاه جمعه (۲۸ آبان) در برنامه گفت‌وگوی خبری اظهار داشت: حاشیه شهرها به ویژه در شمال کشور با یک اغتشاش بصری و نابسامانی مواجه است و علت آن هم این است که زمین در شمال کشور گران است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که نهاد قانونگذاری چگونه در حوزه حل معضل حاشیه نشینی ورود می‌کند تصریح کرد: قانونگذار تکالیفی را برای دستگاه‌ها معین کرده که عمومش در حوزه وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و در قوانین شوراهای شهر و روستا موجود است.

دنیامالی دو موضوع سندهای زارعانه و طرح‌های هادی روستایی را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در موضوع سندهای روستایی قانونگذار به این جمع بندی رسید که طرح کاداستر را پیگیری کند تا بر اساس یکسری اصول مشخص این اراضی از منابع طبیعی تفکیک شود زیرا در اکثر این اراضی تعارضاتی مثل تغییر کاربری و منابع طبیعی وجود دارد.

وی گسترش سطح حاشیه نشینی و علت افزایش آن در کشور را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: شاید ما در حوزه تقنینی مشکلاتی داشته باشیم اما در بحث نظارت‌ها مشکلات اساسی‌تری داریم زیرا وقتی در شهرها شرایط زندگی سخت می‌شود، قیمت مسکن افزایش قابل توجه پیدا می‌کند، هزینه‌های هنگفت صدور پروانه‌ها و بروکراسی حاکم برای اخذ پروانه افراد را به حاشیه شهرها سوق می‌دهد.

نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس تخلفات ساخت و ساز را معضلی که بیشتر در حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد ذکر کرد و بیان داشت: همه این عوامل باعث شده ما سکونتگاه‌هایی را داشته باشیم که از حیث معماری و کاربری‌های شکل گرفته بر مبنای کار اصولی پیش نرفته باشد از طرفی به علت نوع اتصال شهرها در استان‌هایی مانند گیلان حاشیه‌نشینی زیاد مشاهده می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه پدیده حاشیه نشینی یک پدیده صرفا شهرسازی محسوب نمی‌شود و تابعی از شرایط اقتصادی جامعه است خاطرنشان کرد: در تمام دنیا حاشیه نشینی متأثر از شرایط اقتصادی آن کشور و وضعیت درآمدی مردم است بنابراین هر چه فاصله درآمدی دهک‌های پایین با دهک‌های بالا افزایش یابد حاشیه‌نشینی برجسته‌تر می‌شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار