کد خبر : 61034
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹

بازدید مدیران شهری از «عمارت علوی»/ سیاست دولت ترویج موزه های تخصصی است

بازدید مدیران شهری از «عمارت علوی»/ سیاست دولت ترویج موزه های تخصصی است

مدیران شهری رشت امروز(۹ دی) از عمارت علوی به منظور همکاری در ثبت میراثی این بنا و صدور مجوزهای لازم برای مرمت و تغییر کاربری بنا بازدید کردند.

به گزارش گیلانستان، به دنبال انتشار گزارش«خانه پدری نخبه علمی تغییر کاربری می یابد/ «عمارت علوی» مرکزی برای فعالیت های نجوم»ظهر امروز( سه شنبه، ۹دی) «ولی جهانی» معاون میراث فرهنگی گیلان، « یوسف یزدانی» سرپرست منطقه ۲شهرداری و «خاطره محجوب» معاون بازآفرینی سازمان عمران، از خانه علوی بازدید کردند.

این بازدید، با هدف همکاری مدیریت شهری و اداره کل میراث فرهنگی برای ثبت میراثی این بنا و صدور مجوزهای لازم برای مرمت و تغییر کاربری این بنا صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی ضمن تقدیر از جعفر علوی، برای حفظ این بنای میراثی ابراز کرد: تلاش مالکانی که بنای میراثی خود را حفظ می کنند، شایسته تقدیر است و امیدواریم این اندیشه ترویج شده و کمتر شاهد تخریب معماری های باارزش در گیلان باشیم.

«ولی جهانی» افزود: این عمارت واجد ارزش فرهنگی و ثبت میراثی است واداره میراث فرهنگی آماده هرنوع همکاری با مالک برای تغییر کاربری، مرمت و احیا و ثبت بناست.

وی ادامه داد: سیاست دولت ترویج موزه های تخصصی است و اگر مالک تمایل به راه اندازی موزه نجوم دارد، میراث فرهنگی می تواند بیشتر کمک کرده و مجوز ایجاد موزه تخصصی نجوم را صادر کند.

«یزدانی» سرپرست منطقه ۲شهرداری نیز گفت: بیشترین بافت تاریخی در محدوده منطقه ۲ قرار گرفته و مدیریت شهرداری آمادگی دارد برای صدور مجوزهای تعمیرات و احیای املاک تاریخی  با مالکان همکاری کند.

«جعفر علوی» تاریخچه‌ای از بنا را توضیح داد و گفت: سند مالکیت بنا سال ۱۳۰۸ هست ولی این ملک چندسال زودتر ساخته شده است.

این نخبه علمی کشور با بیان اینکه هدف بنده کار فرهنگی و ترویج توام علم و فرهنگ است، افزود: فرهنگسازی باید از سنین کودکی و نوجوانی آغاز شود و هدف بنده از تغییر کاربری ملک پدری، ایجاد یک مرکز علمی در حوزه نجوم و ریاضیات برای استفاده کودکان و نوجوانان است.

علوی با اشاره به موقعیت این بنا در مرکز شهر و بافت تاریخی، اضافه کرد: اگرچه رصد خانه کوشیار گیلانی یک مرکز آموزشی طراحی شده ولی هنوز تجهیز نشده و در غربی ترین بخش رشت قرار گرفته ولی راه اندازی این مرکز در اشل کوچکتر آن هم در مرکز شهر، فرصت استفاده بهتری را برای کودکان و خانواده ها فرآهم می آورد.

علوی با تقدیر از مدیریت شهری و میراثی فرهنگی برای بازدید از این بنا، خواستار همکاری این دو اداره برای تغییر کاربری این بنای تاریخی شد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار