کد خبر : 68572
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳

واکاوی میزان اثرگذاری برخوردهای قهری با بدحجابی/ تکلیف برخی دستگاه‌ها در مورد عفاف و حجاب مشخص نیست

واکاوی میزان اثرگذاری برخوردهای قهری با بدحجابی/ تکلیف برخی دستگاه‌ها در مورد عفاف و حجاب مشخص نیست

میزان اثرگذاری برخوردهای قهری با بدحجابی یا بی‌حجابی امری است که به عقیده بسیاری از تحلیلگران باید مورد واکاوی قرار گیرد از طرفی مشاهده می‌شود برخی دستگاه‌ها هنوز که هنوزه تکلیف خود در مورد ترویج عفاف و حجاب را مشخص نکرده‌اند.

به گزارش گیلانستان، میزان اثرگذاری برخوردهای قهری با پدیده‌هایی مانند بدحجابی یا بی‌حجابی امری است که به عقیده بسیاری از تحلیلگران باید مورد بررسی واکاوی دقیق قرار گیرد از طرفی مشاهده می‌شود برخی دستگاه‌ها هنوز تکلیف خود در مورد ترویج عفاف و حجاب را مشخص نکرده‌اند و نوع عملکردشان مشخص نیست.

بسیاری از افراد که طرفدار حجاب هستند قانون‌های کیفری را قانون‌هایی نادرست در برخورد با پدیده بدحجابی می‌دانند و معتقدند باید بر آن قوانین مدنی مبتنی بر فرهنگ‌سازی جاری بشود. در کنار همه مواردی که گفته شد نمی‌توان نقش اصناف را نادیده گرفت، گروهی معتقدند اگر نظارت شدیدتری بر صنعت فروش لباس صورت بگیرد و فروش لباس‌های خارج از ارزش‌های حاکم بر جامعه ممنوع شود، همه مشکلات حل می‌شوند.

اما برخی دیگر هم معتقدند تا زمانی که فروش اینترنتی لباس‌ها وجود دارد این دیدگاه راه به جایی نخواهد برد، در رابطه با حجاب و موضوعات پیرامونی و برای واکاوی باید‌ها و نبایدهای نوع پوشش و ارزیابی نظرات تخصصی با عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس و معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان صحبت کردیم که به شرح زیر است.

* با ارسال پیامک‌های طرح ناظر، یکسری از خانواده‌ها بی جهت آسیب دیدند

«خلیل بهروزی‌فر» با بیان اینکه قانون متناسب با شرع مقدس و موازین اسلامی و دینی است و عرف همان چیزی است که مردم از حجاب استنباط می‌کنند اظهار داشت: در اسلام پوشش صرفا برای زنان دیده نشده بلکه این پوشش را به خود مردان جامعه هم تعمیم داده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس تبصره ذیل ماده ۶۳۸ که  جرایم نقدی را برای زنانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند اعمال کرده را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا زمانی که فرهنگ عفاف و حجاب و تمایلات و گرایش‌ها به این دو مقوله را در جامعه نهادینه نکنیم قطعا با قوه قهریه و وضع قانون در این مورد نتیجه نمی‌گیریم بنابراین با تبصره ذیل ماده ۶۳۸ مخالفم.

وی با بیان اینکه می‌بایستی در ارتباط با مقوله حجاب یک عزم ملی را دنبال و عملکردهای جزیره‌ای باید کنار گذاشته شود اذعان کرد: زمانی تبصره ذیل ماده ۶۳۸ می‌تواند مؤثر واقع شود که باعث جریحه‌دار شدن نظام اسلامی و هویت اسلامی و منجر به ترویج ناهنجاری‌ها در کشور نشود.

نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت در مجلس نقش آفرینی همه مسئولان نظام اسلامی و افرادی که متولی امور فرهنگ عفاف و حجاب هستند را لازم و ضروری دانست و ابراز داشت: مردم این آمادگی را برای حرکت در مسیر جامعه اسلامی دارند و رویکردشان هم بر همین اساس است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان اظهار داشت: گاهی اوقات اگر بدحجابی را در جامعه مشاهده کنیم دلیل بر این نیست که طرف اعتقاد به حجاب ندارد بلکه بنده اعتقاد دارم این افراد به حجاب و پوشش معتقد هستند اما شاید به نوعی به برخی عملکردها و مسائلی معترضند و با این رفتار می‌خواهند اعتراض خود را نشان بدهند.

بهروزی‌فر اعمال نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان پوشاک داخلی و واردکنندگان البسه خارجی را ضروری دانست و اضافه کرد: اگر چنانچه مدیریت خوبی را در ارتباط با بحث تولید البسه و مدل اسلامی را دنبال کنیم بسیاری از ناهنجاری‌ها برطرف می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال پیامک‌های طرح ناظر که به علت عدم رعایت حجاب برای مالکان خودروها ارسال می‌شود را هم مورد اشاره قرار داد و افزود: روش‌های مختلفی در امر مقابله با بدحجابی می‌تواند مؤثر باشد و این هم مدلی است که اتخاذ شده اما به عقیده من در این راستا یکسری از خانواده‌ها بی جهت آسیب دیدند.

وی با تاکید بر اینکه گاهی اوقات ارسال پیامک عدم رعایت حجاب در خودروها به دلیل خصومت‌های شخصی و اختلاف عقیده و سلیقه بین افراد انجام می‌‌شود اظهار داشت: نمونه‌های زیادی از این امر داشته‌ایم به خود بنده هم زنگ زده و یا مراجعه حضوری داشته‌اند در حالی‌که می‌بینیم این خانواده‌هایی که به اطلاعات نیروی انتظامی کشیده شدند متدین هستند بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان با اینگونه گزارشات قضاوت کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس آثار منفی چنین قوانینی را در جامعه بیشتر از آثار مثبت آن دانست و با اشاره به اینکه متاسفانه ما تاکنون آزمون‌ و خطاهای بسیاری داشته‌ایم یادآور شد: حجاب نگهدارنده حریم خانواده در قبال خطرهای احتمالی است اما اگر کسی رعایت کرد و حریمش زیر پا گذاشته شد این فرد یا خانواده جریح شده و نگاهش به حجاب تغییر پیدا می‌کند.

*هنوز در امر پوشش جمع بندی درستی در حکمرانی ما وجود ندارد

«عبدالکریم علیزاده» نیز در پاسخ به این پرسش که آیا باید زنان را ملزم به حجاب کرد و یا باید در این مسیر فرهنگ‌سازی کرد اظهار داشت: وقتی صحبت از حجاب و عفاف می‌کنیم باید ببینیم مرادمان از این امر چیست و چگونه می‌توانیم جامعه را در مسیر پیشرفت و تعالی هدایت کنیم که در این مسیر ابتدا باید ببینیم پوشش چه نقشی دارد.

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان عفاف و حجاب را مدلی در حاکمیت اسلامی که سازوگارهای اجتماعی مبتنی بر آن باید سامان داده شوند خواند و عنوان کرد:‌ برای اینکه عفاف و حجاب و نوع پوشش به عنوان الگو به مردم ارائه شود نیازمند به یکسری مبانی تئوریک قوی هستیم تا بتواند جامعه را اقنا کند.

وی آشنا کردن مردم با کارکردهای عفاف و حجاب را هم مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: اگر این اتفاق در جامعه رخ بدهد دیگر صحبت از الزام یا عدم الزام بانوان به عفاف و حجاب مطرح نمی‌شود و به جای آن از استانداردهایی صحبت می‌شود که باید یک جامعه اسلامی حائز آن باشد.

علیزاده با بیان اینکه در شرایطی خاص برخوردهای قهری می‌تواند اثرگذار باشد و گاهی اوقات هم هیچ اثرگذاری ندارد اضافه کرد: نوع برخورد با بدحجابی یا بی حجابی بر اساس موقعیت تعریف می‌شود از طرفی هنوز جامعه پوشش را یک امر شخصی و نه اجتماعی می‌داند.

وی سخنان نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت مبنی بر اینکه برخی با بدحجابی درصدد اعلام اعتراض خود به پاره‌ای از ناکارآمدی‌ها هستند را رد کرد و افزود: بنده با این استدلال زاویه دارم از طرفی عمده مردم پوشش و حجاب را موضوعی شخصی و عده‌ای آن را موضوعی اجتماعی می‌دانند و هنوز در امر پوشش جمع بندی درستی در حکمرانی ما وجود ندارد.

معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان یادآور شد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌خواهد زمینه‌ای را ایجاد کند تا نظارت بر حسن اجرای قانون مد و لباس اعمال شود و حاکمیت بتواند در بحث عفاف و حجاب یک رفتار مشخصی داشته باشد و به جمع‌بندی واحدی برسد.

علیزاده پیامک‌های هدف از اجرای طرح ناظر را کشف حجاب اعلام کرد و با اشاره به اینکه قانونگذار هنوز تکلیف خود را با بسیاری از موضوعات روشن نکرده است گفت: اینکه در اجرای این طرح انحرافاتی وجود داشته طبیعی است زیرا در هر طرح و برنامه دیگری هم ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد بنابراین انتظار داریم راهکارهایی اتخاذ شود تا شاهد کمترین خطا و انحراف باشیم.

یکی از عوامل اصلی در پیکره اجتماع و اثرگذار بر روح و جسم آدمی توجه به مقوله حجاب و عفاف است زیرا هر جامعه ای برای اثبات و رشد و بالندگی نیاز به سلامت جسمی و روانی دارد.

اما جدای از این موضوع به نظر می‌رسد تا یک همگرایی و انسجامی در بین شاخه‌ها و زنجیره‌های مرتبط با فرهنگ عفاف و حجاب در حوزه‌های  تقنینی، نظارتی، قضایی، صنعت مد و لباس، نظام آموزش و پرورش و سایر بخش‌ها و نهادهای مرتبط دیگر ایجاد نشود ما همچنان شاهد اقدامات جزیره‌ای و کم‌رنگ در این حوزه خواهیم بود که اتفاقا وقت را به نفع دشمن خریداری کرده و جامعه ما را هم به جایی نمی‌رساند

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار