کد خبر : 66924
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 خرداد 1400- 31: 16

یادداشت/ محمدحسین موذن:

مشارکت و انتخاب درست، برگ برنده مردم

مشارکت و انتخاب درست، برگ برنده مردم

به گزارش گیلانستان، محمدحسین موذن در یادداشتی نوشت: در برهه زمانی فعلی ، گروه ها و جریان های داخلی و خارجی اعم از موافق و مخالفین نظام جمهوری اسلامی در محوریت کلمه مشارکت در حال تلاش برای رسیدن به هدف خود می باشند.مشارکت از منظر هر یک از دو طرف موافقین و مخالفین نظام مستقر

به گزارش گیلانستان، محمدحسین موذن در یادداشتی نوشت:

در برهه زمانی فعلی ، گروه ها و جریان های داخلی و خارجی اعم از موافق و مخالفین نظام جمهوری اسلامی در محوریت کلمه مشارکت در حال تلاش برای رسیدن به هدف خود می باشند.مشارکت از منظر هر یک از دو طرف موافقین و مخالفین نظام مستقر در کشور، دارای چینش رفتاری خاص می باشد که در تلاش برای جهت دهی افکار عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که در بسیاری از کشورها مشارکت در تصمیم گیری های مهم کشوری از جمله تصویب قانون اساسی،انتخاب مسیولین محلی و کشوری به عنوان نقطه قوت دولت یا تصمیم مورد بهره برداری قرار می گیرد در میهن عزیزمان نیز قطعا غیراز این نخواهد بود.اما نکته بسیار مهم تفاوت دیدگاه اداره مملکت از منظر جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها است.

نظام های به اصطلاح مردم سالار با وجود قوانین متناقض چه بسیار که موجب کاهش مشارکت مدنی سلول های جامعه که همان مردم باشند شده است و موجبات سرافکندگی نظام مستقر در آن کشور بوده است،کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا و فرانسه نمونه اظهر من الشمس این نکته است.به عنوان نمونه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایالات متحده،خوی وحشی گری جامعه به اصطلاح دموکرات حاکم در این کشور به اذعان بسیاری از اندیشمندان جهانی هرچه بیشتر خودنمایی کرده است.اگرچه خوی وحشی گری و ضعف شدید قوانین مدنی حاکم در آمریکا در دهه های اخیر و به واسطه وجود اینترنت روشن و روشن تر می شود،تناقضات تصمیم گیری در ایالات متحده در رفتار با جامعه جهانی موردی است که حتی با سرکوب رسانه ای نیز هر روز بیشتر از روزقبل درحال رخ نمایان شدن است.

نظام های پادشاهی که در منطقه ما نیز وجود دارد ، تاکید بر حمایت بی چون و چرا از یک شخص آن هم به واسطه انتقال قدرت درون خانوادگی ، نظام پادشاهی را به نظام دیکتاتوری منقش کرده است که این امر موجبات سرافکندگی مردم آن کشورها می باشد.این مدل نظام ها معمولا با ارایه آزادی های غیرواقعی به جای واقعی سعی در نشان داده چهره مردم سالار و حمایت مردم از حاکمان خود می باشد. آزادی های غیرواقعی چونان مسکن عمل میکند،زیرا با وجود ابزارهای رسانه ای در دستان مردم ،آگاهی ایشان از وضع حکومت کشورشان به مراتب رشد یافته و طبل توخالی منفعت طلبی حاکمان هرچه بیشتر خودنمایی میکند.

و اما ایران

وجود نظامی برخواسته از نظر مردم همانند خاری در چشم کشورهای مرتجع و غربگرای منطقه می باشد که به لطف خداوند متعال قدرت مقابله سخت به هیچ عنوان ندارند،اما ناامید نشده اند!
نظامی که مشورت در آن جایگاه والایی دارد و رای مردم صددرصد به کرسی می نشیند حتی اگر اشتباه باشد.کدام نظام سیاسی چنین آزادانه به مردم کشورش اختیار می دهد؟
چه بسیار انتخابات که در ظاهر انتظار همه بر پیروزی نامزد الف بوده است اما با رای مردم نامزد ب انتخاب شد.در ایران آزادی رسانه مسیله ای است که قابل کتمان نمی باشد.این نوع ازادی باعث رشد فکری میردم میگردد و این انتخاب مردم است که آیا به وعده ها رای دهند یا به کارنامه و عملکرد.آیا به توهم دیوارکشی رای دهند و یا به مبارزه امتحان پس داده جدی با فساد.
در کشور،تفکر ما می توانیم مانند ساخت انواع سلاح ها جهت دفاع و نه تهاجم و تفکر ما نمیتوانیم همانند نظریه معرف آبگوشت ! وجود دارد.چطور می شود کشور در تحریم های مشخص،با محوریت فشار اقتصادی و جلوگیری از رشد دانشی در صنعتی چون نظامی اینطور قدرتمند عمل کند اما در صنعتی همچون خودرو چنین منفعلانه و در حالت استندبای قرار گیرد.
اینجاست که مشارکت مردم باعث جهت دهی حرکت مدیران میگردد.رای ندادن هم یک نوع انتخاب است.یعنی فرد دیگری برای من تصمیم بگیرد.

انتخاب درست ضامن حرکت و رشد مثبت کشور خواهد بود،به شرط انتخاب اصلح.

محمدحسین موذن ، مدرس دانشگاه.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار