کد خبر : 51042
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 اردیبهشت 1399- 34: 17

تولید شترمرغ تجارتی سود آور/ حکایت کارآفرینی که به ۷۰ کشور جهان سفر کرد

تولید شترمرغ تجارتی سود آور/ حکایت کارآفرینی که به ۷۰ کشور جهان سفر کرد

کار آفرین نمونه گیلانی با اعتماد به نفس بالا و با تکیه بر دانش توانسته با تحقیق در ۷۰ کشور جهان، تولیدات گسترده‌ای در پروش شترمرغ داشته باشد و زمینه اشتغال چندین نفر را فراهم کند.

به گزارش گیلانستان گیلان با توجه به شرایط آب و هوایی معتدل و جغرافیای مطلوب دارای ظرفیت‌های بالای تولیدی در حوزه‌های مختلف است. این استان علاوه بر پیشتازی در پرورش و تولیدات حوزه شیلات، برنج، بادام زمینی، زیتون، چای و دامپروری در بخش پرورش شترمرغ نیز فعال است.

پرورش شترمرغ یک فعالیت تجاری است که اگر علمی و تجربی وارد این حرفه شوید، تک تک سلول‌های این تولید سودآور است.

شترمرغ اگر چه پرنده‌ای بومی آفریقا و مناطق گرمسیری و خشک است، اما با توجه به اینکه گیلان دارای آب وهوای معتدل و مرطوب است، چند سالی است که پرورش این پرنده در استان آغاز شده و هرساله طبق اعلام جهاد کشاورزی بر راغبان به این صنعت نوپا در گیلان افزوده می‌شود.

طبق گزارش‌های دریافتی شهرستان‌های تالش، رضوانشهر، فومن، لاهیجان، ماسال، رودبار و رشت از شهرستان‌های فعال گیلان در پرورش شترمرغ هستند که سالانه بیش از سه هزار قطعه جوجه و بیش از ۵۰ تن گوشت شترمرغ در استان تولید و وارد بازار عرضه می‌کنند.

گوشت شترمرغ فاقد چربی و کلسترول بالا و منبع غنی از ویتامین‌هاست. همچنین هضم بالایی دارد و بعد از گوشت ماهی از نظر هضم در رتبه دوم قرار دارد. گوشت شترمرغ میزان چربی بسیار پایینی دارد به‌گونه‌ای که چربی آن یک‌سوم چربی سایر گوشت‌هاست و اسیدهای چرب امگا ۳ در آن نیز بسیار زیاد است، پس می‌تواند انتخاب خوبی برای کودکان و زنان‌باردار باشد.

در کنار خواص کم‌نظیر گوشت شترمرغ باید به این موضوع نیز توجه داشت که پرورش این پرنده به‌علت مصرف آب کمتر نسبت به گاو و گوسفند دارای ارجحیت است، از این‌رو پرورش شترمرغ به عنوان یک محصول کم‌آب خواه بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است. 

در واقع، مزیت‌ها و ویژگی‌های شاخص این صنعت نوپا باعث شده بسیاری از افراد به پرورش این پرنده عظیم‌الجثه بپردازند و زمینه اشتغال بسیاری از افراد را فراهم کنند.

در این گزارش گفت‌وگویی با «رضا طلایی» عضو انجمن شترمرغ داران کشور و تولید کننده نمونه شترمرغ در گیلان انجام شده است که توانسته با تحقیق و پژوهش در ۷۰ کشور جهان زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم کند.

*تحقیقات گسترده در کشورهای صاحب‌نظر تولید موجب موفقیتم شد

«رضا طلایی» با بیان اینکه تولید رکن اصلی رونق اقتصادی شمرده می‌شود، اظهارکرد: حمایت از تولید زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم کرده و رونق اقتصادی منطقه را ایجاد می‌کند.

این تولیدکننده نمونه شترمرغ در گیلان گفت: از سال ۷۶ تحقیقات فنی و تولیدی پرورش شترمرغ را از کشورهای صاحب نظر آغاز کردم، ترکیه نخستین کشوری بود که سفر کردم اما از نظر تحقیقات فنی این کشور بسیار پایین بود، بدین سبب تصمیم گرفتم برای ادامه تحقیقات گسترده‌ام به آفریقا بروم.

طلایی به قدمت ۲۵۰ساله تولید شترمرغ در آفریقا اشاره کرد و اذعان داشت: آفریقای جنوبی یکی از پایگاه‌های اصلی پرورش شترمرغ دنیا محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در آن زمان هیچ اطلاعاتی در مورد تولید شترمرغ در دامپزشکی ایران وجود نداشت، افزود: در آفریقا با یکی از هموطنان که از دیار همدان بود، آشنا شدم و طی صحبت‌های که با یکدیگر داشتیم متوجه شدم که پدرش در ملایر‌ همدان مشغول پرورش شترمرغ به صورت غیرتجربی و علمی است.

عضو انجمن شترمرغ داران کشور با بیان اینکه بعد از کشور آفریقا تحقیقات گسترده‌ام را در کشور هلند آغاز کردم، تصریح کرد: از نظر آب و هوا کشور هلند از استان گیلان مرطوب‌تر است.

طلایی اضافه کرد: بعد از ۲سال تحقیقات، سه قطعه جوجه وارد گیلان کردم اما برای تهیه مجوز با مشکلاتی مواجه شدم.

این تولیدکننده نمونه شترمرغ در گیلان تصریح کرد: به‌خاطر آب و هوای مرطوب گیلان، دام و طیور کشور برای صدور مجوز پرورش شترمرغ در استان موافقت نمی‌کرد، طی سفری به کشور هلند و با انجام تحقیقات بر سیستم آب و هوایی آن کشور و تهیه مدرک موثق برای ایران، توانستم دام و طیور کشور را متقاعد کنم، طی مراحلی سال ۸۰ رسما مجوز فعالیت تولیدی این پرنده را در گیلان دریافت کردم.

 وی با بیان اینکه دارای مدرک کارشناسی علوم دامی هستم اظهار کرد: نفر سوم تولید کننده و وارد کننده جوجه شتر مرغ کشور هستم.

*سالانه سه هزار جوجه شترمرغ تولید می کنم

عضو انجمن شترمرغ داران کشور موفقیتش در تولید این پرنده را نتیجه تحقیقات حضوری و تجربی در کشورهای صاحب نظر دانست و اذعان کرد: در حال حاضر به ۷۰ کشور جهان برای کسب تجربه و تحقیقات پرورش این پرنده سفر کرده ام.

طلایی با بیان اینکه در حال حاضر در سه هکتار از مزارع شهرستان رضوانشهر مشغول تولید شترمرغ هستم، گفت: ۷۰ شتر مرغ مولد و ۶۰ قطعه پروایی دارم و سالانه موفق به تولید سه هزار جوجه شتر مرغ هستم.

تولیدکننده نمونه شترمرغ در گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ واحد تولید شترمرغ تحت مدیریتم هستند که ۹۰درصد این واحدها در گیلان و مابقی در استان‌های مازنداران و اردبیل در حال فعالیت هستند.

وی به مزایای جانبی شترمرغ به غیر از گوشت آن اشاره کرد و ادامه داد: پر، روغن و پوست شترمرغ در چرخه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و از آن در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.

عضو انجمن شترمرغ داران کشور اذعان کرد: برای ۱۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کردم و  ۷۰نفر  هم در عرضه کشتار، چرم و روغن از طریق واحدهای پروش شتر مرغم وارد بازار کار شدند.

طلایی دغدغه‌هاش را اینگونه عنوان کرد و گفت: برای توسعه تولید شترمرغ نیازمند مجوز زمین هستم اما مجوز پرورش در زمین‌های خریداری شده توسط مسئولان داده نمی‌شود، اگر زمین مربوطه وجود داشت دو برابر مجوز فعالیت می کردم.

 تولید کننده نمونه شترمرغ در گیلان تصریح کرد: نخستین  واحد خوراک سازی صنعت شترمرغ را در گیلان راه اندازی کردم  و فورمول خوراک را به دیگر استان‌ها و کشورها علاوه بر جوجه و گوشت صادر می کنم.

وی با بیان اینکه عراق، ارمنستان، تاجیکستان و دیگر کشورهای خاورمیانه از جمله عمده کشورهای وارد کننده شتر مرغ از گیلان بودند، اضافه کرد: به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه متاسفانه صادرات محدود شده است.

عضو انجمن شترمرغ داران کشور با تاکید بر اینکه تولید شترمرغ صنعت نو پایی در منطقه خاورمیانه است، گفت: این صنعت نسبت به تولید مرغ و گاو بسیار بهتر بوده و ارزآوری بسیار بالایی دارد.

این تولیدکننده نمونه شترمرغ در گیلان خاطرنشان کرد: اگر صادرات جوجه شترمرغ به دیگر کشورها صورت گیرد ودر مقابلش فرآورده‌های غذایی و همچنین دستگاه ویژه آن نیز از گیلان دریافت شود این خود باعث چرخه اقتصادی بالایی خواهد شد.

*واسطه گران  تغذیه شترمرغ ضررهنگفتی بر تولید کنندگان وارد کردند

طلایی با تاکید بر اینکه مسئولان امر خود را جای تولید کننده گذاشته و دلسوزانه در این راستا نه به شعار بلکه عملا گام بردارند، افزود: امروز در شرایط فعلی کشور و جهان، تولید یک جهاد است.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات تولید کننده در این بخش این است که ۶۰ درصد فعالیت وهزینه تولید کنندگان صرف تامین نهاده می‌شود.

عضو انجمن شترمرغ داران کشور با تاکید بر اینکه توجه به تولیدکننده‌های نمونه زمنیه ارزآوری را افزایش می‌دهد، افزود: هر مدیرکل زیر مجموعه جهاد کشاورزی بایستی یک تولیدکننده نمونه و توانمند را به عنوان مشاور داشته باشد، اکثر کشورهای که در بخش تولیدات موفق هستند، مشاورشان کشاورز و تولید کننده هستند، اما در ایران چنین نیست.

طلایی ادامه داد: با توجه به اینکه ۲۶ سال سابقه تولید دارم اما متاسفانه نمی‌توانم با مدیر کل جهاد کشاورزی و فرماندار یک ملاقات داشته باشم و این جای بس تاسف است.

تولید کننده نمونه شترمرغ در گیلان به حضور دلالان در بخش توزیع غذای شترمرغ اشاره و اظهار کرد:  سال گذشته غذای شتر مرغ را واسطه‌گران در انبارها ذخیره کردندو  وقتی به آفت قارچ دچار شد به دست تولیدکننده رساندند که موجب شد ۸۰۰ میلیون تومان ضرر در این بخش متحمل شوم، و هیچ‌کس پاسخگو این خسارت نبود.

امیدورایم مسئولان امر به تولیدکنندگان و متخصصانی که در بخش تولید گام‌های موثری برداشته‌اند، توجه ویژه داشته باشند تا در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده عملا شاهد گستردگی در بخش تولید و حمایت از این‌ قشر توانمند باشیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شکری چهارشنبه , ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

سلام زمین مستعد به مساحت ۱۱هزار مترمربع باپمپاژ اب برای پرورش شترمرغ در استان اردبیل شهرستان بیله سوار فروش یا مشارکت ۰۹۱۴۳۵۳۹۸۴۹

رفتن به نوار ابزار