کد خبر : 76432
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400- 32: 12

مدیرکل شیلات گیلان؛

صید هزار تن انواع ماهی استخوانی از دریای خزر/ حمایت‌های شیلات از مشاغل خانگی آبزی‌پروری

صید هزار تن انواع ماهی استخوانی از دریای خزر/ حمایت‌های شیلات از مشاغل خانگی آبزی‌پروری

مدبری ضمن اعلام حمایت‌های شیلات از مشاغل خانگی آبزی‌پروری و کمک برای صنعتی شدن این واحدها آخرین آمار صید ماهیان استخوانی دریای خزر را اعلام کرد و گفت: صیادان گیلانی تاکنون بیش از هزار تن انواع ماهی استخوانی صید کرده‌اند.

به گزارش گیلانستان، «عظیم مدبری»، با بیان اینکه صدور مجوزهای آبزی‌پروری واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی براساس قانون برعهده سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است اظهار داشت: واحدهای آبزی‌پروری که در قالب مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند مجوزهایشان توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی صادر می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه شیلات در این چرخه در بخش فنی و کارشناسی و تأیید مزارع آبزی‌پروری ورود کرده و دخالت دارد عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم برای شناسایی کمک‌های فنی و کارشناسی برای توسعه مشاغل خانگی با رویکرد آبزی‌پروری از جمله مباحثی است که بر عهده مجموعه شیلات قرار دارد.

مدبری بهره‌وری اقتصادی از منابع آب را مؤلفه‌ای مهم برای سازمان شیلات ذکر کرد و ابراز داشت: بسیاری از مزارع صنعتی پرورش ماهی گیلان در قالب مزارع خرد فعالیت می‌کردند که همه این مزارع به واحدهای صنعتی تبدیل شدند که البته برای این کار باید فرآیندهای لازم از جمله استعلام‌ها و رعایت حرایم را پشت سر می‌گذاشتند.

وی با تاکید بر اینکه برای تبدیل همه مزارع آبزی‌پروری خانگی به صنعتی یکسری الزامات نظیر کاهش حرائم اتفاق بیافتد از رایزنی شیلات با محیط زیست برای این امر خبر داد و گفت: در پی جلسات متعددی که با محیط زیست در قالب کمیسیون ماده ۱۱ در استانداری داشتیم بسیاری از این حرایم را کاهش دادیم.

مدیرکل شیلات گیلان مهم‌ترین دغدغه‌ای که در حوزه مجوزات مشاغل خانگی آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد را بحث رعایت حرائم دامپزشکی و محیط زیست اعلام کرد و افزود: شیلات برای کمک به این بخش و از میان برداشتن موانع اقدامات موفقیت‌آمیز بسیار زیادی داشته و پیگیری‌هایش در این حوزه با هدف پشتیبانی از تولید ملی همچنان ادامه دارد.

مدبری همچنین آخرین آمار و اطلاعات صید ماهیان استخوانی از دریای خزر را هم تشریح کرد و یادآور شد: فصل صید ماهیان استخوانی بنا به نظر سازمان شیلات امسال از تاریخ ۲۰ مهر آغاز شد و در طول این مدت تاکنون صیادان و شرکت‌های پره صیادی گیلان هزار و سه تن انواع ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید و کیلکا را صید کردند.

وی ارزش این مقدار صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های پره صیادی گیلان را چیزی معادل ۱۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ذکر و خاطرنشان کرد: تکثیر و رهاسازی بچه‌ ماهیان استخوانی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر از جمله اقدامات راهبردی شیلات استان گیلان برای اقتصادی نگهداشتن فعالیت‌های صید و صیادی است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار