کد خبر : 106147
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 اردیبهشت 1403- 55: 18

ازدحام کامیون‌ها در مرز آستارا و بازگشت نگرانی به تجار و بازرگانان

ازدحام کامیون‌ها در مرز آستارا و بازگشت نگرانی به تجار و بازرگانان

کمبود تیر پارک در گمرک آستارا موجب تشکیل صف چند کیلومتری از کامیون‌ها داخلی و خارجی در این شهر بندری شده و نگرانی کامیون داران و تجار را به همراه داشته است.

به گزارش گیلانستان، علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت سیزدهم در کاهش آلام و چالش‌های صادراتی به‌ویژه کامیون داران در مرز صادراتی آستارا، اما همچنان صف طویلی از کامیون‌ها در شهرستان آستارا شکل‌گرفته و چهره شهر به‌ویژه در حوزه گمرکی را تغییر داده است.

کامیون داران خارجی می‌گویند حداقل دوهفته‌ای در پشت مرز گیرکرده‌اند و هنوز شرایط کافی برای عبور از مرز را ندارند و این وقفه طولانی موجب تحمیل خسارت‌های زیادی به آن‌ها شده است.

اگرچه شرایط برای کامیون داران داخلی کمی بهتر است و فعال‌سازی سامانه پیامکی برای آن‌ها شرایط را کمی تسهیل کرده اما همچنان کامیون داران ایرانی نیز با اضطراب صادراتی روبرو هستند.

یکی از رانندگان ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: «با تلاش‌های صورت گرفته، امکان ثبت نوبت اینترنتی را دارند و پس از چند روز از اتمام فرایند ثبت‌نام، به مرز فراخوانده می‌شوند؛ این در حالی است که همین رانندگان نیز پس از ورود به مرز حداقل دو سه روزی معطل می‌شوند و این توقف بار در پشت مرز موجب خسارت‌ها به بار ها ازجمله محصولات کشاورزی و پروتئینی می‌شود.»

 

قاسم رضائیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز با اشاره به نگرانی تجار و بازرگانان ایرانی و خارجی می‌گوید: «این مشکل صاحبان سرمایه، تجار و بازرگانان را با نگرانی روبرو کرده اما خوشبختانه تلاش‌ها برای رفع آن‌ها در دستور کار است و به‌زودی این مشکل حل می‌شود.»

علی حسین ذوالقدری مدیر گمرک بندر آستارا دلیل طولانی شدن صفوف کامیون‌ها و معطلی آن‌ها در مرز آستارا را کمبود تیر پارک و پارکینگ عنوان می کند و می‌گوید: «ایجاد تیر پارک برای گمرک آستارا ضروری است.»

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه پایانه مرزی که اخیراً نیز در آستارا افتتاح و به بهره‌برداری رسیده، امکانات کاملی ندارد و کامیون‌ها پشت مرز گیرکرده‌اند که خود مزید علت برافزایش صف کامیون‌ها در آستارا شده است.

به گفته محمدرضا شهاب زاده فرماندار آستارا، قرار است زمین جنبی پایانه مرزی آستارا برای گمرک و هم تیر پارک جدید مورداستفاده قرار بگیرد.

به گفته نماینده عالی دولت در بندرمرزی آستارا، در صورت احداث تیر پارک جدید در آستارا، نیمی از کامیون‌هایی که در گمرک معطل هستند به تیرپارک جدید منقل می‌شوند.

ایجاد صف‌های چند ده کیلومتری از کامیون‌ها در ورودی گمرک آستارا در هفته‌های اخیر، کامیون‌های ترانزیت کالا را برای خروج از مرز آستارا در این منطقه با مشکلاتی روبرو کرده است که طولانی شدن ارائه خدمات گمرکی به‌ویژه تعلل طرف آذربایجانی و همچنین نبود زیرساخت‌های مناسب برای پاسخگویی به این حجم از صادرات برای ارائه خدمات گمرکی، بخشی از مشکلات کامیونداران است.

افزایش سهم صادراتی ایران نیازمند فراهم کردن زیرساخت مناسب و فوری است که به نظر می‌رسد در دولت کنونی با توجه به رویکرد فعال دیپلماسی اقتصادی باید با شتاب بیشتری در دستور کار قرار بگیرد چراکه ازدحام کامیون‌ها در لب مرز و عدم پاسخگویی دولت در تسهیل آمدوشد کامیون‌ها با مشی دولت کار و کرامت همخوانی ندارد.

پایان پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار