کد خبر : 3210
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

خداحافظی میرزاکوچک با میدان شهرداری رشت!

خداحافظی میرزاکوچک با میدان شهرداری رشت!

گویا سرنوشت میرزا با مقاومت گره خورده است و پس از ایستادگی جانانه او در برابر دیکتاتوری رضاشاه ملعون، حالا مجسمه اش هم به بهانه توسعه اقتدارگرا به زیر کشیده می شود!

به گزارش درگیلان، در سایه سکوت و انفعال برخی مسئولین امر، مجسمه میرزا که سال ها وجودش با زیبایی میدان شهرداری رشت عجین شده بود، در حرکتی عجیب توسط شهرداری رشت از جا کنده و به مکان دیگری منتقل شد!

سخنگوی شهرداری رشت انتقال این مجسمه را بر اساس رای خرد جمعی خواند و شهردار رشت و برخی اعضای شورا هم امروز شاهد به زیر کشیدن تندیس میرزا از جایگاه فعلی اش بودند. نکته مهم در این میان اما سکوت تامل برانگیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بود. مشخص نیست چرا این سازمان در برابر تخریب این میدان تاریخی سکوت کرده است؟ 

گفتنی است میدان شهرداری رشت در 26 تاریخ آذر 1356 با شماره ثبت 1516 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این میدان در شمار میدان هایی است که به منظور متمرکز ساختن بخش های اداری-تجاری، در اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی با بهره گیری از عناصر معماری و شهرسازی غربی و تلفیق آن ها با معماری ایرانی در شهر رشت ساخته شد. 

این میدان با وسعتی در حدود 7000 متر مربع اولین میدان بلدیه ایران به شمار آمده و به عنوان هسته مرکزی شهر کاربردهای تجاری، اداری، تفریحی، فرهنگی و اجتماعی دارد. ای میدان تاریخی شامل چندین بناهای قدیمی همچون ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، موزه پست، ساختمان قدیمی هتل ایران و تندیسی از میرزا کوچک خان می باشد. 

حالا اما چیزی از زیبایی های گذشته این میدان نمانده است و در آخرین مرحله مجسمه میرزا هم بر اساس آن چه سخنگوی شهرداری رشت آن را خرد جمعی می خواند، به مکان دیگری منتقل شد. البته مشخص نیست این تصمیم حاصل خرد جمعی چه کسانی بوده و احیانا این افراد تصمیم گیرنده، ماهانه سهمی از درآمدهای شهرداری داشته اند یا خیر؟ اصلا آیا این تصمیم گیرندگان که از آنان به عنوان خرد جمعی یاد می شود، رشتی بوده اند یا از اصفهان آمده بودند؟!

گویا سرنوشت میرزا با مقاومت گره خورده است و پس از ایستادگی جانانه او در برابر دیکتاتوری رضاشاه ملعون، حالا مجسمه اش هم به بهانه توسعه اقتدارگرا به زیر کشیده می شود!

حالا باید منتظر ماند و دید آیا شورا نشینان در یکشنبه جاری باز هم اجازه خواهند داد مجسمه، درخت یا هر آن چه که با تاریخ و سلامت شهروندان گره خورده است، قربانی توسعه اقتدارگرا شود؟/خزر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

حسن آقا دوشنبه , 19 بهمن 1394 - 11:06

اقای محترم این مطلبی که شما نوشتید اگر درست باشد پس باید هیچ میدانی در هیچ شهری نوسازی نگردد . مجسمه میرزا تخریب نشده است لااقل انصاف را در بیان مطالب رعایت کنید.

رفتن به نوار ابزار