کد خبر : 79966
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مرداد 1401- 13: 11

آیین سنتی طشت‌‌گذاری در آستارا برگزار شد

آیین سنتی طشت‌‌گذاری در آستارا برگزار شد

در آستانه آغاز ماه محرم آیین سنتی طشت‌گذاری در بندر مرزی آستارا برگزار شد.

به گزارش گیلانستان، آیین سنتی طشت‌گذاری چهارشنبه( ۵ مرداد) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط دسته‌های عزاداری در امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع)، هیئت حضرت علی اصغر(ع) و مسجد امام حسین(ع) شهرک عباس‌آباد برگزار شد، صدها تن از عاشقان سیدالشهدا(ع) و عزاداران با پوشیدن لباس سیاه و سینه‌زنی و طی آیینی سنتی، طشت پر از آب را در محل خاص تعیین شده قرار داده و به طور رسمی آیین‌های تعزیه و سوگواری سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت را آغاز کردند.

در این آیین که با حضور عزاداران و عاشقان امام حسین(ع)، هئیت‌های امنای سایر مساجد و حسینیه‌ها و تعدای از روحانیون و مبلغان دینی برگزار شد، مردم حسینی و ولایت‌مدار محله امامزاده، شهر مرزی آستارا و ساکنین شهرک عباس‌آباد به استقبال ماه قیام و خون رفته و عزاداری سید و سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفایش را آغاز کردند.

عزاداران در این آیین طبق یک سنت دیرینه با قرار دادن نمادین یک طشت مسی در جایگاه ویژه‌ای از مسجد به یاد شهدای تشنه لب کربلا اشک ماتم ریخته و به سینه‌زنی پرداختند.

در این آیین مذهبی و سنتی دسته‌های سینه‌زنی به یاد تشنه لبان واقعه جانگداز عاشورا طشتی که بر دوش ریش‌سفیدان محله حمل می‌شد، به امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع) آورده و بازنجیرزنی و سینه‌زنی آیین‌های ویژه ماه محرم را شروع کردند.

طشت‌های سوگوران و عزاداران حسینی آستارا تا پایان عزاداری‌ها که با شمع‌های روشن احاطه شده است، قرار می‌گیرد و عزاداران به قصد تبرک و شفا گرفتن از آب آن می‌نوشند.

آیین سنتی طشت‌گذاری تا آخرین روزهای ماه ذی‌الحجه در تمامی مساجد، حسینیه‌ها و تکایا شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار می‌شود و در نوحه‌خوانی این آیین مذهبی، به علت تناسب اهمیت آب در احوالات سقای کربلا، اغلب احوالات علمدار کربلا حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) توسط نوحه‌خوانان خوانده می‌شود.

مظلوم حسین، عطشان حسین، عالم سنه قربان حسین و حسینم وای حسینم از شعارهای مذهبی در مراسم طشت‌گذاری است.

قربانی کردن گوسفند در جلوی دستجات عزاداری و نذری دادن از اعمال این مراسم معنوی در سطح مساجد شهرستان مرزی بندر آستارا است.

آیین طشت‌گذاری در بندر آستارا از ریشه‌دارترین آیین‌های این منطقه از استان گیلان است که در روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه برگزار می‌شود و آماده شدن حسینیان آستارا برای برگزای مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان را نوید می‌دهد.

مساجد میرزا، صاحب‌‎الزمان (عج)، علی‌ابن‌ابیطالب(ع)، امام رضا(ع)، امام جعفر صادق(ع)، حسینیه،آبروان، امام سجاد(ع) و مسجد جامع، مسجد حضرت مهدی موعود (عج)، مسجد حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و مسجد قدس از جمله مساجدی هستند که مراسم طشت‌گذاری در آن با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

عزاداری ایام سوگواری دهه نخست محرم از چند روز قبل از ماه قیام و خون در آستارا آغاز شده و در روزهای پایانی دهه اول محرم، به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد.

گفتنی است، در شهرستان مرزی بندر آستارا علاوه بر مجالس و مراسم معمول سوگواری که به صورت مدیحه‌سرایی، روضه‌خوانی و راه اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی است، برپایی مراسم شبیه‌خوانی و تعزیه‌گردانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/ شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار