کد خبر : 95290
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مرداد 1402- 08: 16

آخرین مرحله آب‌گذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در گیلان آغاز شد

آخرین مرحله آب‌گذاری کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود در گیلان آغاز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از آغاز آخرین مرحله آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سد سفیدرود از امروز(پنجشنبه پنجم مرداد ماه) خبر داد و گفت: این مرحله از آب‌گذاری به درخواست مردم انجام می‌شود.

به گزارش گیلانستان، وحید خرمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ششمین مرحله آبگذاری امروز از کانال چپ سد سنگر برای آبیاری شالیزارهای مناطق مرکزی آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد.

 

وی یادآورشد: آب‌گذاری کانال چپ سد سنگر برای آبیاری شالیزارهای مناطق مرکزی شامل رشت، خمام، بخش‌های سنگر، کوچصفهان، خشکبیجار و لشت نشاء انجام می شود.

 

خرمی ادامه داد: آب گذاری کانال راست سد سنگر هم برای آبیاری شالیزارهای شرق گیلان سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، آستانه اشرفیه و کیاشهر نیز از روز یکشنبه پیش رو آغاز و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

 

وی یادآور شد: بارش های امسال کمبود ۱۳۰ میلیون متر مکعبی آبی را که نسبت به سال قبل در ابتدای فصل کشاورزی داشتیم، جبران کرد.

 

وی تصریح کرد: سال قبل، دشوارترین سال آبی در حوضه سدسفیدرود داشتیم که امسال با توجه به میزان ذخیره سد این وضعیت در ابتدای فصل کشت حادتر و نگران کننده بود اما با بارش ها و مدیریتی که انجام شد، این کسری جبران شد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه این مرحله از آبگذاری به تقاضای تعدادی از کشاورزان انجام می شود، گفت: کشاورزانی که دیگر به آب برای این مرحله از کشاورزی شان نیاز ندارند، می توانند ورودی های مزارع خود را ببندند.

 

به گزارش ایرنا، سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.

 

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

 

بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار