کد خبر : 104857
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402- 08: 17

برنج گیلان در آستانه مرگ؛

چرا ستاد مدیریت بحران کشاورزی در گیلان نداریم؟!

چرا ستاد مدیریت بحران کشاورزی در گیلان نداریم؟!

برنج گیلان با افت شدید قیمت در آستانه مرگ قرار گرفته و کشاورزان رمقی برای تولید ندارند.

به گزارش خبرنگار سرویس کشاورزی گیلانستان، کشاورزی با نقش ۳۰ درصدی در اشتغال گیلان و حدود ۵۰ درصدی در اقتصاد استان نقش بسزایی را در رشد و تعالی گیلان دارد.

 

خشکسالی، واردات بی‌رویه برنج، آفات برنج، ضایعات برنج در کارخانه‌های برنجکوبی، کاهش میانگین کشت، تغییر کاربری‌ها از مهمترین چالش‌های برنج گیلان بوده که آفت شدید قیمت نیز مزید بر علت شده و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، مرگ برنج گیلان طی چند سال آتی دور از انتظار نیست!

 

برای بارش ۲۰ سانتی‌متری برف ستاد بحران فعال می‌شود ولی برای خطر مرگ برنج گیلان ستاد مدیریت بحران و اورژانس درمان حال برنج نداریم!

 

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

 

هنوز برنج برداشت شده امسال و حتی پارسال گیلان به فروش نرسیده و خرید تضمینی برنج سبب افت شدید قیمت برنج شده و به جای درمان معضل برنج، نمکی است بر زحم کهنه کشاورز گیلانی!

 

هنوز برنج دو فصل زراعی گذشته در کارخانجات برنجکوبی گیلان باقی است و با آغاز فصل زراعی جدید با شخم مرحله‌ای اراضی شالیزاری شمارش معکوس برای برداشت و انبار شلتوک جدید در برنجکوبی‌ها به صدا در می‌آید و مشکل انبار برنج به یک معضل بزرگ تبدیل می‌شود.

 

مدیران گیلان باید بدانند که بیماری و مرگ اقتصاد برنج رابطه کاملا مستقیمی با کاهش ازدواج جوانان و افزایش طلاق دارد چرا که جشن برداشت برنج با جشن ازدواج فرزندان از محل فروش برنج کشاورزان گره خورده است.

 

آقایان مسئول گیلان، استانمان به شدت نیازمند ستاد مدیریت بحران برنج بوده و بی‌تفاوتی به بحران برنج شاید هزاران میلیارد خسارت اجتماعی و اقتصادی در گیلان را در پی داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار