کد خبر : 563
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مرداد 1394- 00: 20

دمساز بودن با جریان سیاسی خاص و فتنه ۸۸ ملاک انتخاب برخی مدیران شده است!

دمساز بودن با جریان سیاسی خاص و فتنه ۸۸ ملاک انتخاب برخی مدیران شده است!

در مواردی افراد انتخاب شده نه بخاطر تخصص و تعهد و تجربه بلکه صرفا از این جهت که با فلان جریان سیاسی دمساز بوده یا احیانا در جلسات آنها حاضر شده صورت می گیرد.

به گزارش سرویس یادداشت “در گیلان“، دکتر ابراهیم قاسمی روشن مسئول بسیج اساتید دانشگاه گیلان و مدیر گروه معارف این دانشگاه یادداشتی نوشت که در زیر می خوانید:

بنظر می رسد یکی ازآسیب های جدی که بعد از انقلاب اسلامی ایران متوجه این نظام شده و هزینه های سنگین وغیر قابل جبرانی بر جا گذاشته است مسئله بی ثباتی مدیریتی در مسولیت های مختلف بوده است.

امروز با گسترش دامنه علوم و فنون وتصصی تر شدن رشته های مختلف علمی بدیهی است که باید کارها ومسولیت ها بدست متخصصین آن فن والبته با تجربه لازم ومفید وهمراه باتعهد سپرده شود.

چرا که فقدان هر یک از این عناصرحیاتی می تواند به جای نعمت، نقمت و بجای خدمت، خیانت را به دنبال داشته باشد.امروز شاهدیم که با آمد وشد دولتمردان اکثریت قریب به اتفاق مدیران لایق وبا حسن سابقه نه درسطح کلان بلکه درسطح میانی وخرد علی رغم شعارهای انتخاباتی، قربانی جریانات سیاسی می شوند وهمه تجربیات مفید وموثرآنها یکجا کنار گذاشته شده ودر برخی از موارد حتی ازآن دستگاه اجرایی به دستگاه دیگری منتقل شده وجامعه را ازاو محروم می کنند.

این ها همه هزینه هایی است که از جیب این مردم خرج می شود.در مواردی شاهد هستیم که برخی از مدیریت ها درپست های حساس به افرادی اهدا می شود که افراد دیگری با تجربه وصلاحیت بیشتری حضور دارند اما تنها با این بهانه که با مذاق سیاسی مدیران بالا دستی خوش نمی آید یا با انتخاب وی منافع و مقاصد آنها تامین نمی شود باید از آن جایگاه محروم باشند.

در مواردی افراد انتخاب شده نه بخاطر تخصص وتعهد وتجربه بلکه صرفا از این جهت که با فلان جریان سیاسی دمساز بوده یا احیانا در جلسات آنها حاضر شده وبا آنها حشرونشر داشته ولو پایبند به مبنا ومعنایی نبوده وچه بسا دستی در فتنه ۸۸ نیز داشته اند حتما باید عهده دار یک مسولیتی باشند و گاهی ابتدا فرد انتخاب می شود و سپس برای او جاسازی صورت می گیرد.

این در حالی است که حضرت علی (ع)در نامه اش به مالک اشتر مسولیت انتخاب مدیران را به وی گوشزد می کند ومی فرماید: ” وتوخ منهم اهل التجربه والحیاء من اهل البیوتات الصالحه والقدم فی الاسلام المتقدمه فانهم اکرم اخلاقا واصح اعراضا واقل فی المطامع اشراقا و ابلغ فی عواقب الامور نظرا ” از میان مردم کسانی رابرای کارگزاری انتخاب کن که اهل تجربه وحیاء از خاندان های صالح وصاحب قدم های مفید در اسلام وسوابق شایسته می باشند زیرا آنان دارای اخلاق شریف ترو حییثت وآبرویی صحیح تر می باشند آنان کمتر خود رادر پرتگاه طمع ها قرار می دهند ودر نظر، رساتردر عواقب کارها می باشند.

مگر نه این است که یکی ازمهمترین مبانی دین اسلام ونظام اسلامی وفلسفه بعثت انبیا برقراری عدالت اجتماعی است وعدالت اجتماعی یعنی در انتخاب افراد هر کسی در جایگاه شایسته خویش قرار گیرد.پذیرش این مسولیت ها در دین اسلام بقدری مسولیت آور است که از معصوم نقل شده که اگر کسی در جایگاهی قرار گیرد وبداند که فرد دیگری شایسته تر از اوبرای این جایگاه وجود دارد این فردهم گمراه شده وهم دیگران را به گمراهی می کشاند.

نتیجه آنکه مسولیت ها ملک طلق مسولین بالا دستی نبوده تا به هر کسی که خوششان بیاید تقدیم نموده واز هر کسی که بخواهند سلب نمایند. در مواردی می بینیم که برخی ازافراد مومن با تجربه و ولایی به جرم دفاع ارزشها یا طرح بعضی از مسایل جاری کشوراز مسولیت کنار گذاشته میشوند واین جابجایی مدیریتی دامن مراکز صنعتی واقتصادی ما را نیز می گیرد به یقین اینها باید در جهان آخرت پاسخگوی تصمیمات خود باشند چون در تصمیمات و کارهای منتخبینشان شریکند پس نباید آخرت خود رابه دنیای دیگری معامله نمایند.

ازجمله جاهایی که از این تزلزل مدیریتی به شدت رنج می برد حوزه شهرداری شهرستان رشت بویژه شخص شهردار می باشد. نویسنده این یادداشت در مقام قضاوت نسبت به عملکرد شهردار فعلی نبوده ودرصدد دفاع یا نفی کارها وخدمات انجام گرفته توسط ایشان نمی باشد بلکه می خواهد بر اساس خبرها ی غیر رسمی شنیده شده مبنی بر جابجایی شهردار،مطالبی را بیان نماید. پیشینه عملکرد شورای شهرسابق شهرستان رشت هنوز هم ذهن مردم این دیار را آزار می دهد و سوء عملکرد آنها تا مدتها از حافظه مردم پاک نمی شود.وبرای پاک شدن این ذهنیت منفی ، شورا باید برای حفظ مصالح مردم وشهر تلاش مضاعفی انجام دهد.

اما همین شورا در سال گذشته در یک تصمیم عجولانه، شهردار را از کار بر کنار و موجب شد تاشهرستان رشت تا مدتهای مدیدی بدون شهردار اداره شود وبسیاری ازکارهای مردم وشهر معطل مانده یا به کندی اجرا شود. وهنوز برای بسیاری از مردم این شهرعلت این تصمیم مبهم می باشد .

حال اگر خبرهای رسیده مبنی بر تصمیم بعضی از اعضای شورا بر برکناری شهردار فعلی نیز بر صواب باشد سوال این است مگر انتخاب این شهردار توسط همین شورا انتخاب نگردیده و مگر نه این است که از عمر این شهردارتنها مدت قلیلی می گذرد پس چرا با گذشت مدت زمان کوتاه تصمیم به عزل او گرفته می شود.

اگر این تصمیم بر اساس ضعف مدیریت وعملکرد ایشان است پس چگونه در این مدت کوتاه به این نتیجه رسیده اند وچرا برای انتخاب، دقت و توجه کافی انجام نشده و توانمندیها و سوابق و تجارب گذشته ایشان به دقت مورد توجه وکاوش قرار نگرفته از این رو باید در پیشگاه مردم اظهار ندامت کرده واز آنها عذر خواهی نمایند.

و اگر انتخاب آنها به درستی صورت گرفته و فرد شایسته ای در این جایگاه قرار گرفته که برای خدمت مردم کمر همت بسته ودرصدد حل مشکلات شهر برآمده است پس به چه بهانه ای تصمیم به عزل او گرفته اند که در این صورت علاوه برمردم عذر به درگاه خداآورده واز او استغفارجویند. با امید به اینکه این خبرها نا صواب بوده و اعضای شورا در تصمیمات خود همه هزینه ها را مورد توجه قرار داده ومنافع نظام ،کشور، مردم و خداوند را ملاک قضاوت و داوری خویش قراردهند و به فکر تبعات و پیامدهای منفی و از جمله سلب اعتماد عمومی از شورای شهر نیز باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار